Gå til innhold
Arkivverket

[#65468] Jacob Olsen f. 1867 på Hevrøy i Austevoll - til USA i 1888. Hvor ble det av han?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har forsøkt mange ganger å finne ut hva som skjedde med min grandonkel, men har vert nær ved å gi opp mange ganger. Håper at noen kan hjelpe meg denne gangen.Jacob ble født i den gang Sund sogn i Hordaland og drog til USA i 1888. Mange av hans slektninger drog til Minnesota eller nærmere bestemt Mower county til en liten by som heter Adams.Brødrene til Jacob drog også til Adams og bodde der. Hans Olai bodde der sammen med familien sin hele sitt liv, mens broren Nils drog videre til Oklahoma. Trolig døde Jacob før Nils kom bort i 1897. Nils bodde den første tiden hos en familie som het Finkelson.Kan dere hjelpe meg å finne ut noe om Jacob?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det jeg har fått info om er at noen hadde betalt billetten til Nils Olai da han reiste i 1897. Kunne det ha vert Jacob som betalet billetten? Nils Olai bodde aldri hos Jacob, men hos en annen familie der i området. Nils tok etternavnet Olson.Det er mitt håp at jeg en gang skal klare å finne ut hva som skjedde med Jacob, men hvordan vet jeg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

De han drog sammen med Lenke var hans fettre og de het: Elling, Nils og Otto. Otto var alt blitt amerikansk borger og jeg vet hat han bodde hele sitt liv i Mower county. Så det er nok sannsynlig at alle reiste dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Desse var søskenbarn til Jakob:Elling Halvorsen f. 1870-1957 g.ca 1896 med Stephina Olson f. i MN Nov. 1868-1920 (Elling for til USA i 1888) De får 4 barn sammen i MN før 1910. To av dem lever opp. Elling drar til Washington hvor han blir værende. Kona og barna blir igjen i Minnesota Otto Olai Halverson 1863 – 27. nov. 1856 gift ca 1894 me Mattie f. Boe i Minnesota nov 1875 død i Mower co MN 15. des 1937 Otto var farmer i Marshall township for til USA i 1882 (14 barn) Jakob Halverson 1867 for til USA i 1886 g.m. Marie (trolig født Dahle) Bodde i Deuel County i Scandinacia township (SD) Ole Halvorsen Lunde f. 8. mars 1875 – 24. nov. 1924 for til USA 24.02.1897Jacob hadde i alt 15 søskenbarn på morsida som drog til USAOg dette var brødrene hans:.Nils Olsen Lunnøy f. 1861 for til USA 24. mai 1888Nils Olai Olson 1878-1949 g.m. Christina f. 1882 d 1941. Nils Olai reiste til to USA June 11, .1897. bodde først i Minnesota. Flyttet siden til Oklahoma.Hans Olai Olson f. 12. 10. 1882 d, 03.04. 1959 til USA 26. mars 1902 g.m. Margit Lee f. 05.03. 1880 d. 03.03. 1975 Bodde i Adams i MinnesotaSelv har jeg aldri vert i stand til å finne han der borte. Jeg antar at mange av dere er veldig dyktig på dette med å spore hvor det kan ha blitt av denne Jacob Olson. Jeg antar at også han kalte seg for Olson, slik som brødrene hans gjorde. Noen av søskenbarna hans kalte seg imidlertid for et navn som lignet på stedet hvor de kom fra dvs Lunndø som i USA ble til Lunde. Det er ikke så godt å si hva Hevrøy kan ha blitt til? Siden brødrene hans kalte seg for Olson er det vel ganske sannsynlig at også han kalte seg for Olson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har ikke lyst til å gi opp å søke etter min grandonkel Jacob. Jeg har søkt i mange år for å finne hva hans skjebne var, men det er ingen som kan hjelpe meg. Det jeg vet er at han drog til USA i 1888 og jeg vet egentlig ikke noe mer enn det. To av brødrene hans reiste bort henholdsvis i 1897 og i 1902. Disse to Nils Olai Olson og Hans Olai Olson, vet jeg mye om, men Jacob vet jeg ingenting om. Min mor har fortalt at Jacob døde i ung alder, men hvor ung vet jeg ikke. Kanskje han hadde familie?Håper at det er noen som kan sette meg på sporet etter noe? Var også han i Adams i Mower county i Minnesota eller drog han på gulleventyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Selv har jeg alltid antatt at Jakob reiste til Minnesota, der hvor alle hans slektninger drog til, men det er slettes ikke sikkert at han drog dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

De andre tre som drog samme dag som het Lunndøen var Jakob sine fettere og jeg vet at Otto bodde på den tiden i Mower county i Minnesota. Trolig i en liten landsby som het Adams. Det var også her bror til Jakob, Hans Olai Olson bodde hele sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er det jeg vet om den ene som drog sammen med Jakob:Elling Halvorsen f. 1870-1957 g.ca 1896 med Stephina Olson f. i MN Nov. 1868-1920 (Elling for til USA i 1888) De får 4 barn sammen i MN før 1910. To av dem lever opp. Elling drar til Washington hvor han blir værende. Kona og barna blir igjen i MinnesotaDen andre:Otto Olai Halverson 1863 – 27. nov. 1856 gift ca 1894 me Mattie f. Boe i Minnesota nov 1875 død i Mower co MN 15. des 1937 Otto var farmer i Marshall township for til USA i 1882 (14 barn)Nils vet jeg lite om. Siden brødrene til Jakob også reiste til dette området var det som gjorde at jeg antok at det var til dette området Jakob drog, men jeg har ingen holdepukter som tyder på at jeg har rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Da kan det jo være den karen her .........Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957Name: Jacob Olson County: Mower Reel: 1 Code: 2 Volume: B Page: 152Source Information:Peterzen, Conrad, ed.. Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957 [database on-line]. Provo, UT, USA: The Generations Network, Inc., 1999.Description: An index to the microfilmed Minnesota Naturalization Records Learn more...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Da må du kontakte de som administrerer databasen. Hvis dette er din mann så ser det ut som han iallefall var i live i 1895:Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905Name: Jacob OlsonCensus Date: 1895County: Mower Locality: Pleasant ValleyBirth Location: Norway Gender: Male Estimated birth year: abt 1868 Race: White Roll: V290_78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Nei, det var nok ikke 'din' Jacob, for denne karen bodde i Mower allerede i 1885. Kan se ut som han er sønn av Nels og Anna Olsen i Pleasant Valley, Mower.Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905Name: Jacob N Olson Census Date: 1 May 1885 County: Mower Locality: Pleasant Valley Birth Location: Norway Gender: Male Estimated birth year: abt 1868 Roll: MNSC_34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

For mange år siden var jeg i kontakt med Normandsforbundet for å få informasjon om min grandonkel Nils Olaj. Da fikk jeg info om at han fikk billetten tilsendt. Hvor den kom fra og hvem som hadde forhåndsbetalt den vet jeg ikke, men det er ikke umulig at det var Jacob. Her er reisdokumentasjonen til Nils Olaj LenkeKanskje hans reise gikk til samme sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Som du ser så drog også hans fetter Nils Olson samme dag som Jacob til USA to andre fettre. Jeg tror at både Nils Olson og Elling Halvardson bosatte seg i Seattle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er litt info om bror til Jakob som reiste til Amerika i 1897:Den beste 'kandidaten' for Nils i 1900-Census finner jeg i Marshall, Mover, Minnesota: Nels O. Olson, 'Servant', f. i Norge i mai 1878,, ugift, imm. 1897, 'Farm Laborer'.Han bor hos en Gilbert Finkelson f. 1869 i MN av norskfødte foreldre. Han er gift med Carrie, f. i Norge i 1863, imm. 1882.Jeg har forstått det slik at Nils jobbet hos Gilbert Finkelson. Eller kanskje han var i slekt med Carrie (Kari)Håper at dette kan peke i en eller annen korrekt retning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I innlegg nr 9 ser vi reisa til USA. Her reiser Jakob saman med tre fettre. Ein av dei Otto Halvardsen Lundøen, var alt då amerikansk borgar. Eg har ikkje klart å funne kor tid han reiste bort første gangen, men denne gongen då han var heime hadde han med seg bort igjen tre av sine nære slektningar og der iblandt Jakob. Ein skulle tru at dei då reiste dit kor Otto budde på den tida. Eg veit at Otto seinare busette seg i Mower County i Minnesota og truleg i nærheten av landsbyen Adams.Kan det vere mulig å finne ut kor Otto budde på denne tida, slik at det evn kan oppklare kor det vart av Jakob?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det ser ut som om Otto kom til USA allerede i 1882 og må ha vert 19 da han kom dit første gangen. Hvor han bodde i 1882 er jeg usikker på, men kanskje det var i Mower county de også og at det var dit han og hans fettre drog i 1888. Kanskje dette kan forklare litt nærmere hvor det ble av Jakob?Lenke Aarland&nr=277&antinnlegg=10&startnr=&antall=&spraak=#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

kanskje et spor: I 1895-tellingen bodde Otto i Marshall twp. Han kalte seg da Lunde. Samme sted finner jeg i samme twp en Jacob Sunde, 29 år. Mulig et skudd i blinde, men kan etternavnet være feil transkibert, se database Minnesota state census index Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Selvsagt kan dette være et spor, men hva med denne da? Olson, Jacob Age: 27 Ethnicity: White Birth place: NorwayCensus ID# 3932414 County: Mower City/Township: Pleasant Valley Gender: male Census Year: 1895Da tellingen var gjort i 1895 skulle den Jakob som jeg leter etter være 28 år, men hvis tellingen var før han fylte 28 år, da kan det være den jeg søker etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.