Gå til innhold
Arkivverket

[#65473] Karoline, gift med Klaus Heggelund Toften. Hvor var hun fra?


Gjest Beate Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Beate Hanssen

Hei! Min bestemor hadde en onkel, Klaus Heggelund (Hansen) Toften, født 1884, Trondenes/TR, som ble gift med ei Karoline. Noen som vet hvor hun var fra? Og hvor de ble gift?De bodde i alle fall en stund i Kristiania. De ble skilt en gang etter 1919, og før 1924. De hadde ingen barn.Mvh Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

Hei, igjen!Det var noe jeg glemte å si:Han var først i 'garden'. Etter endt 'eksersis' fikk han seg arbeid i Kristiania. De traff hverandre der og ho var fra 'Oslo-kantan', men hvor vet jeg ikke. Heller ikke pikenavnet.Etter noen år i Kristiania flyttet de til Bergen. De bodde der da de ble skilt. Hvor ho ble av etter dette, vet jeg ikke.Etter dette flytter Klaus tilbake til Harstad/Trondenes. Her ble han gift på nytt på slutten av 1920-tallet.Håper noen vet noe, evnt har forslag, hvordan man kan finne ut av dette.Mvh Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Her tror jeg kanskje du bør gjøre en henvendelse til Statsarkivet i Bergen (du kan gjøre det på Arkivforumet) og høre hvor skilsmisseprotokoller fra 1920-årene befinner seg. Dersom SAB har dem undersøker de trolig saken for deg.Ser i Adresseboken for 1920 at Claus Toften er selger og bor i Steinkjellergaten 9.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I 1924 bor Claus Toften på samme adresse som i 1920 og sammen med han bor Marie Toften, tjenestepike, og Ole H. Toften, lagerbetjent. Dersom han ikke hadde voksne barn må vel disse to være søsken eller andre slektninger, vil jeg tro. Kvinner ble bare oppførte om de var myndige og ugifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Beate Hanssen

Hei!Jeg vil bare si takk for hjelpa til både deg Arnfrid og til Yngve Nedrebø i 'Arkivforum' for hjelp.På grunn av dette har jeg funnet ut at Klaus H. Toften, f. 30. juli 1884 på Tofta, Trondenes, ble gift 14. juni 1914 i Oslo Domkirke med Karoline Karlsen Berg, f. 26. februar 1888 i Norderhov. Han var da handelsbetjent, bosatt i Maridalsv 3?. Konfirmert 1899 Trondenes Kirke. Far: Hans Peder Klaussen. Ho var tjenestepike, bosatt i Sagvn 23. Konfirmert 1902 Nordshov. Far: Ugift arbeider Karl Eriksen. Forlovere: O. G. Furulund, Reviestredet(?) 3 og O. O. Halseth, Nytorvet 2.Senere ble de skilt 23. desember 1927, ved kongelig resolusjon.I mellomtiden bodde de først noen år i Oslo. I en periode hadde han bl.a. en pølsebod hvor han/de solgte pølser. Så flyttet han til Bergen 14. april 1918 og ho kom etter 24. april året etter. 14. mai 1924 reiste han tilbake til Oslo, mens ho ble i Bergen til 22.oktober 1927. Da først flyttet ho tilbake til Oslo.Hva som skjedde videre med henne, vet jeg ikke. Men han flytter tilbake til Trondenes, hvor han i slutten av 1920-årene giftet seg med ei i Harstad. De fikk en sønn sammen. Senere ble det både barnebarn, oldebarn og tippoldebarn.Det er nesten rart hvor mye man kan finne ut, bare man vet hvor man skal henvende seg/lete.Mvh Beate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.