Gå til innhold
Arkivverket

[#65480] Hans Ingebretsen 'fra Bergen' i Åkra bygdebok (Karmøy)


Gjest Kristen Åkre
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristen Åkre

I bygdeboken fra Åkra (Karmøy), bnr. 51.1 (Hansens Minde), s. 421, står det Hans Ingebretsen, f. 1783, sønn til 'Ingebret Hanssen Helle og Anna Bendiksdtr. fra Bergen'.Jeg prøver å finne han og foreldrene sine, og har ikke funnet noen i Bergen i den tiden. Jeg fant Engel Hansen og Anna Hansdtr. på 1801-tellingen på Egeland på Os som hadde en sønn Hans. Hans Engelsen var 19 år gammel da. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f11243&gardpostnr=202&personpostnr=3213&merk=3213#ovre>Lenke Er det mulig at Anna sin far het faktisk ikke ikke Bendik da?Jeg tror at her er Hans sin dåpsattest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hans, som du fant døpt 1782 på Eikeland i Fusa, er sønn av Engel Hansson Eikeland og Anna HANSdtr. Utskot.Hva som skjer med Hans f. 1782 vet ikke jeg. Mulig noen kan gjøre et oppslag i bygdeboken. Tror det er i b. II det står om Eikeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du har jo 'Helle' både i Manger, Kvinnherad og Haus. Er disse sjekket ut? Det kan eventuelt også være Hille?En bidragsyter til FamilySearch (lds) din Hans her: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/AF/individual_record.asp?recid=41418848&lds=0®ion=-1®ionfriendly=&frompage=99>Lenke ... men har heller ikke funnet ham i 'Bergen'.LDS har også foreldrene viet: Lenke ... særdeles omtrentlig informasjon.Denne er muligens også en kandidat, hvis Annas far ikke het Bendik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen Åkre

Til innlegg (3), når det gjelder første lenke, det er samme opplysning som er i Åkra-bygdebok, som jeg tror har blitt tatt derfra.N.d.g. annen lenke, fant jeg ikke dåpsattest til Ingebret i Askvoll, og Gaular og Naustdal hvor en Helle-gård også ligger, er det ikke tilgjengelig for året 1753. Altså vet jeg ikke om han er den rette person. Jeg også finner at LDS opplysninger har vært ganske tvilsom, siden det er ingen bekreftelse om data.N.d.g. tredje lenke, har jeg også tenkt at kanksje Anna sin far ikke het Bendik, men vet helt ikke.Til innlegg (4), moren heter ikke Anna og Hans var for gammel da, så jeg tror ikke at det er riktig; og dødsfall til Hans var i Kvinnherad, når 'min' Hans var på Karmøy.Som du sa, det er en liten nøtt! Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere sikkert kjenner til eksisterer det ikke kirkebøker for tiden frem til 1844 for Skudenes prestegjeld. Kirkebøkene forsvant under en brann i 1844. De opplysningene som en finner i Bygdebok for Karmøy, Åkra fra dette tidsrommet er basert på informasjon den daværende presten ( i 1844) samlet inn. Dermed øker muligheten for feil i forhold til en primærkilde som ellers ville vært en kirkebok.Bergen behøver ikke her være Bergen by, men kan like gjerne være f.eks Bergen Stift. Dermed har vi Hordaland og Sogn og Fjordane å leite i.Uten at det ser ut til, umiddelbart, og hjelpe oss videre er det ikke usannsynlig at det er Hans Ingebrigtsen en finner registrert i Bergen i den militære undersøkelseskommisjonen i 1804 -05.Familienavn ; Nedr. Aadland . Født Stangeland Skibreide Stavanger Distrikt. Stangeland Skibreide omfattet bl.a Åkra sokn i Skudenes pg. Militærrullene har ofte riktig fødested.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=berg1804&gardpostnr=5738&merk=5738#ovre>LenkeKona til Hans Ingebrigtsen kommer fra Aadland gården i Åkra sokn.Jeg finner ingen Hans Ingebrigtsen i ft 1801 som kan være den vi leter etter. Det nærmeste jeg kommer er en Hans Engelbrechtson 22 år som er tjener på Langåker (ca 3-4 km sør for Aadland) .Ft 1801: LenkeDet kan være det finnes flere detaljer i den militære Hovedrullen ( HR) .Spør på Arkivforum;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.