Gå til innhold
Arkivverket

[#65481] Heraldikk 2009


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

...fortsettelse fra tema 60954 LenkeSida ble tung å åpne, så jeg fortsetter med blanke ark i 2009 (snart).Da har jeg lagt inn Coucheron, Due og von Holstein fra Hopperstad kirke samt Moltke og Hausman fra Stege kirke (DK).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg kan kanskje lage en snutt 'siste nytt' med dato øverst på sida, f.eks. de 20 siste (og stryke eldre etter hvert)? Eller er det noen som har andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette er vel et bibelsk motiv - en som ligger og sover (drømmer?) og en engel(?) eller to går i stigen. Er det noen som husker dette?

bilete6174.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

På samme tegning var dette våpenskjoldet. Er det noen som vet om dette er våpenet til kaptein Oppen?Ta en titt på Mars, som står i rustning til høyre på bildet. Tar jeg feil, eller står han klar med hele 'stellet' ute?

bilete6204.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Fortsatt Godt Nytt År Arnstein,- i.f.m. arbeidet med DANNEFAER-slekten og et besök på Mön's Museum i Danmark sist måned tok jeg dette bildet av familien DE LA CALMETTE's våpen.Denne Nederlandsk-Franske familie kjöpte eiendommen 'Sömarkegård' på Möen rundt 1780 og gav den navnet 'Liselund'. 'Sömarkegård' hadde tidligere tilhört Ritmester Jacob N:sön DANNEFAER f. ca. 1630. DANNEFAER skal ha fått denne og visstnok 7 andre eiendommer på Mön av Kong Frederik III for sin krigsinnsats.Jfr. her tråd ¤ 64.325 'Jacob N:sön DANNEFAER'.

bilete6208.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Er dette fra ei bok, Thomas? Da kan det nok være at jeg ikke kan bruke det på sida mi. Men det er vel OK ha ha det her, så lenge ingen protesterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Nei, Arnstein, - dette er ikke fra en bok. Jeg tok fotografiet fra en plansje på Mön's Museum (med deres tillatelse) sist måned i.f.m. en av deres permanente utstillinger.Liselund slott, som DE LA CALMETTE la grunnlaget for var da stengt, men ved besök nr. 2 kunne jeg ta flere (og bedre) fotografier av deres våpen som jeg kan sende deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Til 10: Det ser sannelig slik ut, men ikke helt anatomisk rett plassert. Er det noen som skjønner hvilken mening teksten har?Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hei Arnstein og andre Heraldikk-interesserte,Jeg aner ikke hvor seriøs denne siden er, men kom over den da jeg holdt på med et søk i Danmark. http://www.gravstenogepitafier.dk/Problemet mitt med dine sider, Arnstein, er at jeg til tross for stor maskin og høy hsatighet, bruker svært lang tid med å laste dem. Vet ikke hvorfor. Har jo mine egne fotoalbum på Picasaweb også, men de går mye raskere.Syntes denne siden her var svært grei, men husk å rulle nedover, for fotoene kommer nedenfor tegningene. Og en god del av fotoene er svært dårlige.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, jeg har sett denne sida som du viser til. Den er bra.Jeg ser også at bildene som ligger på mi side er blitt litt tyngre å laste, men jeg vet ikke hvorfor. De er i hvertfall ikke for store, og det tar jo ikke SÅ veldig lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Arnstein Rønning

Takk for det! Det ser ut til å være våpenet til høyre som tilhører Beheim - ei havfrue med dobbelspord og krone på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg mener begge våpnene tilhørte Beheim. Det ene skal etter sigende blitt laget som et minne etter hans sjøreise til Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnstein Rønning

Oberbergamtets segl, Kongsberg Sølvverk fra 1733 - i dag logo for Norsk Bergverksmuseum. På 'Nybrua' i Kongsberg.

bilete6791.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.