Gå til innhold
Arkivverket

[#65481] Heraldikk 2009


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest arne kvitrud

Til (6) og (8).Jeg tok ikke kopi av den første siden av dokumentet, men kopierte bare siden med fem segl. Øverst på side 2 er det to segl, blant annet det som er vist i innlegg (6). Under de to seglene er det en ny tekst som fra 20. august 1815 og med tre nye seglmerker nederst. Antar at alle seglmerkene er omtrent fra samme tid, men uten at jeg har sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Arnstein Rønning

Kongeskipet Norge ligger til kai i Larvik i kveld. Kongen har seilt her i helga. Her ser vi kongevåpenet i baugen på skipet (malerarbeidet rundt skjoldet er særdeles flott, og må gjerne beundres på litt avstand).

bilete7169.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Arnstein,Ser at hele våpenboken til Lisbeth Bryske fra 1651 ligger på fynhistorie http://fynhistorie.dk/image/tid/135 men det står ikke om bildene kan lastes ned og brukes fritt. Det gjelder annet materiale også. Kanskje du har hatt kontakt med dem og vet hvordan det forholder seg.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg tok kontakt med han som har fotografert, og fikk lov til å benytte bildene mot å forklare hvem og hvor. Bildene har veldig liten størrelse, og jeg har vel ikke benyttet så mange på heraldikk-sida. Dessuten er det ikke noe register, og man må leite gjennom hele greia og i tillegg tyde skrifta til Bryske-dama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

27: Det første seglet tilhører Augustinus Olufsson Wroe, lagmann på Agdesiden 1632-55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

30) Enig at det er et minus at bildene ikke har tekst knyttet til våpnene, men det med størrelsen forstår jeg ikke. De kan jo forstørres to ganger (klikk på dem), og hos meg vises det da eks vis bilder på 1704 px × 2272 px (417 Kb).Er der noen index som kan vise hvem de ulike våpnene er fra, mon tro?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

32) Jeg klarer ikke å forstørre bildene ved å klikke på dem, men de første kan forstørres ved å trykke på 'original', men det er vel bare første side?31) Takk til Kristian, jeg skal legge til disse opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det går vel an å forstørre ved å legge bildene inn i et bildeprogram uten at kvaliteten blir for dårlig?Prøver å legge inn et bilde samtidig som jeg spør om hvilket annet 'norsk' våpenmerke dette minner om.

bilete7170.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så var der en del flotte tegninger og beskrivelser av en Anne Rønnov, men de ser ikke ut for å være komplette.Bryskes bilder tar hele skjermen min på 24 ' når jeg har trykket på originalen. Det må vel ha enten med PCen eller programvaren å gjøre da.Men det er helt greit, Arnstein. :-))Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Hans Cappelen

Ja, dette er monogrammet til Oscar II med forbokstaven O i gotisk skrift, romertallet inne i bokstaven og bokstaven med en kongelig bøylekrone over. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...vet ikke hva som skjedde med lenka, men det ble noe feil (den siste parentesen ble liggende igjen her, og forsvant i Wikipedia) - men det ligger i hvertfall på Wikipedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arnstein Rønning

Norsk Heraldisk Forening hadde i dag tur til Larviksområdet. Her slapp vi ned i gravkjelleren under kirka, og der fant vi dette lille våpenskjoldet som lå og slang, og som nok har tilhørt Peder Iversøn til Fritzø (seinere kalt Baden). Skjoldet har rød bakgrunn, og skiller deg vel på denne måten fra den gamle slekten Jernskjegg, som jeg mener hadde blå bakgrunn.

bilete7596.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

De to ser ut til å være begravelsesskjold i metallblikk. De ble noen ganger båret på stenger under begravelsesseremonier og/eller lagt på kister. Dette foregikk iallfall blant velstående folk på 1600- og 1700-tallene, og det finnes fortsatt endel rundtom i kirker og museer. Har dere tydet våpenskjoldene og innskriftene ? Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.