Gå til innhold
Arkivverket

[#65490] Voss: Sigtru fra Dukstadhjedlane


Gjest Per J. Nestås
 Del

Recommended Posts

Gjest Per J. Nestås

Jeg bruker Juletiden til å supplere og kvalitetsforbedre mine data. Min oldefar var Ole Johannesen Nestås født 1825 og død 1886. Hans mor var Kristi (Christi)Knudsdatter Lemme født 1791 og død 1846. Hun var gift med Johannes Erikson Mølsterteigen født 1783 og død 1833. Det er spesielt Kristis mor Sugtru(d)aner som volder meg vanskeligheter. Kan du hjelpe meg (84) ? Per takker og bukker !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

HeiHer er Vossebøkene. LenkeHvis du ser på bok 3, under Dukstad, s 22, står det om Åmund og sønnen hans Olav. Denne Olav kan passe i tid, men som du kan lese, flytter han til Ien på Herløy. Kanskje dette kan hjelpe deg videre?Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Har prøvd å lete litt i Vosseboken. Denne Ole (Olav) på Istad er nevnt på bruk 4 der, at han er gift med Kristi Nilsdatter (Istad). De giftet seg i 1756. Han het Olav Oddsen Tveiti.Kristi sin far var Nils Torkjelsen Lillegraven (Granvin) og mor var Sigtru Sjursdtr Rjodo.Hvis vi flytter oss over til Tveiti (s 536) hvor Olav kom fra, er det nevnt at han er på Tungeteigen.På Tungeteigen (s 408) står det at Olav Oddsen kjøpte bruket i 1788 og solgte det igjen til Knut Larsen Tøn i 1798. Denne Knut Larsen Tøn er Sigtrud Olsdatter sin 2 ektemann.Da vil jeg ut fra det som er skrevet i Vosseboken anta at Olav Oddsen Tveiti (Tungesteigen) er den rette faren og at moren het Kristi Nilsdatter. Hennes mor het også Gjertru.VibekeVibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per J. Nestås

GODT NYTT ÅR ! ønsker jeg til alle slektsgranskere.Ja, jeg har gransket og gransket. Ved Sigtruds dåp finner vi Ole ????? fra Istad som far. Sigtrud er ektefødt og hun har helt sikkert en mor ... helt sikkert. Kan moren, Oles hustru være død ...barsel ??? Jeg kan dog ikke finne noen Kristi ??? som er gravlagt i 1757 ...kan du ???? Jeg finner Sigtrud Olsdatter fra Istad som fadder i 1780 ..23 år ... til Magdeline Larsdatter Aadesen. Barnets mor er Torbiør Olsdatter.... søster til Sigtrud ? Skriver Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Per J. Nestås

Hei Vibeke....jeg takker og bukker.....jeg har nå tatt sakeen frem igjen, og du har så rett så rett. Det som forvirret meg var at du skrev Olav Oddsen Tveiti. Christi Nilsdatter fra Istad giftet seg (som du skriver) med Ole Aadsen fra Tveite den 28 Juli 1756. Sigtrud Olsdatter fra Istad var fadder for Magdelie i 1780 med foreldre Lars Aadsen fra Oure og Torbjør Olsdatter. Jeg tolker dette dithen at Lars og Ole Aadsen var brødre.Med god klem fra Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per J. Nestås

Hei Vibeke og alle andre hjelpere......Jeg har i sommer slitt med å finne foreldre til Olav Oddsen Tveiti samt hans fødselsdato. For Kristi mangler jeg fødselsdato... så her må jeg få hjelp !!!!!! skriver Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Hei Per,Olav Oddsen Tveite ble født i 1734, og døpt 28.01.1734. Foreldrene hans var Odd Knutson Tveite (1705-1779) og Gunvor Eriksdtr. (1701-1779). De ble gift ca 1725. Dette i hovedsak fra Lars Kindems Vossabøker. Jeg sender deg en e-post med noen ledd til bakover i tid.Hilsen Alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per J. Nestås

Takk Alfred...STOR takk. E-posten er vel ankommet, og den var imponerende. Meget imponerende. Kanskje bør du legge den ut som lenke til glede og nytte for andre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.