Gå til innhold
Arkivverket

[#65493] Sogneprest Christian Sørenssønn Paus, Gjerpen


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Kan noen hjelpe meg med foreldre, besteforeldre og oldeforeldre til Christian Sørensønn Paus, Gjerpen. Jeg har de fleste av disse Paus fam fra Skiensdistriktet, men klarer ikke å finne ut hvor Christian hører hjemme. Christian var far til Skipsfører Søren Christianssønn Paus (1745-1797). Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her står litt om Christian Paus , sogneprest i Sauherad i 35 år: LenkePå Dis-treff finner du en del opplysninger om Christian Sørensen Paus f. 1710 i Gjerpen. g.m. Christine Olsdatter f. 1719 , død 1786 Skien.Men dette har du vel sikkert sett før?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Gunn ! Ja, dette har jeg. Det ser ikke ut som det finnes noe på Christian og hans kone. Når det gjelder de øvrige Paus fam så har jeg de stort sett, b l a via Kvitseid Bygdehistorie og i fra Ætt og Annet, men denne karen og hans forfedre finner jeg ikke, men noen vet det nok ?Ha en fortsatt fin høgtidshelg ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en opplysning om en prest Ludvig Christian Paus , som gifter seg i Norge 1708 og har etterkommere som flytter til Telemark . Se på lenken her og trykk vidre på fam.LenkeHar sett en opplysning der presten C.L. Paus skal være f. ca 1764. Danmark? Fant ikke igjen kilden i farten.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Nei, jeg tror ikke dette er den rette Paus grenen. Ville tro at han jeg søker er fra Skien, Telemarks Paus, m b l a Skoginsp Paus, Inger Paus, Povl P Paus, Hans P, Cornelius m fl.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Denne Hans P Paus som gifter seg med Susanne Amundsdtr Morland, er sønn av Sogneprest i Hjartdal, Povl P Paus og Inger Trinnepol, og det er fra den samme grenen jeg tror at Christian og hans familie kommer fra.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Christian Sørensen Paus som ble født i Gjerpen 1710 burde finnes i kirkebok her i så fall, men det er ikke så lett å lese denne skriften , er jeg redd,LenkeJeg får kikke litt mer på dette i morgen fra Sverige. ( Reiser i morgen)Ha en hyggelig nyttårsfeiring i Säfle.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Randi, nu gjenstår det bare å finne ut hvem som var far til Søren Kristiansen Paus, el Klokkar Paus. Det er nok mulig å finne ut dette også. Jeg tror fortsatt at hans familie kommer fra en og samme Paus familie. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en titt på dette skiftet, her er nevnt en Johanne Olsdatter gift med klokker Søren i Gjerpen: LenkeDet må da være Samme Søren klokker som nevnt i dokumentet her tidligere?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eldste nevnte Paus slekt nevnt på Distreff fra Telemarks området er:Peder Poulsen Paus d. 1653 Kvitseid g.m Johanne Matsdatter Bagge.Barn: Povel Pedersen Paus , f. 1625 Vinje g.m. Inger Corleliusdatter Trinepol f. 1632 Skien.Mange barn nevnt f. mellom 1658-1670 Hjartdal.JohannesMathiasCorneliusGerhardChristenHansAaseChristinePederChristianalle nevnes som Paulsen PausMange av disse er nevnt i skifter i Skien.Du får kikke litt på dette for om mulig finne en sammenheng.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Gunn ! Du var nå en utrolig morgenfugl i romjulen! Ja, i dine innlegg nu, så har du kommet inn på de Paus folkene som jeg tror at Klokker Søren Paus og Sognepresten må stamme fra, jeg har kikket mye rundt dette og kan ikke se at det er noen Christian el Kristian blant disse? Det nærmeste jeg har funnet er Christen. Det kan jo være at det kan ha blitt Christian i vanlig tale? Kapt Mathias (Mats)P., er sønn av Povel P Paus (f 1587) og Inger Trinnepol. Far til Povel P., er Povel Hansson Paus, som var sønn av Kannik i Oslo, Hans Olufsen Paus.Det er litt vanskelig å tråkle seg frem her, da mesteparten av disse folkene heter Povel et el annet. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ja, nu har jeg kommet så langt at det som mangler er å finne anene til Klokker i Gjerpen, Søren Kristiansen Paus f 1677, og begravd 13 Aug 1734. Han ble gift med Johanne Olsdatter Bestilt, 16 Okt 1708. I forbindelse med dåp av hans sønn, senere Prest Kristian Sørensen Paus (1710-1782) så sies det at sønnen hadde betydningsfulle faddere, men det kunne forstås da også faren var av betydningsfull avstamning. Noen som kjenner Klokker Sørens aner ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Nå har jeg forflyttet meg til Sverige igjen!Jeg er nok også ganske forvirret med hensyn til opphavet til klokkeren i Gjerpen.Håper noen i Gjerpenområdet kan finne ut av dette for deg.Noen skifter i området er registrert, men ikke søkbare på navn, så da blir det mye å søke gjennom.Skal kikke litt på de kilder som er tilgjengelige , men er redd det ikke blir enkelt dette:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ja da er du etter deg jeg skjønner på plass i Ø. Jeg har også probelemer her, fordi Paus generelt er godt dekket opp, men denne karen ser ut til å komme inn fra siden på en el annen måte. Før el siden så faller han vel på plass.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Søren Paus som gifter seg med Kristine Dorthea Realfsdatter Boysen : LenkeDet finnes opplysninger om en sønn Christen Sørensen Paus f. 1745 på Dis-treff.Hvem denne Søren som gifter seg her var sønn av, har jeg ikke funnet ut. Får se om jeg snart greier å finne sammenhengen i alle disse Pausene:-)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at jeg har skrevet feil i sønnens Christens fødselsår, skal være f.1785 , d. Gjerpen 1869 g.m. Else Marie Birch?Det skulle vært Søren Paus som er oppgitt f. 1745.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei igjen ! Den Søren du har her , som var skipsfører og kjøpmann, er barnebarn til klokkeren, han er født i 1745 og dør på sjøen i 1797.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Det stemmer, den har jeg sett tidligere og jeg tror nok at dette er samme Søren, som han der senere ble Skipsfører og Kjøpmann i Skien. Det kan passe med tidspunktet. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.