Gå til innhold
Arkivverket

[#65498] Slektsnavnet Brunstrup


Gjest Karl Johnny Sommer
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!På 'Baarvig' i Tromsø finner jeg i 1801 Søren Pedersen, 51 år (født ca. 1750), og en av hans sønner heter Rasmus Brønstrup til fornavn. Kan det tyde på slektsbånd til Peter Rasmussen Brønsdorph i Bergen...? LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei - Her var det mye informasjon.Må bare takke for hjelp med å finne Nideros folkene.Det er fortsatt en person jeg vet lite om.Aleth Christensdatter,hvor og når er hun født?Hvem var hennes foreldre?Forsøkt i kirkeboken Tromsø 1709-1771,men denne er jo ufullstendig.Kan det stå noe i bygdebøkene Karlsøy-Helgøy?Mvh Karl Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Se til høyre her: I 1782 (1783?) hadde Søren Pedersen Baarsvig datteren Christense Maria til dåpen i Tromsø - Ministerialbok nr. 3 (1779-1796), Fødte og døpte 1782, side 20. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9698&idx_id=9698&uid=ny&idx_side=-9>Lenke Permanent bildelenke: Lenke.Og i 1784 ble datteren Christiana Marie døpt – (se tredje siste innførsel på venstre side) - Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 3 (1779-1796), Fødte og døpte 1785, side 27. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg har sett litt nærmere på dåpen til Kirsten Pedersen, datteren til Peder Jørgensen og Aleth Christensdatter (innlegg 17) og mener der å finne to faddere ved navn Mads Christensen og Christen Christensen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ser at hoved spörsmålene i denne tråden er mer enn vel tatt hånd om (jfr. innlegg # 9) - og har p.t. ikke mye å tilföye.Derimot den store fornöyelse å kunne fölge med videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Hei Odd Villy!Det finnes også en annen Brunstrup i Karlsøy på den tiden.Ane Charlotte Rasmusdatter Brunstrup f. ca. 1760 d. i Skipsfjord, Vannøy i 1819. Hun brukte også, ved en anledning, Hadelin i sitt etternavn.Ane Charlotte ble gift i 1780 med Henrich Jeremiassen f. 1753 på Kvitnes, Vannøy, d. 1808 i Skipsfjord.mvh. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg løper litt fram tilbake mellom personene. Nå er jeg tilbake i Bergen, hvor Odd Villy fant sønnene til Peter Rasmussen og Christence Marie. Det er vel det samme som også hadde en datter til dåpen i Domkirken i Bergen i 1758. Hun fikk navnet Ane Charlotte Stadelins [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=5947&merk=5947#ovre>Lenke. Ser at moren her står registrert som Christence Marie Paasche.Har også sjekket dødsfall i Bergen, og ser at i sep 1755 ble Peder Brønstrups sønn gravlagt 6 mnd gammel (DK) Lenke.I desember 1757 ble Peder Brønstorphs datter gravlagt, 9 mnd gammel LenkeLitt pussig med navnelikheten mellom Ane Charlotte som ble døpt i Bergen og den Ane Charlotte som døde på Karlsøy i 1819. Her er sistnevnte dame med mann og barn i 1801 Lenke. Ser for øvrig at Ane Charlotte i Skibsfjord hadde ei datter som het Christence. Hennes fulle navn var Christence Marie, døpt 1791 Lenke.Ved dødsfallet i 1819 er Ane Charlotte registrert med patronymikon PEDERSsdatter, enke, 56 år gammel, jf. Lenke og her i selve kirkeboka, se under Jordet: Lenke.Nå ser jeg også at Peder Rasmussen Brønstrup ble gravlagt i St. Jørgen i Bergen i februar 1764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Et spørsmål som har vært reist, er opphavet til Alet Christensdatter, moren til Kirsten Pedersdatter. Jeg har sett på dåpsinnførslene til Kirstens to yngre søsken, især på fadderne, for om mulig å finne noen spor…Søsteren Anne Margrethe ble døpt på alminnelig bededag (FS: 24.4.1744) og blant fadderne finner jeg Kirsten Pedersdatter, Maren Jørgensdatter, Christen Christensen og Hans Pedersen. Ser at Kirsten Pedersdatter og Christen Christensen bodde på Reinsvold - [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070607620674.jpg>Lenke.En digresjon: Christen og Kirsten ble gift 22.9.1743 i Karlsøy, se nesten nederst i venstre kolonne på venstre side. Lenke. Kan Christen Christensen på Reinsvold være en bror av Alet Christensdatter?? Kirsten Pedersdatter, død 1758, kom fra Sætvik i Rødøy.Den yngste sønnen til Peder Jørgensen og Aleth Christensdatter, Christen, ble døpt 29.10.1747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Hei Grethe!Jeg har tenkt samme tanken som du ang. Aleth Christensdatter. At hun er datter av Christen Christensen Lorch, sønn av Christen Knudsen og Aleth Madsdatter Lorch. Jeg har registrert 3 barn på Christen Christensen Lorch: Christen Christensen, Otte, Christen og Lisbeth Sophia. Han kan uten at jeg har undersøkt det muligens ha hatt flere barn.Fadderne til barna til Aleth Christensdatter synes jeg peker den veien.Christen Christensen Lorch døde i 1739. Kanskje finnes det et skifte etter han.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Av søk i skrifteregisteret for Troms ser jeg at Alet Madsdatter, gift med Christen Knudsen, skal være død i 1712 – det er i alle fall et skifte etter henne [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=sktnorm&gardpostnr=22&merk=22#ovre>LenkeSer også at skal finnes et skifte etter Alette Christensdatter Reinsvoll Lenke og Lenke og Christen Christensen Reinsvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Inger Christensdatter og Anders Nilsen Grøtnes ble gift 19.10.1738 i Karlsø (LDS/Family Search/VRI). Her har du litt kilder hvor Grøtnes er nevnt [url="http://flowerpot.myftp.org/tromsoysund/grotnes.shtml>LenkeJeg finner et dødsfall i Karlsøy i 1788 for Mads Christensen, 82 år, f.ca. 1706 Lenke. Kanskje dette er den samme Mads Christensen som er nevnt i skiftet etter Christen Christensen i 1757?? I så fall var Mads 51 år gammel da Christen Christensen Reinsvoll døde. Jeg har ennå ikke klart å finne når Christen Christensen døde/ble jordet, i så fall ville vi vel fått oppgitt hans alder.I 1782 ble ei Ingeborg Malena Kod begravd i Karlsøy, 57 år gammel (f.ca. 1725). Navn på foresatte var: Mas Cristens: Lenke. Kanskje dette er Mads Christensen ektefelle?For øvrig, siden navnet Mads finnes i søskenflokken, er det kanskje en viss mulighet for at dette kan være en slags oppkalling etter Alet MADSdatter som var gift med Christen Knudsen. Alet Christensdatter kan muligens være oppkalt etter samme Alet Madsdatter, i så fall er hun oppkalt etter sin farmor… Dette er foreløpige teorier som må bekreftes eller avkreftes på en eller annen måte.Her en slektsside med informasjon om Christen Knudsen og Alette Madsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Magne!Hvor har du hentet opplysningene om Christen Christensens barn og hans dødsfall i 1739? Mulig øynene mine svikter, men jeg klarer ikke å finne hans dødsfall i kirkebøkene for Tromsø som dekker Karlsøy i perioden... Og hvem var han gift med?Foreløpig har jeg ikke funnet noe henvisning til skifte etter C C Lorch i skrifteregisteret for Troms.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei Magne og takk for sist. Hyggelig å se at det ennå er liv i gamle Karlsøyværinger (eller skulle jeg heller kalle oss gamle Helgøyværinger:).Dette har vært en interessant tråd, og vi har fått en hel søskenflokk, nemlig Christen, Mads, Hans, Ole, Inger og Aleth Christensen/Christensdøtre. Det som plager meg litt, er at jeg ikke har sett et skikkelig bevis for at dette er barna til Christen Christensen d.e. (sønn til Christen Knudsen), selv om alt taler for at så er tilfelle. Som Berit, så stusser jeg også over opplysningene i innlegg (35).Mads Christensen og Ingeborg Malena Larsdatter er registrert på Hamre i sjeleregisteret av 1769, han 60 år og hun 51 år.Skattemanntallet av 1763 viser en Otte Christensen og hustru i Nord-Lenangen, kan stemme bra med opplysningene i skiftet etter C C d.y. Et skifte etter C C d.e. burde kunne gitt en del svar, men som Grethe påpeker, så synes ikke dette å finnes.Christen Christensen d.e. finnes imidlertid i 1702-manntallet på Nordeidet (husmann, 24 år gammel): LenkeOdd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For å gjøre forvirringen komplett, så hadde Christen Knudsen og Aleth Madsdatter også hadde ei datter Aleth Christensdatter, født i 1684, død 1721. Denne Aleth (d.e.) var gift med Peder Hansen Gram og de hadde to sønner, Mads Pedersen Gram, f. 1717, d. 1787 og Otto Pedersen Gram, f. 1721.Otte/Otto Pedersen Gram var gift med Karen Fredriksdatter Hegelund Blix, og jeg har funnet barna Svend Blix, 1765; Fredricha Cathrina, 1768; Fridricha Cathrina, 1770, jf. [url="http://home.no.net/salsten/kirke3.html>http://home.no.net/salsten/kirke3.html. Se også LenkeMads Pedersen Gram var gift to ganger – se Per Nermos slektssider: LenkeKan disse være identiske Mads Pedersen og Otto Pedersen som var faddere da Christen, sønnen til Peder Jørgensen (Nideros) og Aleth Christensdatter Reinsvoll, ble døpt i 1747 (se innlegg 34)???Ved en ren tilfeldighet kom jeg over en dåpsinnførsel 10.11.1748 i Karlsøy: Martinus, sønn av Peder Jørgensen. Blant fadderne finner jeg Mads og Otto Pedersønner Gram(!)Lenke. Kan ikke skjønne annet enn at dette må være Peder Jørgensen Nideros på Reinsvold.Aleth Christensdatters (d.e.) søster, Inger Christensdatter Lorch, var gift med Morten Sørensen Hegelund. De hadde barna Anna Margrethe, f. 1694, Christen, f. 1696, Morten, f. 1698, Aleth, f. 1700 og Søren, f. 1702.På slektssidene til Per Nermo finner også opplysninger om Christen Christensen Lorch, f.ca. 1665 på Reinsvoll, d. 1748(!), sønn av Christen Knudsen og Aleth Madsdatter. Det står ingenting om hvem Christen var gift med, men sønnen Otto Christensen er nevnt Lenke. Otto var gift med Anne Gundersdatter og Nermo nevner to barn: Aleth Ottosdatter (1755-1836) og Otto Ottosen, f.ca. 1757, se: Lenke. Her er ekteskapsinnførselen for Otto Christensen og Anne Gundersdatter - se midten av høyre kolonne på venstre side av kirkeboka LenkeVed søk i LDS/Family Search VRI ginner jeg følgende barn med foreldre Otto Christensen og Anne Gundersen:Hans Hortens, døpt 21.7.1754 – blant fadderne finner jeg Christen Christensen Rensvold og Mads Pedersen (antakelig Gram) – se nest nederste dåpsinnførsel helt til venstre: LenkeOtto, døpt 25.3.1758Kirsten Hegelund, døpt 25.5.1760Christen, døpt 1.6.1762Andreas, døpt 11.11.1764Ane Margrethe, døpt 15.1.1769 - her er Otto Pedersen igjen blant fadderne LenkeMen jeg finner ingen Aleth Ottosdatter! Hun var gift med Iver Johannesen, se folketellingen 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei - Otte Christensen født Lenangstraumen Nordlenangen,giftet seg med Anne Gundersdatter.Deres barn Aleth Ottesdatter ble født 1756,hun giftet seg med Iver Johannesen (hans andre ekteskap).Otte var sønn av Christen Christensen, sønn av Christen Knudsen og Aleth Madsdatter lorch.-Karl Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Otto Christensen døde i 1776, 86 år gammel, f.ca. 1690 [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&RR=110999>Lenke Du Karl, sier han var gift 2 ganger. Da var vel Alet Povelsdatter hans første kone. LDS/FS/VRI finner jeg at de skal være gift 2.4.1731 og at det i alle fall var følgende barn i ekteskapet:Anne Margrethe, døpt 2.6.1732Elisabeth Sophia, døpt 13.9.1733 – her er Christen Christensen den unge på Reinsvold fadder, sammen med Aleth Christensdatter og Anna Margrethe Glad (er det farmoren??, for storesøster døpt i 1732 har samme navn) -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei BeritFor å ta det siste først:Alet Ottesdatter er døpt 24 august 1755 i Karlsøy: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9721&idx_id=9721&uid=ny&idx_side=-98>Lenke Jeg har trodd at Otte Christensen var gift to ganger og tilsammen hadde 15 barn. Åtte barn med Aleth Povelsdatter i tidsrommet 1732-1748 og sju barn med Anne Gundersdatter i tidsrommet 1754-1768. I 1768 skulle han etter mine beregninger være ca 87 år, så jeg har vært litt usikker på hva jeg skulle tro om akkurat det;)Nå begynner jeg å lure på om det er snakk om to forskjellige Otte Christensen, nemlig Otte Christensen f. ca 1681 og bror til Christen Christensen d.e. og i tillegg Otte Christensen f.?? bror til Christen Christensen d.y f. ??. I skiftet etter Christen Christensen d.y. er det nevnt en bror Ole, denne Ole tror jeg er identisk med Otte (har inntrykk av at Otte var et mye brukt navn i denne familien, mens Ole var et mer vanlig navn på den tiden og ofte ble brukt av utenforstående i stedet for Otte).Dødsfallet til Otte Christensen d.e.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Grete jobber veldig raskt, så jeg er litt på etterskudd. En liten rettelse til forrige innlegg; 'men hvem var Jørgen Hansen Gram gift med' skulle det stått.Siden Iver Johannisen er nevnt og han er en av mine tipper, så vil jeg spørre om det er noen som vet hvem hans foreldre er? Jeg vet at han først var gift med Gunhild Hansdatter Bugge (1779), deretter Aleth Ottesdatter (1781). Jeg har imidlertid ikke funnet ut hvem hans foreldre var.(PS Ser at Karl Johnny allerede har kommet med en ny datter til Christen Knudsen, nemlig Chatrine f. 1685)Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Hei Grethe!Innlegg 38. De 3 barna jeg hadde etter Christen Christensen d.e. i innlegg 35 har jeg på et papir jeg fikk av en eller annen for 12-15 år siden. Jeg har ikke hatt det fremme siden og skulle ikke ha lagt det ut uten kilder.Jeg lette også etter Christen Christensens død i 1739 uten å finne noe. Jeg fant en Christen Christensen som døde i 1737. Kun navn.Når det gjelder Christen Christensen og Kirsti Pedersdatter så døde de begge i 1758 med 4 dagers mellomrom. De ble jordet 20.11.1758. Han 56 år, hun 59 år. Ser at du har skifte etter Christen datert 11.sept 1757 noe jeg ikke forstår.Christen Christensen d.e. hustru vet jeg ikke noe om, men er det noen som har peiling hvem Anna Margrethe Glad på Reinsvold var?Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Fant en side på nettet som sier at Anne Margrethe Glad var gift med Christen Lorch (ingen årstall og ingen kilder). Denne Anne Margrethe skulle være datter til Hans Madsson Glad og Elisabeth Sofie Falch.Har nå en annen mulig teori, og det er at det var Otte Christensen d.y. (f. ca 1705-1710) som var gift to ganger og hadde 15 barn. Det er vel slett ikke umulig da han giftet seg første gang i 1732.Hvis da hans far Christen Christensen d.e. var gift med Anne Margrethe Glad, så faller jo brikkene på en måte på plass, både hva gjelder faddere og oppkalling (ref Grete innlegg 42), også hva gjelder Elisabeth Sofie f. 1733.Matrikkelen av 1723 har Hans Glads enche boende på Kaabenes (Kobbenes i Kjosen).Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Her funnet fram til opplysningene om at Christen og Kirsten ble jordet. Det stemmer at det var i 1758, så det er nok jeg som har blingset på årstallet for skiftet. Men så vidt jeg kan se, ble de jordet før 24.8.1758 - Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 1 (1709-1771), Kronologisk liste 1758, side 163-164. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9721&idx_id=9721&uid=ny&idx_side=-108>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Anne Margrethe, døpt 2.6.1732 - men presten har ikke registrert fadderne! [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070607620647.jpg>LenkeJeremias Figenschou, døpt 30.5.1735, her er det heller ikke faddere så vidt jeg kan se Lenke. Men se øverst i høyre kolonne på venstre side, St. Hans dag, da navnebroren ble døpt. Der er fadderne med!Christen døpt 3.2.1737, med faddere! LenkePovel Christian 30.8.39, er også uten faddere LenkeElsebe 25.12.1741 LenkePovel Christian, 25.12.1744 LenkeMargrethe, døpt 16.6.1748 Lenke Har gått tilbake til ekteskapet mellom Otto Christensen og Anne Gundersen i 1753, Det står ingenting om at Otto er enkemann (se til venstre, under Dom 10 a Trinitatis). Men til høyre (under Lørdag 8. September) står det at Anne Margrethe Ottesdatter ble trolovet til enkemannen Anders Gundersen). Lenke Selv da Otto og Anne ble trolovet, står det han var enkemann, se høyre kolonne på høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.