Gå til innhold
Arkivverket

[#65503] Tydehjelp Ullensaker


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg tillater meg å spørre om tydehjelp fra Ullensaker mini, viede 1814 s. 82, enkemann Hans Fredrik Sandmark og enke Christine Olsdtr. fra Ellingsrud.Permanent sidelenke: LenkeDet er strøket ut, så jeg tror ikke det ble noe av vielsen, men det står noe under der som jeg ikke klarer å tyde.Håper noen har forslag.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er enig i Yngves tolkning, bortsett fra at jeg tror det står 'personl.' - ikke 'skrivtl.'. Ellers innledes setningen (etter det overstrøkne 'Copuleret') med et ord som jeg tror begynner på E (og som da må være subjekt i setningen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Så kjempeflott at dere greide dette. Tusen hjertelig takk.Jeg er freidig nok til å spørre om dere har noen formening om hvorfor det kan ha tatt 3 år?Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Cathrin! Så flott med enda en ny opplysning. Jeg mener subjektet i setningen er 'Enken'. Det er en krusedull fra t-en på linjen under som forvirrer. Jeg er enig med Oddbjørn Johannesen i at det står 'personl:'. Jeg klarer ikke å lese det neste ordet som 'aflyst'. Står det ikke 'afsagt'?Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det står nok 'Enken'. Ellers tror jeg Anne Minken har rett i at 'afsagt' er rett tolkning. Iflg. Otto Kalkars _Ordbog til det ældre danske sprog_ kan 'afsige' bl.a. bety 'frasige sig'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mht. hvorfor det gikk hele 3 år fra trolovelsen til enken 'frasa' seg giftermålet, KAN jo grunnen være at mannen hadde rett og slett hadde 'stukket av'/var forsvunnet...Har du sett noen spor etter ham senere, Cathrin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Tusen takk alle sammen og hei Anne. Tenk all den hjelpen jeg får og har fått med Sandmarkslekten. Alt dette hadde ikke jeg funnet uten hjelp fra både deg og Trond Øivindsson Lunde, for ikke å glemme alle andre som hjelper til.Joda, Oddbjørn, Hans Fredrik døde i Ullensaker 1821, nr.34 Permanent sidelenke: Lenke og skifte etter han er funnet. Det er derfor jeg ikke skjønner dette med opphevelsen av ekteskapet.Hans Fredrik sin første hustru har jeg eller ingen andre funnet død. Det kan være i Eidsvoll, men kirkebøkene der har jo gått tapt.Igjen mange hjertelig takk.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.