Gå til innhold
Arkivverket

[#65504] Ukjent gamalt instrument


Gjest Harald L. Bakke
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald L. Bakke

Kva er dette slags instrument ? Det er pr. idag strengelaust, men skal ha 7 strengar ser det ut til. Nokon som kan fortelle meg meir om det - kva heiter det og korleis vart det brukt ?

bilete6140.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det må være et salmodikon, ja.Har hørt at det engang skal ha vært et krav om å kunne spille på salmodikon i lærerutdannelsen, noen som kan bekrefte det? Min bestefar, som var lærer og begynte sin karriere som omgangsskolelærer, hadde iallfall et salmodikon som han spilte på. Det var av den enkle sorten med bare én streng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Mange takk for svar. Det var meininga at eg skulle legge ut eit bilete til, men så kom det akkurat besøk. her er det andre biletet:

bilete6142.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har ikke peiling ellers, men stusset litt over at instrumentet hadde hatt 7 strenger, mens salmodikonen kunne ha opptil 5 iflg. wiki, så det spørs om Oddbjørn kan ha rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelås

Hei. Vet ikke hva instrumentet heter, men jeg reiste på sjøen sist på 50-tallet og da kjøpte jeg et slikt i Japan. Som jeg husker var det ganske likt, svart-lakert og med typisk japansk dekor. Det var 'band' på halsen og 'tangenter' til å trykke ned, slik som vist på bildet. Det fulgte plekter med. Hvordan det var stemt husker jeg ikke. Instrumentets 'endelikt' skjedde ved at vi fikk masse vann inn på lugaren, da vi 'strekte det litt langt' før vi stengte ventilen på lugaren hvor vi bodde. Mvh. Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Hei og god jul til Gunnar og alle andre!Lappen som forøvrig er i gull og raudt er vekke ca 1/3 av, men den siste delen av namnet er martone eller martome. Det er merker i lakken der lappen er vekke og det KAN sjå ut til at heile namnet skal vere Amartone. Under namnet(namnet ligg oppatt på notelinjene) er det 5 linjer som skal illudere notelinjer, der g- og a-linja er stipla. Så er der noteteikn på her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar (8): Hvordan ser du at det skal ha vært 7 strenger? Hvis du mener de nummererte tastene, så ser det for meg ut til at de representerer tonene i en kromatisk skala. Du har f.eks. to ettall (for c, ciss), to totall (d, diss) osv.Jeg kjenner ikke til nøkkelharpe, men de brukes visst endel i svensk folkemusikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Inger (13): Det var eg som i innlegg 1 skreiv at det skal vere 7 strengar ettersom det er 7 festeskruar i eine enden, og det er det Reidar(8) siktar til.Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Aage Henriksen

Ta kontakt med Ringve Museum i Trondheim; www.ringve.com. Regner med at de kan gi deg et svar på dette,- Ringve er tross alt Norges nasjonale museum for musikk og musikkinstrumenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Aage Henriksen

Ta kontakt med Ringve Museum i Trondheim; www.ringve.com. Regner med at de kan gi deg et svar på dette,- Ringve er tross alt Norges nasjonale museum for musikk og musikkinstrumenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.