Gå til innhold
Arkivverket

[#65505] Tydehjelp Oddernes


Gjest Benn Limann
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Limann

Tellef Tellefsen/Tollefsen og Tone Tellefsdtr. har to barn som blir døpt i Oddernes. Abraham Tellefsen, døpt 13. mai 1781 og Tønnis Tellefsen, døpt 31.april 1783. Jeg er usikker på skrivemåten og beliggenheten av garden. Hva er navna på vitnene? Er det noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Ifølge Norske Gaardnavne må det være gnr. 32, brn. 10 under Skraastad (gnr. 32.)Ved søk i Norgesglasset bruk Liane og det ligger vis a vis Øvre Stray på den andre siden av Otra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Denne familien har nok flyttet mye. Jeg finner dem nevnt i Randesundboka side 288. Todne Tellefsdtr 1757-1785 kom fra Eftevåg i Randesund, mens Tellef Tellefsen tilsynelatende er fra Vesterhus i Høvåg. Det er også 4 andre barn nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jeg takker for alle innspill.Jarl, kunne du gi opp navna på de andre barna som er nevnt i Randesundboka? Ble Tellef Tellefsen værende på samme garden i Randesund etter at Todne Tellefsdtr døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Side 288 om Eftevåg: 'Tellef Tellefsen fra Vesterhus, svigersønn til Tellef Gundersen, overtok 'Oddbør-bruket'. Kona Tone Tellefsd døde der i 1785. Barn: Gunder76, Aase78,Abraham81,Tønnis83,Anne85. Tellef Tellefsen gifte seg igjen i 1786 med Anne Gundersdtr Kosvig. Barn: Anders87 dså, Anders88.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Spennende! Jeg har et anepar som jeg jakter bakover på, så kanskje her kan dukke opp noe?Det gjelder Ingvald Tellefsen Kvanes - Eftevåg (ca1743 Høvåg - 1814 Høvåg) og Ane (Anna) Gundersdatter Vatne - Eftevåg (1743-1806). Men aldersforskjellen gjør meg litt urolig for om jeg kjenner dem rett. Anne var først gm Anders Arnesen Eftevåg (1728-1763).- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Takk Jarl. Innlegget ditt var avklarende. Det viser at Tellef Tellefsen fra Vesterhus, svigersønn til Tellef Gundersen Eftevåg, ikke kan være identisk med Tellef Tellefsen Uglandskog i Birkenes.-Likevel, Birkenesboka sier at Tellef Tellefsen Uglandskog i Birkenes eide en jordpart i Vesterhus. Hvordan nå enn dette kunne henge sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.