Gå til innhold
Arkivverket

[#65508] Etterkommere etter Peder Nilsen Berg (1818-1865)


Gjest Svein Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Olsen

Har tidligere etterlyst Peder Nilsen Berg, etter datteren Jacobines konfirmasjon. Jacobines mor var da død, men far og datter har ikke vært mulig å oppspore. Nå vet jeg at far Peder Nilsen Berg (f.1818-d.1865) bosatte seg i Øksnes i Nordland, der han giftet seg for 2. gang. Peder 2. kone het Marie Margrethe Olsdatter (f.1838). Hun er født i Bergen. Marie og Peder gifter seg i 1865, men 29. desember samme året dør Peder. De rekker å få datteren Antonette Kristine Pedersdatter Nilsen Alfsvåg (f.1865). Antonette blir gift 19. oktober 1884 med Johannes Mortensen (Johnsen)Haugan (f.1853. De får 3 barn. Den eldste blir født i Øksnes, de to neste i Kvæfjord i Troms. Barna er Peder Martin Konrad (f.29.5.1885), Johan Adolf (f.8.5.1888) og Marie Margrethe (f.9.4.1891). Den mellomste av disse skal ha giftet seg 17. august 1912 med Konstanse Jørgine Martinsdatter Mikalsen (f. 9.11.1883).Han emigrerte til Amerika. Søsteren Marie Margrethe skal ha fulgt etter broren, etter å ha først bodd på Lillestrøm. Opplysninger om disse i Amerika, eller om Peders datter fra 1. ekteskap Jacobine søker jeg hjelp til å finne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Olsen

Ja si det. Haugan er antakelig Haugen, for det er nok det siste jeg så skrevet. Jeg vil anta enten Haugen eller Johannessen, men Mortensen kan jo heller ikke utelukkes selv om jeg ikke vet hvor det navnet stammer fra. Mulig det letteste for de som har tilgang til Amerika-lister er å søke på Johan og Konstanse og fødselsårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Olsen

Ja, det stemmer nok det. Dette er de siste opplysningene jeg har fått om vedkommende:Johan Adolf Johannesen (Mortensen) Haugan? (98621). Född 1888-05-08 i Skummesvik, Kvæfjord, Troms, Norge (Digitalarkivet/sc.kb. for Kvæfjord 1878-1894 (dåp)). Döpt 1888-07-08 i Kvæfjord, Troms, Norge (Digitalarkivet/sc.kb. for Kvæfjord 1878-1894 (dåp)). Konf. Kvæfjord 1903. Gift 1912-08-17 i Trondenes kirke, Trondenes, Troms, Norge (MINI 8/kort 4/5 for Tana 1908-1920) med Konstanse Jørgine Martinsdatter Mikalsen (16390). Född 1883-11-09 i Bugøynes, Kirkenes, Finnmark, Norge (MINI 8/kort 4/5 for Tana 1908-1920). Döpt 1884-06-23 i Tana kirke, Tana, Finnmark, Norge (RHD/Kirkebok nr. 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Olsen

Ja det er jo sønnen, som du sikkert ser. Her ser du faren Johannes navngis slik:Brudg.: inderst/fisker Skumnesvik, f.1888 Skumnesvik, Kvæfjord, far: Johannes Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.