Gå til innhold
Arkivverket

[#65514] Romjulsmysterium fra USA


Gjest Wenche Farstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Farstad

HeisannEtter å lett lenge etter min bestemors bror i USA, fikk jeg endelig bekreftelsen jeg ventet på noen dager før jul. Da kom det 'Amerika-pakke' i posten med en del bilder som hadde tilhørt han, og at det er min gammelonkel er det ingen tvil om! (Hurra!!:-))Selv om jeg nå har fått hull på et mysterium, dukket det nå (så klart) opp flere med den pakken.. Ingen av bildene var merket med navn, og det er en del der som åpner nye spørsmål. Allikevel, et av bildene av min onkel hadde en skrevet tekst bak. Der står: Capt. J.A. Storis el. Stonis, 0-72 72 78 Officer Mad S.....? Ardmore AAB. OklaPå forsiden av bildet står det skrevet med penn/blyant; WPAEtter alderen på min onkel å dømme, er bildet tatt rundt ca. 1940 -Nå har jeg funnet ut at WPA var 'arbeidsprogrammet' F.D Roosevelt igangsatte under den store depresjonen i USA på midten av 1930-tallet, og at det bl.a var flere prosjekter lokalisert i området rundt Ardmore, Oklahoma.Min onkel oppholdt seg mesteparten av sitt liv der borte i staten Washington, men noen år før han døde flyttet han til Idaho.Kan noen komme med noen tips på hvem/hva/hvor denne Capt. Storis/Stonis kan være, hvor man evt. kan sjekke dette. Likedan denne officer Mad S....? (her greier jeg ikke å tyde hva som står etter S)Skulle så gjerne ha lagt inn bildet/bildene, men etter et lynnedslag er scanneren min ødelagt, så det får vente til senere.Takknemlig for alle tips. Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Dette blir dessverre på siden av temaet. Jeg håper noen 'USA-eksperter' kan bistå Wenche med oppklaring på det spørsmålet hun reiser.Men det var til Reidar som lurte på dette med lynnedslag på denne tida av året. Joda, for oss som har vår bakgrunn på den norske vestkysten, så er nok ikke torevær om vinteren noe ukjent fenomen.Les hva statsmeteorolog Arild Mentzoni skriver om fenomenet:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

Hei ReidarNeida, ei ukes tid eller så siden sist, det er hardt vær på Nordmørskysten til tider:-)Men innimellom jeg skrev innlegget og nå, har jeg på et eller annet vis fått den opp å gå igjen.... (Spør meg ikke hvordan:-)Så her prøver jeg å legge bildet på plass i allefall.Mvh Wenche

bilete6147.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Vi som bor i fjellet har noen fordeler i forhold til lyn og torden skjønner jeg, og ser vel også i værkartene i TV`n i blant at det lyner fra skyene ved kysten også vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

Heisann Ja, det gjør nok det.... Vi har lite av det sommerstid vi da..Og fjellet i Folldal er en herlig plass, var ei uke på jakt på Fatfjellet i høst, og har vandret både i Einunndalen og Kvitdalen rett som det er:-) Første helga i oktober gikk jeg forresten to dager på Hjerkinnhøa, og der var det mer snø da, enn vi har hatt tilsammen i hele år! Så forskjellene er store i vårt langstrakte land. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk for komplimentet! Ja da er du jo nesten lommekjent her da. Og ja det er fint her på men vinteren er litt lang. Legger ved et stemningsbilde så du får sjå hvordan det ser ut nå, men det er tatt for noen dager siden da:-)

bilete6151.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeiJa, nå kjenner jeg lengselen etter fjellet, det skal være sikkert! Selv om jeg ikke skal påberope meg å være tilnærmet lik lokalkjent engang, så kjenner jeg godt til området rundt 'Reinslisetra', men enda bedre må jeg innrømme, kjenner jeg områdene litt lenger nord, så som Nystugguhø og rundt Kolla. Det er 'mine' områder;-)Nå kunne jeg skrevet om fjellets fortreffeligheter i sju lange, men for å gå tilbake til mysteriet mitt så kanskje du eller andre kan hjelpe meg å 'tenke' litt....Som jeg skrev, så er bildet av min gammelonkel fra rundt ca. 1940 -. I samme forsendelse var det mange bilder, også et av 3 menn hvorav en var i uniform. Tatt i betraktning det som sto bak det første bildet, og naturen rundt på begge, kan det være tatt på samme tid? Gjorde et søk på ancestry, og fikk der opp en: James Storis, age 28, Canadian, Captain From Toronto, Ontario, Canada, consigned to Trans Canada Air Lines, New York, 28/12-1941Er det noen flere som tror at dette kan ha en sammenheng? I flg. sønn av damen som arvet min onkel og som sendte meg bildene, skulle han ikke ha hatt hverken barn eller vært gift. Dette er litt motsatt av det som 'familiehistorien' sier. Der er det nemlig sagt at det skulle ha vært ei dame og et barn med i bildet, men at denne damen var borte med alt han hadde 'da han kom tilbake'. Hvorfra huskes ikke...Legger ved bildet av de 3 menn også, bruk gjerne de små grå og hjelp meg med tanken:-)Mvh Wenche F.

bilete6152.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Står det ikke Officer MAIL S.. bakpå bildet (4)? Ikke MAD som du skriver i (1).Mannen på det første bildet ser veldig sivil ut, mens de tre andre godt kan være i det militære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeisannSå klart, det er det det står!!! Ja, sånn går det når øynene har det for travelt i forhold til hjernen.-) Får unnskylde meg med at jeg har venta så lenge på disse bildene, at det ble nesten for mye på en gang...Nå ser jeg mens jeg skriver at Knut har løst bokstavgåten til slutt også, så da er det bare (?) å finne ut hvorfor min onkel hadde et bilde av seg selv med disse opplysningene slrevet bakpå.. Kan forresten det nummeret som står være nr. til nenvte Storis? I så fall kan skal det være mulig å sende en henvendelse til 'army`n ' der borte.Når det gjelder bilde nr. 1 av min onkel, har jeg ikke funnet noen opplysninger som skulle tilsi at han har vært noe militær. Så han er nok meget sivil på bildet ja..Tusen takk for hjelp folkens!!! Dette var supert!!mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Postavdelingen på basen er beskrevet her:Postal Service personnel at the field included one officer, seven enlisted men and one enlisted WAC, represented 65 years of civilian postal experience. WAC Pvt. Honor Patterson had 23 years experience at Hub, MS as post mistress. The Post Office handled around 1,000 pieces of mail daily. Ardmore was one of the few PO sections in the US that delivered mail to various sections on the field in its own truck. This policy was established by former postal officer, Major August G. Ross, to eliminate the necessity of each section sending vehicles to pick up their mail. Records kept by the post office indicated an average of 400 soldiers at the AAAFld sent money orders home each payday in amounts totaling around $15,000. September 23, 1944.http://www.brightok.net/~gsimmons/bomaway.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeiDa har jeg fått mye inforamsjon å jobbe videre med, bl.a fant jeg en mail-adr. i linken din Knut, og den skal jeg love deg vil bli prøvd ut:-)Nå blir det nye dager i spenning, men dette er bedre enn noen annen julekrim! Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeisannTusen takk for lenken Knut, jeg sendte mail dit i natt og har allerede fått svar! Nå er det bare å sende bildene dit, så skulle han se gjennom bøker og diverse etter navnene evt. flere bilder av de.Snakk om rask ekspedering!!Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Wenche Farstad

HeiDa har jeg fått svar fra statene, og hverken min onkel eller Capt. Storis finnes i listene i og rundt Ardmore, OK. Heller ikke Storis i flere variasjoner av navnet finnes der, så da var det en tråd sjekket ut.Bildene er nok heller ikke tatt i området i eller rundt Ardmore, trærne som vises på bildene finnes ikke i disktriktet der. Sannsynligvis er de nok tatt i området rundt Spokane, WA. Dette siden det både var flere WPA-prosjekt der, og ikke minst mente min kontakt i Ardmore det siden de aller fleste som kom til Ardmore Air Base, kom fra Ephrata Air Base i Washington.Da er det bare å sette seg ned på igjen og starte på nytt.. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ved Spokane er det en militærbase som heter Fort Wright, og der var det visstnok et WPA-prosjekt i 1936. Det ble oppført et bygg, 'The Post Exchange' ifølge opplysninger på en webside for Fort Wright.'1936 The Post Exchange, Bldg. #4, was constructed by the WPA. It is now utilized as the Japanese Cultural Center.'http://www.mfwi.org/HistoryContent.htmEn passant kan nevnes at WPA også er forkortelsen for 'Washington Pilots Association' :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeisannDen siste opplysningen din var interessant Knut! Kanskje kan det være et halmstrå å gripe tak i:-) Jeg vet jo at min gammel-onkel jobbet ved Spokane Ornamental Iron Works i mange år, har fått bilder som viser han utenfor bedriften og bilder av han med arbeider han sannsynligvis har gjort der. Hvor mange år dette kan dreie seg om, det vet jeg da ikke.Kanskje kan WPA være forkortelse for det siste, og ikke det som jeg har trodd hele tiden.Har også funnet en annen kandidat som kan være aktuell, dvs. hvis det som er tydet som S til slutt i Storis, kan være en E? Da var det en John Allen Storie som også var i flyvåpenet. Denne Storie holdt til i Washington, men var født i Oregon. Så klart, denne Storie døde i sept. 2008.. og jeg har ikke funnet noen 'obit' på han enda.Takk igjen for hjelp og innspill, folkens! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.