Gå til innhold
Arkivverket

[#65516] Nok et fotomysterium


Gjest Wenche Farstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Farstad

HeiSom jeg har skrevet i et annet tema, har jeg mottatt 'Amerika-pakke' som inneholdt bilder min gammel-onkel hadde.Her er bl.a 2 bilder tatt i Norge av for oss, totalt ukjente personer. Kanskje noen andre kjenner igjen noen av de.Bilde nr. 1 viser en mann i uniform, på uniformskragen har han epålett med tallet 4. Fotografen er: L. Sødahl, VeblungsnæsMin gammelonkel, Olaus Halvorsen Gikling f. 23/8-1880, Sunndal, var i ft 1900 reg. under Bolsø, 1901 finner jeg han i adr. bok for Tr.heim, ved sin fars død i febr. 1910 står han oppgitt med bosted Christiania, utreise til Amerika 1/4-1911 står han med bosted Kristiansund.Bilde nr. 2 er tatt hos fotograf Th. Finne, Carl Johansgt. 19, Christiania.Hvem kan disse to være???Mvh Wenche F.

bilete6149.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Når det gjelder bilde nr. 1, så er det nok all grunn til å tro at det dreier seg om en kar som hadde sin militærtjeneste på Setnesmoen ved Veblungsnes. Her hadde Møre Infanteriregiment nr. 11 sin eksersersplass. Og tallet 4 er kanskje bataljonsmerket. IR 11 var vel gjerne oppsatt med fire bataljoner, i allefall var det tilfellet ved krigsutbruddet i 1940.I min familie finnes det et bilde av min farfar, også han født i 1880, og som angivelig skal være tatt i 1905, må være tatt hos samme fotograf. Det er, etter det jeg husker, helt identisk hva kulisse og uniform angår.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeisannJa, kanskje 1905 kan være en fellesnevner her? Sammen med bildene var det også et brevkort som nok ble laget i forbindelse med frigjøringen fra svenskene i 1905.Men hvor kan jeg evt. finne ut noe mer om denne mannen? Kan det finnes noe register over denne fotografens arbeider? Eller blir det bare å satse på at 'noen' ser noe kjent en gang.....? Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeisannTusen takk for lenker og innspill, her strømmer det på:-)Ser forresten på bilde nr. 2 (damen) at det er stemplet 1910, dette så jeg ikke før jeg forstørret det på siden her. Kan det muligens være årstall det er tatt? I så fall stemmer det med da min gammel-onkel var bosatt i Christiania. Er dette kanskje hans flørt før han reiste til Amerika??Jeg flommer over snart av idèer til løsninger på bildegåtene, ikke alle er like sannsynlige sikkert, men spennende er det!! Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Wenche!Eg støttar konklusjonen til Bjørn. Soldaten har ein Krag Jørgensen-bajonett i bandolæret, så biletet er heilt sikkert teke etter 1896.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Wenche Farstad

HeisannDa har jeg vært i kontakt med både det ene og andre arkivet:-) Nasjonalbib. fotoarkiv i Mo i Rana hadde riktignok arkivet etter fotograf Finne, men dette var det ikke gjort noe mer med. Kanskje om 20 år som hun sa damen jeg snakket med...Når det gjelder mannen i uniform, blir det nok værre. Fotograf Sødal`s arkiv brant under krigen, så alt der er borte. Fant allikevel noen bilder på fylkesfotoarkivet i M&R hvor alt er likt, t.o.m nesten samme mann! Muligheten for at det er en fra Sunndal er stor, så det er nå sendt over til Dis-gruppa der inne for om noen muligens kan kjenne igjen sin bestefar:-) Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Wenche Farstad

HeisannJeg tar fram denne igjen, da jeg har fått nye opplysninger fra USA, og dermed har det også på en måte blitt enda viktigere å finne ut hvem damen på bilde nr. 2 kan være.Bildene er som skrevet tidligere kommet fra USA, og er det som er igjen etter en gammel onkel som emigrerte i 1911. Han døde ugift der borte, men familieryktene sa noe om et barn.... Dette trodde jo vi var i USA, men nå har jeg fått vite annet! Iflg. sønnen til hun som arvet min onkel, reiste han fra Norge p.g.a ei dame, og denne mannen mente også han hadde hørt noen om et barn!Derfor har jeg jo blitt enda mer ivrig i å finne ut identiteten på denne damen. Kan dette være damen han forlot Norge for? Og fantes det et barn med i bildet??Håper nå noen kan hjelpe meg å tenke, hvordan gå fram for å finne ut hvmen dette kan være???Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel fotografen Theodor Finne i 1900, men det hjelper deg vel ikke mye, er jeg redd: LenkeNydelig dame var det og spennende mysterium :-) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

Hei GunnFotografens navn er nok kjent ja, og arkivet etter han er også oppbevart, men som jeg skrev tidligere, om 20 år så kanskje de hadde begynt å se på det....At det er et spennende mysterium skal være sikkert og visst, og jeg skulle så gjerne kommet til bunns i det:-)Jeg går ut i fra at damen bodde i Kristiania, siden både bildet er tatt der, og min onkel bodde der i allefall i febr. 1910. Når han emigrerer i april året etterpå (1911), står han oppført med bosted Kr.Sund (V.Aker), men reiser fra Kristiania. Familieryktene forteller også at damen som var inne i bildet, skulle ha vært forsvunnet 'når han kom tilbake'. Hvor han kom tilbake fra, det kom ikke min tante på/visste ikke. Kanskje han var i Kr.Sund i forbindelse med sin fars død som var i 1910? Alt dette blir jo rene gjetninger, men det er ikke alltid det er bortkasta med slike. Noen ganger kan det faktisk bli resultater av det:-) Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Wenche Farstad

HeiJeg tar fram denne igjen i håp om at noen kanskje kan komme fram med noe nytt. Først og fremst er det damen som er det store mysteriet, siden mannen mest sannsynlig er enten en slektning e.l. fra Sunndal, eller traktene der omkring.Som jeg skrev så var det en dame som var årsaken til at min gammel-onkel emigrerte i 1911. Denne damen var nok også årsaken til at han aldri giftet. Om det er denne damen som er avbildet det er snakk om, vet vi ikke, men den henger som en rød tråd foran nesen min denne uløste gåten:-)Har noen av dere andre et godt råd for hvordan jeg kan finne ut hvem denne damen er? Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er vel nokså mange kyrkjebøker som kan vere aktuelle her, men reiste han ut i april 1911 pga ein graviditet burde resultatet av graviditeten bli døypt i dette årstalet, gjerne med gammal-onkel som oppgjeven far. Har du sjekka noko av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

Hei AaseVi vet ikke om det var p.g.a dette han reiste ut, men det som min tante mener å huske var sagt, var at han reiste p.g.a ei dame.Som jeg skrev tidligere, sa min tante følgende; 'Når han kom tilbake var damen borte, og hun hadde tatt med seg alt da hun dro. Men jeg mener å huske det var snakk om et barn i den forbindelse.'Jeg trodde hele tiden det var snakk om ei dame i USA, men sannsynligvis var damen her i Norge. Dette baserer jeg på uttalelser fra den ene sønnen til damen som var den som arvet han borte i USA. Der hadde han sagt at årsaken til at han emigrerte var ei dame. Kanskje denne damen hadde emigrert før han, eller så hadde hun reist en plass i Norge.Nå er ikke jeg noen ekspert på hverken klær eller smykker, men jeg synes at damen på bildet har meget pen kjole, og et iøynefallende armbånd på venstre hånd. Kan det være slik at hun var av 'høyere rang' enn min onkel, og at familien kanskje ikke så helt blidt på en slik forbindelse? Min onkel var jo bare en vanlig arbeider, og t.o.m i dag er det jo mange som ikke tillater slike koblinger:-)Er jeg helt på villspor her, eller kan det være verdt å nøste videre på den tråden? Hva tror dere? Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

DERSOM det skulle vere eit barn innblanda her måtte gammal-onkel nødvendigvis lage det barnet før han reiste, det var det som var min tanke - barnet kan då vere fødd max 9 mnd etter emigrasjonen.Eg trur du tenkjer rett om standen til denne dama; ho kan neppe tilhøyre arbeidarklassen anno 1910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ser at eg ikkje har fått med meg alle 'fram-og-tilbake'-alternativa i t.d. (14), så reknestykket mitt er ikkje nødvendigvis rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.