Gå til innhold
Arkivverket

[#65522] 3xtippoldeforeldre fra Oppi og Uti i Sollia, Østerdalen/HE.


Gjest Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunhild Hanssen

Hei!To av mine 3xtippoldeforeldre kom fra Østerdalen til Trondenes på slutten av 1700-tallet.Her er avskrift fra 'Folk og Slekt i Gamle Trondenes:3989. Peder Johnsen (1755-1843) f. Oppi, Sollia/HE, d. Kaltdalen, Trondenes/TR, g.ca.1779 m. Karen Olsdatter (1759-1845) f. Uti, Sollia/HE, d. Kaltdalen, Trondenes/TR.BARN: (4 stk.) Som barn hørte jeg også at de begge var fra Sollia i Østerdalen. Men så, for 3-4 år siden var vi kjørende sørover, gjennom Østerdalen, tok av fra 'hovedveien' og opp mot Sollia, hvor vi hadde stopp ved kirka og videre 'nedover' til vi kom inn på E-6 i Gudbrandsdalen. (Det var forresten ei veldig fin veistrekning.)Men tilbake til Sollia! Ved kirka der traff vi en eldre mann som vi kom i prat med. Han var opprinnelig fra enten 'Uti' eller 'Oppi', Sollia (husker ikke nå hvilken av de to plassene), men hadde bodd i Oslo hele sitt voksne liv. Han mente at det ikke var noen gårder i Sollia som hette 'det andre'.Så er spørsmålet: Hvis ikke begge gårdene ligger i Sollia, hvor ligger da den andre gården? Og hvilken gård er hvor?Ellers håper jeg på litt hjelp på å komme videre (så langt som mulig) bakover på denne greina (rota) også. Har prøvd å finne mer tidligere, uten resultat.Mvh Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er faktisk vært både Uti og Opi i Sollia, de står på ei gammel kartskisse jeg har, og begge er ryddet mellom 1700 og 1750. Det er snakk om Atneligårdene 1700-1750, Begge disse gardene ligger ved Atnbrua i Sollia så du kjørte nok ikke langt nok opp i Sollia etter å ha svingt av dit ved Atna, og du svingte sikkert av mot Ringebu ved Enden. Hvis du hadde kjørt RV-27 mot Folldal et lite stykke hadde du kommet til disse gardene. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Legger ved denne lille kartskissa. Hvis du har kjøpt årets julefrimerker så har du Sollia kirke på det ene og Amperhaugen ved Atnbrua på på det andre. Du må nok gjøre opp att turen, Reidar

bilete6153.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Tusen takk for svarene til deg, Reidar. Vi tok av ved Atnebroen (eller et skilt som det stod det på) og oppover til kirka. Han vi snakket med ved kirka sa at den gården han var fra lå omtrent på høgste punktet, før veien begynte å gå nedover igjen. Etter dette kjørte vi over et fjellparti og så ned til E-6.Vi var bare utenfor kirka, ei fin gammel trekirke (svart eller mørkebrun). Jeg kunne godt tenkt meg den turen opp igjen og ha bedre tid. Jeg har ikke kjøpt de julemerkene. Er det posten sine, eller?Mvh Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen, du tok nok av RV 3 ved Atneosen, ikke Atnebroen, og kjørte oppover Sollia sørfra, og du var nok ikke så langt som til Atnbrua, der disse gardene ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brænd

Her finner du to skifter på Oppi i Sollia: http://home.no.net/jeaas/skifte3.htm. Her er Peder Johnsen nevnt. Halvbroren Ola er sannsynligvis en av mine aner.Gården Oppi finnes ikke lenger. På nesten samme plassen ble det senere ryddet en plass som heter Olstad, hvor min far kom fra.Begge disse gårdene kommer i bind 3 av bygdeboka for Sollia, som skulle ha kommet ut i høst. Forfatteren Bjørn Brænd er i fra Uti.Mvh Ragnhild Brænd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Her er ei ny kartskisse fra tiden 1750-1800 som forteller litt mer om beliggenheten til Uti og Opi, men disse skissene er nok for gamle til at dagens veier er inntegnet. Men begge disse gårdene eksisterer i hvertfall i dette tidsrommet, så det er gamle gårder. Sjøen som på dette kartet heter Midtsjøen må være den som i dag heter Setningen? og det var nok litt nord for den du svingte av til Ringebu og Gudbrandsdalen. Hvis du har NAF`s veibok vil du finne igjen området.

bilete6155.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Hanssen

Hei! Tusen takk for nye svar.Ragnhild: Er boken kommet ut, eller er den forsinket?Min mann stammer også fra denne familien, fra søsteren Berit, som ble gift med Ingebrigt Olsen fra Ytre Rendal, Ringebu (Iflg Folk og slekt i Trondenes). De fikk 1 sønn: Ole Ingebrigtsen Dalback, f. 1777, Syrengen, Ringebu/OP, d. 1846, Vågsfjorden, Trondenes/TR. (Druknet?)Jeg skal studere veikartet nærmere i morgen. Har store planer om å gjøre turen opp igjen.Mvh Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brænd

Bind 3 av bygdeboka ble utsatt flere ganger i fjor. Jeg var i kontakt med kulturkontoret i Stor-Elvdal i oktober, men de visste ikke når boka kom.Når boka kommer vil det sikkert bli omtalt på nettsida til Sollia: http://www.sollia.net/Mvh Ragnhild Brænd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Det skal vi huske på.Vi har snakket i å ta en 'anetur' sørover, da med 1. stopp i Meløy (hvor min farmor kom fra)og så videre sørover 'langs kysten' til Namsos, Fosnes, Trondheim, Luster og Vik i Sogn (alle steder har min mann noen aner fra). Derfra til Bergen (hvor vi begge har aner). Derfra har ingen av oss aner før vi kommer til Østerdalen (hvor vi begge har aner) og til Lom og Lesja i Gudbrandsdalen (hvor min mann har aner). Vi skal også besøke slekt og venner på denne turen, har vi tenkt.Men jeg lurer på hvorfor det noen steder står at de fra Sollia kom fra OP og andre steder fra HE.Er det mulig å finne flere aner bakover?Mvh Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det ble litt feil om disse julefrimerkene nevnt i 4, det er ikke Sollia kirke men Solligården som er motiv, så beklager, men på det andre med stabburene er fra Amperhaugen, nabogården til Utti. Det er fine motiv.

bilete6161.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Hei fjerne slektning !Peder Johnsens foreldre var Jon Olsson 1734-1805 fra Frami-Sollia og Marit Pedersdtr. 1735-1777 fra Utti.Lurer på om det var en av gårdene Utti eller Oppi som nåer ett religiøst kurs-konferanse sted ?Jeg er unna dattra til Peder - Marithilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Heisan !Det er mulig at det jeg snakket om var fra en annen delav slekten min som kom fra gårdene Lien og Ås i Rendalen.Eller har jeg drømt litt mye ...? Det er ikke så nøye.Beklager villfarelsen !hilsen Odd Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det gjør itt`no om du blandet sammen litt Odd Einar, du er ikke for deg sjøl. Når jeg først er inn, hvor er dette i Sollia? jeg er jo ikke all verden kjent nedi Sollia jeg heller. Ha ellers Godt Nyttår!

bilete6164.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Hanssen

Hei igjen!Takk for innleggene!Nå er nysnøen kommet igjen. Godt, etter at den som var regnet nesten helt bort i (rom)jula. Og så er det ca 3,5 kuldegrader og mye vind. Det er iallefall fint vær å være inne i.Men tilbake til 'slekta vår'!Odd Einar: Har du mere bakover, på 'Østerdal-greina' (-rota) vår? Håper du da vil dele det med meg.Håper det ellers er noen som kan hjelpe meg. Alt tas imot med takk.Mvh Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Hanssen

Hei igjen!Takk for innleggene!Nå er nysnøen kommet igjen. Godt, etter at den som var regnet nesten helt bort i (rom)jula. Og så er det ca 3,5 kuldegrader og mye vind. Det er iallefall fint vær å være inne i.Men tilbake til 'slekta vår'!Odd Einar: Har du mere bakover, på 'Østerdal-greina' (-rota) vår? Håper du da vil dele det med meg.Håper det ellers er noen som kan hjelpe meg. Alt tas imot med takk.Mvh Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.