Gå til innhold
Arkivverket

[#65523] Lesehjelp konfirmasjonsprotokoll SF, Fjaler 1839 og 1844


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg klarte det ikke. Dette er hva jeg tror: nr. 10 Østen Østensen: som ... meldte Anders Iversen Sørebøe(se nr.8), dog .. ... Nr.8 Anders Iversen Sørebøe: af ringe ..emme?, og i sin første .... forsømt, men i sidste tid flittig .. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

1844 nr.9: Af taaleligt godt st.., og tilforn flittig. Han læser bra udi bog og .. ..man .. Han er i.. maade skrøbelig og sygelig, samt i den grad fattig, at han er lagt paa lægden. Mye av det som står står også ved de andre konfirmantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er vel de tingene presten satte krav til at de skulle kunne. Men siden det står mye av det samme ved alle konfirmantene burde det jo være mulig i finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ok, jeg mente altså dette med 'skrøbelig og sygelig, samt i den grad fattig, at han er lagt paa lægden'. Litt pussig at det gjaldt så mange. Nå var de vel ikke akkurat rike i disse bygdene i Sunnfjord, men likevel. Jørgen dør forøvrig i 1850, men det står ikke dødsårsak.Jeg får undersøke med SAB om der er noen fattigprotokoller for Fjaler.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har nok uttrykt meg klossete her. Jeg mente ikke at den delen med sykelig, fattig og legd står mange steder.Jeg har prøvet å lese litt av hva som står ved andre konfirmanter og det ser ut til å slutte med hvordan de skriver og regner.Lurer på om det i siste delen ved Anders Iversen Sørebøe står: leste bra i bog ....regner taaleligt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Arnfrid!Eg klarte ikkje alt eg heller, men supplerer litt det som Berit har funne ut:1839, nr. 10: Som nysmeldte Anders Ivers. Sørebøe, dog lidt ringere.Anders Ivers.: Af ringe Nemme, og i sin første Opvæxt forsømt, men i sidste Tid flittig. Nu læser han brav i Bog [...] Forkl. nogenl[?] taaleligt.Jørgen: Af taaleligt godt Nemme, og tilforn flittig. Han læser brav i Bog og grfl[?] i Catecismen brav. Han er i høi Maade krøbling og sygelig, samt i den Grad fattig, at han er lagt paa Lægden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.