Gå til innhold
Arkivverket

[#65526] Diederich Meyer.


Gjest Robert Monsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Robert Monsen

Under FT-1801, Bergen, finner vi enkemann fra 1. ekteskap, Diederich Meyer, 86 år. (dvs. f. ca. 1715) Kjenner noen til hans eget, og hans kones, fødested?VennligstRobert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Robert Monsen

Takk så langt! Men det er nok hans fødested og fødsel, i første omgang fra en kirkebok, jeg savner. Om noen finner dette er jeg takk skyldig!Vennligst RM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg har tidl. notert barna Didrik 16 år, Anne 19 år, Wilmikke 14 år og Johanna 13 år ved moren Johanne Elsebe Melkiorsdatter Ehlerhorsts skifte (begr. 1733 i Bergen KK).Johanne Elsebe skal ha vært enke etter en Didrich Meyer fra Bremen som tok borgerskap i Bergen 1685 (g. 1696 i Bergen KK) og gjenfinnes i perioden 1689-97 i 14. rode (skifte etter ham 25 okt. 1720) i dennes 2. ekteskap.Sistnevnte Didrich (ant. faren) skal ha vært g. 1) ca. 1685 m. Vilmiche Hansdatter Messing (f. ca. 1655- skifte 8 okt. 1694) i hennes 2. ekteskap ca. 1685, hun trolovet 1) 27 jan. 1678 i Bergen DK m. kjøpmann Johan (Jan) Bødicher (Bødtker) d. før 27 april 1685.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dirik Meyers far ser ut for å være Henrik Diriksen Meyer og mor Vilmicke Messing. De har barna Diderik 11,5 år i 1731, Søren 9,5 år og Vilmiche 7,5 år. Skifte etter tanten Wilmicke Didriksdatter Meyer i 1731. Det oppklyses da at Henrik Diriksen Meyer er død. Det stemmer. Det skiftes etter han i 1730.Det kan også være en mulighet for at Didrik er sønn av Diurik d.e., og da en halvbror av Henrik Didriksen Meyer. Denne Didrik er 16 år ved skiftet etter Didrik d.e. i 1720.KB vil trolig kunne avklare dette. Har du leitet i KB etter dåp m.v.?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 10-11:Ved nærmere ettersyn ser det ut til at din Dirik må ha vært sønn av Henrik Meyer (innlegg 11), idet Anne Diriksdatter (19 år gml. v. farens skifte i 1720/21) skal ha vært den eneste som overlevde sin mor i 1733 blant søsknene Wilmikke (14 år gml. v. farens skifte i 1720/21) og Johanna (13 år gml. v. farens skifte i 1720/21).Dirik Dirichsen (16) må m.a.o. ant være død før 1733.(Henrich skal ha døpt 4 barn i Bergen NK 1721-26). Men som nevnt, dette bør verifiseres v.h.a. KB og skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Takk begge! Arnfrid Mæland (5)og(6). Din hjelp her (5) gav svar på mitt spørsmål om fødested! Sønnen giftet seg med Eva Cornelia Dahlgreen (6). Hennes foreldre, Leonhard Dahlgreen og Anne de Veyn, giftet seg 10/8-1762. (DK s.79) Jeg er takknemlig for hjelp til å finne deres fødested mv.Vennligst Robert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 15: Rettelse: Betviler nok at det er samme mann som event. hadde en sønn Didrik født i Hamburg da det tilhørte et helt annet stift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vet ikke om vi kommer noe lengre mht til imigrasjonen til Norge, men alle skiftene finnes hos Sollied. De gir svar på det meste vedr denne familien. Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Linken ble feil, men det kan søkes i Grunnboka for 1686-96, rode 14-4, og på side 92 LenkeBet. 1686, 87, 88, 89 91, 92, 93, 94, 95, 96 Dirich Meyers paaboende grund, anwiiste iche grundebref, gifuer 3 ort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.