Gå til innhold
Arkivverket

[#65535] Østebø gård i Holt, og Ole Tengelsens slekt


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et interessant funn, Helge!Jeg leser navnene slik:Foreldrene er Axel Jeppesen ØvernæsEje og Aase Tengelsd. Faddere: Elef Tengelsen Østebøs K. Maren Knudsd., Thone Olsd. OuselEje, Ole Christensen TvedeEje, Aavel Tengelsen Østebø, Albret Albretsen Øvernæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Foreldrene var (som Oddbjørn skriver) Axel Jeppesen Øvernæseje og Aase Tengelsd. Axel var f. 1741 i Vegårshei, han ble g. 1) 1774 i Holt (som Axel Jeppesen Auseleie) m. Gunhild Syversdtr. Verket (1748-1783) og 2) 1785 i Holt (som Axel Jeppesen Øverneseie) m. Aase Tenegelsdtr. Østebø. Axel bodde også på Auseleie i Holt i 1776 og 1780, men da Gunhild døde ble bostedet oppgitt som Verket. I sitt andre ekteskap bodde Axel Jeppesen på Øverneseie hvor han også døde i 1802. Gunhild Syversdtr. var d.a. hammersmed (på Næs jernverk) Syver Hansen og Astrid Gunsteinsdtr., Aase Tengelsdtr. har jeg ikke gjort noe forsøk på å finne opphavet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Flott Gunnar! Jeg rakk ikke å sjekke 'arkivet' mitt.Ellers: Aase Tengelsdtr. var søster til fadderne Elef Tengelsen og Aavel Tengelsen - alle barn av Tengel Elefsen Østebø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten oppfølging: Ifølge Dypvågboka ble Tengel Ellefsen Østebø (1722-1798) g. 1746 m. Sofie Aavoldsdtr, datter til Aavold Torjesen Ausel og Rannei Torvildsdtr. Selåsdalen.Tengel Ellefsen var for øvrig oldebarn til Ole Tengelsen Østebø - denne trådens utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.