Gå til innhold
Arkivverket

[#65536] Tydehjelp Tysnes kirkebok


Gjest Inger Skaanevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Skaanevik

Har kommet til nesten det samme. Pigebarn Brithe (Brita?), og foreldre Johannes Ingebrightsson? og Marithe Olsdatter?. Hvis det er de jeg søker, så bodde de på Midtvåge i Tysnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Skaanevik

Takk, Berit! De kan selvfølgelig ha flyttet til Midtvåge seinere.Jeg klarer ikke å tyde det som står bak Johannes ved dåpen.Kanskje det hadde hjulpet hvis en var kjent med stedsnavna i distriktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

I folketellinga 1801 er Gjøvåg delt i 'Giøvaag Øvre', 'Giøvaag Midt' og 'Giøvaag Søndre'.Det kan jo være denne 'midten' som senere har blitt Midtvåg?Nei, dette blir jo bare ren gjetting, her trengs det noen med lokalkunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved dåpen (2) står det: 72) Et pikebarn kaldt Brithe/Birthe af forældre Johannes Ingebrigtssøn Giøvaag og Marithe Olsdatter vidnerne Anders Askal? og Ole Giøvaag, Guri og Ma... Giøvaag. Morens intro. 13. januarj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Siden eg akkurat sitt med bygdeboka for Tysnes, så kan det opplysast at dei omtala er: Johannes Ingebrigtsen Åse f.ca1722 d. ca 1770 1g. Marta Olsdatter Frøkedal d. ca 1760. 2g. enkje Borni Torbjørnsdatter Vevatna d.ca 1762. 3g. enkje Kari Bergesdatter Nera-Flygansvær f.ca1706 d. 1780. LenkeBarn alle 1 ekteskap (Johannes og Marta): 1. Britha f. 1747 d. før 1757 2. Ingebrigt f. 1749 d. 1760/70 3. Anna b. Eldholm 4. Ola f. 1755 d. 1760/70 5. Brita f. 1757 var g. med ein Halvor og let etter seg ein son Peder Halvorsen, som var sjøfarande og budde i Store Sandviken i Bergen.Ref. Tysnes bind 2. side 760. Forfattar: Ernst Berge Drange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.