Gå til innhold
Arkivverket

[#65537] En 'møsesmørkage' - hva var det?


Gjest Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Arild Vesthagen

Dette er mest som en kuriositet, men jeg kom over et merkelig uttrykk i en rettsak i 1732 der en av mine aner på Hadeland hadde stevnet nabokona for skjellsord og ærekrenkelser. Hun hadde kalt ham 'en gammel hund, Møsesmørkage, og en gnier ..... sambt æder og bander'. Spørsmålet er, hva i all verden var en 'Møsesmørkage'? Han gamle Lars ble i alle fall dyktig fornærmet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her var det mye artig lesestoff: http://home.c2i.net/oavesthagen/raknerud.htmJeg har ikke hørt om Møsemørkage, men det finnes bakeverk som lages av mørdeig. Kan det ha noe med saken å gjøre?I gamle oppskriftsbøker finner du både eblekager og fyrstekager bakt av mørdeig. Om det da ikke er en spesialitet fra Mjøsbygden det siktes til ?:-) mange rare uttrykk. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

møsesmørkage. kan møse rett og slett bety myse at en bruker myse istedenfor melk i kaka. Det kan jo stemme med at mannen blir kalt en gnier og myse er jo siste rest av melka 'vannet' . Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Kanskje er det en brunost som menes med 'møsesmørkage'. Når man yster brunost eller rauost, heter det på dialekt møssmør eller mysesmør før den er ferdigkokt til ost og has i formene. Tidligere i prosessen, før osten begynner å tykne kalte vi 'suppa' i gryta for 'sønning' på mine trakter, da var produktet tynt så det kunne drikkes. Den osten som ble til overs når man hadde fyllt 4 kgs former ble knadd til det en kan kalle en rull. Den ble skavet opp og kokt med i osten neste dag eller også satt frampå bordet som pålegg. Kanskje kjerringa mente en slik osterull.Mvh Ruth. (som har vært med på ysting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå er jeg ingen kokk, men en tolkning som tangerer noe av det som allerede er nevnt: På deler av Sørlandet er møssmør en lokal variant av det som også kalles gome.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Gikk visst litt fort nå, jeg syns det sto 'krage' men det var 'kage' sä stryk forrige innlegg! Men det ser ut som ordet er litt negativt ladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Det var et kreativt skjellsord. Kan det være en skive med møss-smør som menes?Siterer fra 'Den gode smaken - om bygdekvinner, mat og matkultur frå Møre og Romsdal' (Møre og Romsdal bygdekvinnelag, 2004):'MØSS-SMØRDette smøret vert helst nytta til pålegg på brødskive eller lefse.1 liter søt mjølk 1 l skumma mjølk 1/2 kg mager mysost 1/2 kg lett fløytemysost 2 store ss sirupKok dette så lenge du synes er høveleg, frå ein halv time til eit par timar. Vert det for tynt, ha i ei jamning av mjølk og mjøl.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myse-smør eller Messmør pleier jeg og kona å kjøpe når vi er i Sverige. Likner på prim, og ikke ulik den som serveres på bygdemuseet på Averøya på den årlige Olsok-festen. Kake laget av mysesmør kjenner jeg derimot ikke til, men hva med potetkake/lefse påsmurt møssmør? Kan hende var dette fattigmannskost eller simpel mat siden gubben ble fornærmet. Ellers syns jeg forslaget i innlegg 4 virker å være et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og her i dalstrøka innafor koker ho mor Møssmør,det er vel nærmest Gome i konsistens. Hva med litt annen stavemåte så det ble kagge? Sur myse er jo ;-( og gammelt og surt møssmør i en kagge må vel være negativt å bli sammenliknet med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjemme hos mine foreldre lagde mor 'gomme' og det gjør også min kone og møsa er det flytende som er igjen av melka når gommen er ferdig. Møsa ble ofte brukt til mye og mange brukte det til tørstedrikke på varme sommerdager.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Reidar, om du lovar å ikkje bruke ordet ;-) Du kan lese om strokk her LenkeBrukar du tyding 4 kan du få ein høveleg gjenstand til å setje under holet på utedoen viss du vil samle opp det som dett ned slik at det blir enklare å få det med seg og hive det ut på marka.Ingen kompliment med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg er ening med Aase i at det er ikke noe komplemang tyvertimot. I Nordland vet jeg at enkelte brukte ordetog ble kalt for en 'sjitstokk'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Jeg ser at en betviler at det skal være kage, men jeg gikk på google og skrev ''møsesmørkage' da kom jeg til Ole Arild Vesthagens hjemmeside. da burde en kunne spørre ham hva det betyr.Jeg leste en masse 'gøy', hutte meg tu, på den plassen kunne det ikke være kjekt å være.Krangel og slossing og bruk av rettsapparatet i tid og utid. Men jeg fant ikke selve uttrykket der. kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Jeg ser at en betviler at det skal være kage, men jeg gikk på google og skrev ''møsesmørkage' da kom jeg til Ole Arild Vesthagens hjemmeside. da burde en kunne spørre ham hva det betyr.Jeg leste en masse 'gøy', hutte meg tu, på den plassen kunne det ikke være kjekt å være.Krangel og slossing og bruk av rettsapparatet i tid og utid. Men jeg fant ikke selve uttrykket der. kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Sorry, Ole Arild, eg så at det var du som hadde laget første innlegget etter at eg hadde sendt dette. Men det var en flott hjemmeside du hadde, mye utfyllende stoff om den enkelte. Her var det lett for etterslekt å finne stoff. Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Ja, det er rettsaken som jeg har referert på min hjemmeside som er utgangspunktet for mitt spørsmål. Takk for tilbakemelding på min hjemmeside. Takk også til dere andre for mange gode forslag på hva der var nabokona hans Lars mente. (Forøvrig hadde visstnok Lars Raknerud svart igjen med å kalle nabokona ei 'sladrebikkje').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Stavne Bolme

Møsesmør må vera det som vi kallar møssmør. Det er nesten det same som prim. Ein møsesmørkage kan vera ein kagge med møssmør i. Ein kagge er ein liten dunk eller stamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Er helt enig med Ragnhild i 24, ved ysting heter det møssmør eller myssmør (noen sier også mussmør, ettersom dialekta) herover, og er det samme som den tyktflytende og nykokte ostemassen før den helles over i osteformen, det er vel også forklart lenger opp i debatten, men syns det er rart det har vært brukt som skjellsord for dette varme myssmøret er jo kjempegodt å spise, men det er kraftig kost da. Ellers godt nyttår! Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.