Gå til innhold
Arkivverket

[#65537] En 'møsesmørkage' - hva var det?


Gjest Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Stavne Bolme

Eg veit ikkje kor langt vi skal dra denne diskusjonen, men må ta med litt meire om møsssmør. Det er også ein variant som heiter sur-møssmør. Når mysa ved laging av gamalost blir koka inn, får vi surmøssmør. Dette har ein ganske sterk og spesiell smak. Det er truleg at ein surmøssmør-kagge kan brukast i skjellsordsamanheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

I min dialekt er ordet 'myssmør'. Det ble fremstillet ved innkoking av myse. Produktet ble tilsatt sukker og brukt som pålegg (prim ville vi vel kalle det idag) eller som tilsetting til havrevellingen. Hvis man kokte en større porsjon, var det ikke alltid hensiktsmessig å tilsette sukker til alt sammen, og man laget da en rund 'kake' formet i en bolle. Kaken kunne oppbevares i årevis og tas frem når behovet for myssmør meldte seg. Kanskje kaltes en slik kake for 'møsesmørkage' på Hadeland? Hos os het produktet surost inntil sukker og evt. fløte var tilsatt, men da het det Myssmør! Ellers var 'Surosten' noppnavnet på en person jeg kjente i mine unge dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Glemte å skrive at myssmøret også ble kalt 'sønning' - noe som vel skriver seg fra at sukker var tilsatt: Søtning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.