Gå til innhold
Arkivverket

[#65539] Tydehjelp - Hvor var min ane født?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Natten til 20 februar 1698 døde min ane Kerstin Börgesdotter i Arvika i Värmland. Kan noen hjelpe meg med å tyde hele begravelsesinnføringen?Jeg tror det er slik.... Men mangler noe.....H. Kerstin Börgesdotter i Kyrkebyn af ä..liga föräldrar födda i B.......... af ä..liga föräldrar moderen H. ......... (står det Marij J.?) hennes ålder öfver 65 åhr.På forhånd mange takk!

bilete6156.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Godt Nyttår! Den anførselen var ikke helt god, og bare prøver et sleivskudd, ser at det er et lite sted i Småland som heter Braås, men det stemmer sikkert ikke med anene dine og mulig stedet er for lite til at det blir nevnt i en slik innføring. Dessuten får vi vel ikke til Å`en. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Det er ikke enkelt å finne en korrekt oversttelse, men jeg prøver meg med: Kierstin Børgesdotter i Kyrkebyn af åldriga føreldrar føddes i Bruns(Kan være Brunskog sockn som ligger i nørheten av Arvika) af åldriga foreldrar hennes moders ålder øfwer 65 åhr.Kan moders ålder sporyt(sjekket?) øfver 65 åhr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er sikkert mer logisk Hans Petter, og når det i tillegg er nær Arvika så. Mitt sted er sikkert for lite til at det er regnet som sokn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Takk og takk!Har sjøl i mellomtida funnet ut... at det er - ärliga föräldrar - altså at hun var født i ekteskap. Og at hun selv var 65 år når hun døde. Og så var det fødestedet da.... Brandsbohl skal det være. Brandsbol er en gård i nabosognet Glava.Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

I distreff fant jeg personen, Kerstin Børjesdotter, som fødte datteren Karin Claesdotter i Arvika i 1660. Det kan være samme person som det handler om. Isåfall var hun gift med en Claes. Jeg har selv gamle aner ifra Arvika og omegn og synes det er litt artig å hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.