Gå til innhold
Arkivverket

[#65540] giøvaag


Gjest Inger Skaanevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ja, Gjøvåg er på Tysnes.Når det gjelder gårder i Hordaland (også Sogn og Fjordane) dette gårdsregisteret helt suverent. Ved å klikke på gården finner du ut hvilken bygdebok som omhandlere den. Så kan du kanskje spørre her på forumet om noen er så snill å gjøre oppslag.LenkeMvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Skaanevik

Takk, Kjell Arne! Da var det Tysnes gards- og ættesoge nr 2 jeg skulle hatt! Jeg har bare nr 4....Men er det noen der ute som vet/ kan sjekke om Brita (Brithe) Johannesdatter,gift med Christopher Olsson,Neravåge, kom fra Gjøvåg? Mulig hennes foreldre het Johannes Ingebrightsson og Marithe Olsdatter. De kan ha flyttet til Midtvåge seinere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vielsen 01 jan 1778,mellom Christopher Olsson og Brita(Brithe) Johannesdatter [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500220612463&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeVielsen,fra kirkeboken(høyre side): LenkeIkke mye å holde seg til,men FS oppgir at hun er født 1757,Vaage,av foreldre Johannes Johannessen og Mette Henriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Kjell-Arne Mellum

Det var som jeg tenkte, du var på jakt etter 'mine' 3xtipper.Her er det jeg har:Kristoffer Olsson f. 1747 på Neravåge d. 1833 på Midtvåge, g. 1778 med Brita Johannesdtr. f. 1757 Haugland, Kvinnherad. d. 1840 på Midtvåge.Kristoffer er sønn av Ola Kristoffersen f. Vattedal 1718-d. Neravåge 1785 og Marta Olsdtr. f. Bortveit ca. 1708-d. Neravåge 1784.Brita er datter av Johannes Johannesen f. 1726 Døssland, Kvinnherad- d. 1793 Midtvåge og Mette henriksdtr. f. 1724 Haugland, Kvinnherad-d. 1803 Midtvåge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Skaanevik

Så koselig å treffe 'kjente'! Det er Brita som gir meg litt bekymringer!Men hvis du har sikre kilder, så er det nok riktig.Det andre du har, stemmer med mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Brita sine foreldre finner du i Kvinnherad III, under gårdene Døssland og Haugland.Du ender opp i mye spennende slekt. Baron Mowat, far til Karen Mowatt som sammen med Ludvik Rosenkrantz bygger Baroniet i Rosendal.Står litt om det i Tysnes 4, s. 58 (Anders Axselsen Helvik).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Utne

Dette står mellom anna på s. 58 i Tysnes 4 av E. B. Drange:Axel Mowat hadde ein son med Margrete Eriksdtr., som var av lågadelsslekta Dahl og sidan vart gift med bonden Jeronimus Jørgenson Agdestein, Stord. Det var Anders Axelson f. o. 1620 d. o. 1705. Axel vedkjente seg farskapet og gav Anders garden Helvik i Kvinnherad til bustad, der han levde som ein storbonde. Mellom fadrane til borna var både Karen Bildt, kona til Axel Mowat, og Karen og Ludvig Rosenkrantz. Så dei må ha halde på slektsskapet. Anders Helvik, som han kalla seg, vart g. o. 1650 med Anna Katrine Karlsdtr. von Marqwitz, f. på slottet Lok i Bayern 1632, og kan hende ein tysk krigsflyktning. Ho døydde 1723. Gjennom dette ekteparet har Axel Mowat ei tallaus mengd med etterkomarar, mellom anna på Barmen i Tysnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.