Gå til innhold
Arkivverket

[#65542] Baard Hansen Nøste 1848


Gjest Birgith Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Birgith Andreassen

Kjenner noen til denne mannens opphav? Jeg antar han ble født i Møre og Romsdal. Jeg vil gjerne ha hjelp til å finne hans foreldres navn. Baard ble gift med Anne Birgitte Karlsdatter. Det er bakover i tid jeg strever med å finne denne 'krabaten'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Birgith Andreassen

Siden sist har jeg funnet utrolig mange av denne Baards aner. Jeg kommer dog ingen vei med å finne ut av hans far. Jeg ser jo tre steder hva han heter,-Hans Pedersen Fagerslet, men jeg kan ikke finne ut hvor han ble av,-når han ble født, hvor han ble født og av hvem. Han var trolig aldri gift med Baards mor. Kjenner noen til denne mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det kan jo være denne gården Hans Pedersen bodde på da den uægte sønnen ble født? LenkeIkke godt å vite om han fortsatt bor på Næsset i 1865, selv om det finnes noen gifte menn med samme navn der på den tiden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Ja,-det er ikke godt å si... Barnemoren ble født i 1821. Hun fikk tre barn med tre forskjellige menn. Hun kan jo ha forført den unge gutten som var seks år yngre... Jeg prøver å finne barnefarens dåp, konfirmasjon og ev.vielse. Skulle helst vite sikkert hvem han var..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Ja, her skulle du hatt Nessetbøkene hvor det kommer fram om Hans Pederson si slekt i b. 5 s. 243-44 og s. 267 av Gards- og ættesoge for Nesset v/ K. Bakkevik, b. 6 s. 53 v/ B. Skorgen, b. 8 s. 536 og 540 v/ B. Skorgen og b. 9 s. 499 av undertegnede. I siste boka står Hans med sine familier.Hans Pederson, f. 1817, sine foreldre var ikke gift. Mora var Brit Andersdtr. Frisvoll, f. 1794, og faren var Peder Jonson Breivikstrand (Syltebø), f. 1794 d. 16.3.1844.Mora, Brit Andersdtr. Frisvoll, f. 1794, var fra garden Risan på Frisvoll, datter til Eli Sjursdtr. Frisvoll, f. 1756, fra Derned, Frisvoll i Eresfjorden og Anders Hansson Eidsvoll, 1752-1829, fra Eidsbygda i nåværende Rauma.Mora, Brit Andersdtr., gifta seg i 1820 m. enkemann Ole Olson Mittet på Fagerslett i Eresfjorden. Det er derfor Hans har fått Fagerslett til adresse. Her fikk hun 3 barn: 1. Aleth, f. 1820, 2. Kari, f. 1821 og 3. Anders, f. 1823.Faren, Peder Jonson Breivikstrand/Syltebø, f. 1794 d. 1844, b. 5 s. 235 og b. 8 s. 535 (i b. 5 er det veldig mangelfullt)var sønn til Jon Iverson Indre Bugge/Breivikstrand/Syltebø, f. ca. 1740, og Olaug Bårdsdtr. Syltebø, f. 1761.Faren, Peder Jonson, f. 1794, gifta seg i 1823 m. Anne Iversdtr. Skorgen, 1798-1893, frå Grytten (Rauma). De fikk 9 barn, men Peder hadde 3 barn med 3 damer før han gifta seg. Så Hans Pederson hadde 14 halvsøsken med alt. 1. Hans, f. 1817, 2. Mildri, f. 1819 og 3. Iver, f. 1821 (før ekteskapet) 1. Jon, f. 1823, 2. Iver, f. 1824, 3. Bård, f. 1826, 4. Olaug, f. 1827, 5. Bård, f. 1830, 6. Peder, f. 1831, 7. Kari, f. 1834, 8. bjørn, f. 1837 og 9. Gunni, f. 1839 (i ekteskapet). Peder Jonson budde på husmannsplassen Marstein på Nauste i Eresfjorden etter han stifta familie (b. 8 s. 535-37).Så var det Bård Hansen, f. 1848 sin far som jeg har skrevet om i b. 9 s. 499:Hans Pederson Fagerslett, f. 1817 d. 1868, g. 1842 m. halvsøskenbarnet sitt, Marit Bersvendsdtr. Helle, f. 1811 d. 1843. De bodde på plassen Hellerabben på Helle i Vistdalen i Nesset. De hadde ikke barn. Men da Hans vart enkemann, fikk han sønnen, Bård, f. 1848, m. Brit Hansdtr. Kofoed, f. 1821 d. 1906, som var ugift og også hadde 3 barn m. 3 menn.Men Hans hadde fått barn før ekteskapet også, og i 1851 gifta han seg igjen med gamlekjæresten Marit Guttormsdtr. Steinsvoll, 1819-1908, frå Eresfjorden. De ble boende på plassen Hellerabben som Hans hadde tatt over etter sine første svigerforeldre (Marit var søster til tippoldemora mi). De hadde fra før ekteskapet: 1. Anders, f. 1841 i Eresfjorden, bosatt i Eidsvågen. I ekteskapet: 2. Peder, f. 1857, budde på Veiholmen, Smøla. Huset hans står ennå. 3. Jon, f. 1860, tok over plassen Hellerabben. 4. Brit, f. 1863, g. Skorgen, bosatt i Vistdal.Som du ser var det en del innviklede familieforhold, og det står mye mer i bøkene enn det jeg kan skrive her, lenger bakover i tid også. Gards- og ættesoge for Nesset er på 11 b. De kan lånes, og jeg ser de er til salgs på servicekontoret, står på Nesset kommune sine hjemmesider. Har hørt mye godord om Hans Pederson sin familie. Lykke til videre, du har en del å ta fatt på.Mvh Randi Ingunn Selnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Jeg må bare få fortelle en artig historie om Baard Hansen Nøste.Han var min svigerinnes oldefar.Hun har et foto av Baard hvor han ror Bjørnstjerne Bjørnson over Eikesdalvatnet(eller var det et annet vann?)Bildet var 'magebelte-omslag' på Bjørnsons samlede verker. Jeg vet ikke hvor originalbildet er. Han var en staselig kar, denne Baard. Kanskje jeg finner etterslekt etter hans barn. Han hadde jo fler enn Thea, som ble min svigerinnes farmor i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Ja, Gunn, det er Hans Pederson sin familie i Vistdalen.Bildet du nevner Birgith står på Nesset kommune sine hjemmesider under Bjørnsons barndomshjem: Lenke Karen som ror sammen med Bård er søskenbarnet hans Ole Larsson Kofoed, brorsønn av mora Brit Hansdtr. Det er ikke på Eikesdalsvatnet, men på Eresfjorden på vei utover mot kommunesenteret Eidsvåg. Det var dårlig med vei langs fjorden der før omkring 1900, og fjellsidene var bratte, så båten ble mye brukt. Om en klikker på bildet blir det større.Ane Birgitte Karlsdtr. og Bård Hansson Nauste hadde 6 barn: 1. Hansine, 1876-1907, i Trondheim, som dere sikkert kjenner til. 2. Ellen, 1880-1893. 3. Tea, 1885-1959, som dere kjenner. 4. Bernhard, 1889-1970, ug. i Eresfjorden. 5. Karl Severin, 1891-?, til USA i 1910, g. m. enka Ane Borvik, 1892, fra Eresfjord. 3 barn hvorav 2 har etterkommere. Dessuten er Karls ygste datter f. i 1932 og kan være i live. I Gards- og ættesoge for Nesset b. 8 s. 460-61 er det navngitt barnebarn født framover til 1958. 6. Elen, 1894-99.Ut fra dette må det være i Trondheim og USA det er nålevende etterkommere.Bård Hansson sin halvbror Anders Hansson som budde i Eidsvågen, har også etterkommere i Trondheim. En av dem er ofte med i slektsdebattene. Jeg kan vel ikke skrive navnet hans her, men du skal få det om du kontakter meg. Han har forska mye på slekta si fra Nesset.Mvh Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Ser at etterkommeren etter Anders Hansson i Trondheim har hele sider med slektstemaer her på Digitalarkivet, så jeg sier bare søk på tema nr. 24082, så finner du navnet hans. Og da er det vel bare å ta en telefon om dere ønsker kontakt med slektninger av din svigerinne.Mvh Randi Ingunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Jeg er stadig like takknemlig og ikke så lite imponert over all hjelpen jeg får.Jeg har lett mye og funnet 20-30 aner selv til Thea Baardsdatter Nauste, som jeg opprinnelig hadde som utgangsperson. Min svigerinne mener bestemt at hun ,-altså Thea var i slekt med Ivar Aasen, men noen slik forbindelse kan ikke jeg se. Nå har jeg i midlertid ved god hjelp av dere utrolig mange andre spennende historier å fortelle svigerinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.