Gå til innhold
Arkivverket

[#65548] Hjelp til å finne en 100% match for slekt i Australia


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Hølje Knudsen eller Helge som var gift med Margit Thorsdatter i Seljord ble født enten 1810 eller 1807. Margit var datter av Thor Ephraimsen fra Flatekaas. Han KAN være uækte barn av guro olsdatter fra Kipperstaul da faren der angis til å være Knud Høljesen men så vidt jeg kan se fra Bø, og dette er da i 1807. Men Hølje skal være 44 år når han dør i 1876 og da bør han jo være født ca 1828? Det er også skrevet at han kanskje var født 1810. Det er helt sikkert at han var etterkommer etter Hølje Knudsen, sønn av Hølje Steinarson og Bergit ifølge canadiske kilder på family search, men jeg vet ikke. De kom opprinnelig fra Skeie gård i Kviteseid, kan noen orke å hjelpe meg med dette?

bilete6158.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Første vielse i 1840 LenkeDen som har lagt inn opplysningen på FS har kanskje ikke vært klar over navneskikken på den tiden. Nå er jo heller ikke FS helt å stole på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

58762 søk på det tema her så finner du Aslak, bror til Gurine som gifter seg med Knud. Tidligere hadde jeg kontakt med en dame i Canada på over åtti år men hun svarer ikke på mail lengre og jeg vet ikke om hun kanskje er blitt syk eller..der fikk jeg i alle fall pedigree som hun hadde lagt ut på family search, se Helge Skeie der og følg nedover. Så ser du hva de mente og som jeg har trodd var riktig. Nå er jeg nervøs for om det ikke stemmer allikevel da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill
Lenke denne lenka viser i alle fall steinar eivindson gift med anne torbjørnsdatter uppsund i 1746. Da er det å finne ut om de er foreldre til Hølje Steinarson født 1753 og som skal være gift med en Bergit etternavn ukjent hittil. Dersom deres barn igjen er Knud Høljesen født 1782 og han igjen er far til Hølje Knudsen født ? og som giftet seg med Margit Thorsdatter Flatekaas så er det riktig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Fått de fra den damen på åtti år i Canada. Men se her: Jeg fant Lensmand Steinar Eivindsen og Bergit Stenersdatter i 1782 tellingen. De bor i Flatdal på en gård ved navn Skeie, tenker da at her har de gitt navn på gården fra Skeie slektsgård i Kviteseid og forfedrene var også lensmenn. Folketeljinga 1782 frå Seljord Nr. Prestegjeld Sokn Matr. namn Bustad Namn Brud Born Tenestefolk Andre i husstanden Merknad 193 1364 Sillejord Fladals Annex 61. Scheye Gård Lænsmand Steener Ewensen, Enkem. 3 5 T.F. ANNE TORBJØRNSDATTER, kona, skal jo være død 1780 så det stemmer jo. Så ser jeg følgende i 1801: Bradsberg Sillejord Fladdahls Annex Skeye Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn 1689 Helge Steenersen Huusbonde 35 1 ægteskab Gaardbruger M 1690 Birgit Knudsdtr Hans kone 32 1 ægteskab K 1691 Steener Heljes Sen Deres børn 7 Ugivt M 1692 Anne Heljesdøttre Deres børn 4 K 1693 Ranney Heljesdøttre Deres børn 2 K 1694 Stenulf Halvorsen Mand 32 1 ægteskab Huusmand med jord M 1695 Gunnild Stenulfsdtr Hans kone 48 1 ægteskab K 1696 Halvor Olsen Enkemand og mandens fader 78 Enkemand 1 ægteskab M 1697 Søren Wilhelmsen Inderste 58 Ugivt Almisselem M 1698 Halvor Nilsen Huusbondens tieneste folk 23 Ugivt M 1699 Ingeborg Halvorsdtr Huusbondens tieneste folk 30 K 1700 Margrethe Hansdtr Huusbondens tieneste folk 18 K 1701 Gunloug Hansdtr Huusbondens tieneste folk 21 K Så i 1815 finner jeg på SKEGI som er Skeie: Folketeljinga for Seljord 1815 Nr. Sokn Gard/Plass Stand Førenamn Etternamn Stilling Alder Lenke 1712 1714 Fladahl Vaale Margith Lejufsdatter 6 23 1713 1715 Fladahl Skogen Husmann 27 Jon Knudsen Ægtef. 40 23 1714 1716 Fladahl Skogen Gunild Steinulsd. Ægtef. 60 23 1715 1717 Fladahl Skogen Gro Asbjornsd. Tienstp. 17 23 1716 1718 Fladahl Skogen Lisbet Gunleiksd. Lægdslem 80 23 1717 1719 Fladahl Skegi Gårdbruker 43 Hoye Stenersen Ægtef. 49 24 1718 1720 Fladahl Skegi Birgith Stenersd. Ægtef. 46 24 1719 1721 Fladahl Skegi Stener 20 24 1720 1722 Fladahl Skegi Knud 14 24 1721 1723 Fladahl Skegi Ane 18 24 Da var det lett å finne Knud i 1801. se vedlagte fil.NÅ gjenstår bare å finne sporene av ham i konfirmasjon og evnt vielse og dåp. Det ser ut til at han kanskje da har en uekte sønn med Guro Kipperstaul. jeg leter videre, men bør vel sove snart, er bare så spennende det her!

bilete6160.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

skal lete opp de to fødslene jeg fant tidligere i kveld, denne Kipperstaul jenta fødte to barn utenfor ekteskap, vi får se hva som dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

poenget må vel være det at hølje og margit på prestneset, er det ham som er etterkommer etter knud født 1801? ser dårlig ut da når han er født ca 1810/1811 i følge 1865 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Kikki!Jeg legger først i 1865-tellingen med Hølje Knudsen og Margit Thorsdatter og deres barn født før 1865 her: LenkeEllers var det mye uklart her ved rask gjennomlesing. Skal kikke litt på dette for å se om jeg finner de rette spor her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger også inn denne dåpen som du vel lurer på? LenkeDen Hølje Knudsen som gifter seg med Margit Thorsdatter 184o er oppgitt 30 år ved vielsen ( Dvs f. ca 1810)Denne karen skulle være f. i Siljord i følge 1865-tellingen.( Et par-tre års aldersfeil kan sikkert forekomme i folketellinger og også ved dødsfall-registreringer)Alder oppgitt ved vielse kan også være litt feil har det vist seg, så det blir nok å lete etter døpte i kirkebøkene.Skal se om jeg finner spor der ?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til den uægte sønn Helje Knudsen , f. 1807 . Se høyre s. i kirkeboka nr. 53. Mor Guroe Olsdatter: Lenke( Bra kandidat dette. Passer med fars navn oppgitt ved vielsen 1840, alder ikke umulig heller)Skal se om jeg finner flere Heljer med far Knud H. i Siljord de nærmeste årene etter 1807.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke greid å finne flere Hejer med fader Knud Heljesen døpt mellom 1807 og 1811 i Siljord som burde være fødested ut fra 1865-tellingen .Har prøvd å lete etter konfirmasjonen til Helje Knudsen i årene 1821-1827 uten å finne han i Seljord, men han kan jo være flyttet før konfirmasjonen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn denne også med samme opplysninger som du fikk i kirkeboka: LenkeFinner ingen bedre kandidater til Hølje Knudsen, enn han som er f. 1807, med far Knud Høljesen og mor Guroe Olsdatter. Ingen andre som passer ved søk på fam.sLykke til med søk fortsatt. Skulle vært artig om skifter kan gi flere holdepunkter. Om noen har tilgang til dette , eller muligens domsprotokoller hvor uægte barns fedre har fått bøter?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei og riktig godt nytt år! Jeg er bare kjapt innom for gjestene har gått og lagt seg. Damen i Canada gav meg forbindelsene ned til Seljord og vi trodde begge at det var riktig person som fikk min tippoldefar og nedover til meg. Har også hørt av folk som nå er døde at vi stammet fra Kviteseid og siden slektsgrenen vi her snakker om er fra Kviteseid, fra gården Skeie, og de kaller ny gård i Seljord Skeie, vel så virket det helt naturlig. Men det er jo denne far/sønn før min tippoldefar da som må finnes ut av. Jeg tenkte ikke på det at datoer og tall kan være feil i kirkebøkene. Særlig kanskje hvis moren oppgav far og gikk til presten med barnet så var det vel også litt skamfullt den gangen og vanskelig å få korrekte opplysninger frem. ja ja, da får vi ta tak i dette i det nye året. klem:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.