Gå til innhold
Arkivverket

[#65549] Alvdal 1925: Bryllupsdato ikke oppgitt - bevillingsdato?


Gjest Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo.Jeg skal ikke prøve å gi eksakte svar her, men kan det være at dette er en ren lysning og at bryllupet har stått et annet sted. Det nevnes jo heller ingen forlovere. Kommer ikke inn på de skannede kirkebøkene nå, men dersom dette er en lysning kan det være at Jørgen gifta seg i Holmestrand. Sånn jeg leser dette kommer enkefruen derfra (men før det fra Eda). Og begge måtte vise skifteattester for å få gifte seg oppatt.mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Siden de har fått løpenummer 0 i stedet for 2, betyr det at den kirkelige handlingen fant sted i et annet prestegjeld eller sogn, selv en av dem var bosatt i Alvdal.Som nevnt i (2) var bruden en enkefrue bosatt i Holmestrand, så da er nok naturlig å lete der først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Så nettopp nå at brudgommen i neste innførselen under har etternavnet 'Boldstrupmoen' - i Alvdal, hehe :)Men tilbake til spørsmålet: For Holmestrand ser det ut til at klokkerboka bare ligger ute fram til 1923, men at lysningsprotokollene strekker seng lenger.Men siden vielsen ble lyst i Alvdal, er de kanskje ikke å finne i lysningsprotokollen for Holmestrand? I så fall faller du nok mellom to stoler akkurat nå, men menighetskontoret i Holmestrand kan kanskje hjelpe deg med et oppslag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Ja, Blodstrupmoen var ikke et uvanlig navn på de kanter. Det kommer visstnok av det danske Brostrup, jf Magnus Brostrup Landstad. Søker du på kartet på finn.no, finner du tilogmed et sted som heter Flåklypa, ikke langt fra et sted som heter Aukrust...Jeg har kommet like langt som deg i Holmestrand, så den var ikke enkel.Jørgen og Emma kom senere til Toten, men jeg har ikke funnet dem gift i relevant kirkebok der.Takk til dere begge for tipsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.