Gå til innhold
Arkivverket

[#65552] Familien Ja(c)kobsen fra Kampen, Oslo


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

Prøver å komme i kontakt med etterkommere av Anton Wilhelm Jacobsen og Ragna Josefine Amalie Olsdatter.De etablerte seg etterhvert på Kampen i Oslo. Anton er oppført som gårdeier av Skedsmogata 4, samt som vognmann. Denne gården følger familien i en årrekke. Blant annet når nest yngste sønn blir konfirmert i 1919.De får ti barn. Ragnhild Antonie Jakobsen, født 13.09.1887, gift med Axel Ferdinand Edvinson Uppman. Disse får fire barn, Birger, Kåre, Synnøve og Inger.Dagmar Jakobsen, født 20.08.1890. Vet ikke mer om henne.Johanne Valborg Jakobsen, født 15.07.1893, gift med Ferdinand Sørensen. Får en sønn Ragnar.Henry Jakobsen, født 08.10.1895. Vet ikke mer om han.Trygve Alexander Jakobsen, født 09.08.1897. Vet ikke mer om han.Holger Jakobsen, født 29.06.1899. Vet ikke mer om han.Kristian Vilhelm Jakobsen, født 01.05.1901. Vet ikke mer om han.Bergliot Nancy Jakobsen, født 19.10.1902. Vet ikke mer om henne.Sverre Jakobsen, født 28.01.1905, gift med Hanna Arnesen. Ett barn, Karin.Erling Jakobsen, født 14.02.1910. Vet ikke mer om han.Er på jakt etter mulige etterkommere til de jeg ikke vet om (som er nevnt her med barn). Og om det er mulig å finne når Anton og Ragna dør, så jeg eventuelt kan se etter et skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Tar sjansen på å løfte denne. Kanskje det er noen her inne som kan noe om Kampen. Som kanskje kan hjelpe meg med tips om andre kilder enn kirkebøker.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Kom på at bytellingene i Oslo kan være en god kilde. Men da er jeg eventuelt avhengig av litt hjelp hvis det er noen som besøker Byarkivet. Det som kunne være aktuelt da er kanskje å kikke på tellingen i 25, 30 og 35 for å se om familien fortsatt er i Skedsmogata 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiKjapp titt på Skedsmogt 4 :1 Desember 1924 Trygve Alexander,Holger,Sverre og Erling bor her da.1 Desember 1929 finner bare disse:Henry Alfred Jakobsen f.8/10-1895 Marie Helene Jakobsen f.8/6-1899 Irene Gerd f.25/1-1924På DIS-Norge gravminner Oslo Østre Aker kirkegård finnes Marie Helene og Irene Gerd,Felt 048 Rad 14 Grav nr 040Tellinga 1930 er statlig og sperret i 100 årSå da bodde det familiemedlemmer i Skedsmogt 4 ihvertfall t.o.m.1929Du kan kjøpe kopier av disse tellingene ved henvendelse til Oslo Byarkiv,de er jo årlige og kan inneholde mange opplysningerMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Solveig og mange takk. Bare et spørsmål til det du har sett, var Anton og Ragna oppført i 24 og 29 som du har sett på?Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Grunnen til at jeg lurer er at jeg klarer ikke å plassere Marie Helene og Irene Gerd. Men kanskje de står med andre foreldre?Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiTror ikke Anton og Ragna var oppført der,men jeg hadde litt knappt med tid så jeg kan ha oversett de.De kan bo i en annen leilighet i nr 4Skal inn på Byarkivet torsdag til uken så da kan jeg gå gjennom hele nr 4,eventuellt se på adressebøkene om Anton står på denne adressenIflg tellingen 1929 er Henry Alfred Jakobsen f.8/10-1895 gift med Marie Helene og de har datteren Irene Gerd f.1924.Legger inn lysningen på Holger Jakobsen og Hjørdis Anette Jensen se innf.nr.5 Oslo fylke, Kampen, Lysningsprotokoll nr. 5 (1920-1927), Lysninger 1921, side 17. Permanent sidelenke: LenkeMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Johanne Valborg og Ferdinand Sørensen får en sønn John f.27/12-1922 Oslo fylke, Kampen, Fødselsregister nr. 2 (1920-1935), Fødte og døpte 1923, side 77. Permanent sidelenke: LenkeFinner en med samme navn og f.data Død 9/9-1997 Gravlagt Grefsen kirkegård,Oslo Kan være samme person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei og mange takk Solveig. Da ble jeg både litt klokere og flere dataer datt på plass:-)Setter stor pris på at du tar deg tid til dette. Ikke bare bare å følge familier på begynnelsen av 1900 tallet når man ikke har levende kilder som har oversikten.Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Ragna Josefine Amalie dør 16 oktober 1920 Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. F 0013 (1917-1922), Døde og begravede 1920, side 297. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Bergliot Nancy,se lysning nr 105 i 1929 Oslo fylke, Kampen, Lysningsprotokoll nr. 6 (1927-1935), Lysninger 1929, side 33. Permanent sidelenke: LenkeEn av forloverne er Ferdinand Sørensen Skedsmogt 6,det er vel mannen til Johanne Valborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei og takk igjen Solveig. Sitter å blar i kirkebøkene jeg og, men ikke alt man får med seg, så igjen mange takk for hjelpen. Ferdinand er mannen til Johanne ja. Har han også som forlover i flere vielser i denne familien.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiVed FT 1923 står Anton W Jakobsen som eier av Skedsmogt 4 og 6 Ved FT 1 des 1924 er eierne Jakobsens arvinger Fra 1925 er eierne F.Sørensen og O UppmanHar sett på dødsfallsprotokoll for Christiania 1923-1924 og finner der: D.nr. 120 i 1924 Anton W Jakobsen,Vognmand,Skedsmogt.4 f.1868 død 30 mai 1924.FT 1 des 1932 Skedsmogt 4 1 etg. Erling Jakobsen f.1911 14/2 Oslo ugift.til sjøs i utenriksfart. Har ikke vært hjemme på flere år. Fraværende siden 1927.Ivar Larsen 1904 8/5 Eidsvoll gift Maler hos Viig & Vraalsen. Nancy Bergliot Larsen 1902 18/10 .......................1931 datter.Jeg kan ikke oppgi navnet på datteren her da vedkommende kanskje fremdeles lever.Hvis jeg får din mailadr.sender jeg det til deg.Marie Helene Jakobsen (gift med Henry f1895)står oppført som enke i FT 1936-1937-1940 i Skedsmogt 6 Datter Irene Gerd.Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Solveig. Dette er jo strålende:-) Ser ut til at jeg må se om jeg finner et skifte, kunne være spennende å se hva som var i boet og hvem som fikk hva.Du treffer meg på lars dot lokkebo at ta dot no Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiJa,her har det nok helt sikkert vert et skifte,det er jo store verdier i to bygårder. (Har sendet deg mail om navn og adresse på datteren)Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.