Gå til innhold
Arkivverket

[#65553] Ytterøy-Ingeborg Nilsdtr f.ca.1714-gm Paul Jacobsen sundset-opphav?


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

Hei, Lurer på om noen vet om Ingebor Nilsdtr sitt opphav. Hun ble g m 2: Paul Jacobsen Sundset 14-8-1743. (Hennes 1. g mål var vel 4-12-1737 med Lars Pedersen Berg).I 1776 bor Ingebor og Paul Jacobseb på Sundset med barna Peder-35 år- Lars 28 år- Jacob 26 -Guru 23 og Ingebor 20 år.Mosvikboka hentydet at Ingeborg ikke var 'herifra'.I 1714 ser jeg at en Ingeborg Nielsdtr ble døpt 16-12-1714 i Ytterøy kirke. Foreldre er Niels Brevigen og Golla Mathesdtr.Det passer vel litt for godt til ikke å være rette personene?Er det noen som vet om dette stemmer, og kanskje vet mer om Ingeborg Nielsdtr sitt opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Bjørn EvenDet kan virke som om du er inne på noe her.Niels Olsen Brevig og kona Golla Mathisdatter fikk barna: * Mathis i 1694 * Kirsten i 1695, gift første gang med Lars Olsen Kilen og andre gang med Oluf Klemmetsen Grand. * Haldor i 1698, gift med Ingeborg Nielsdatter. * Olaus Nicolay i 1700, gift med Maren Olufsdatter Opgrand * Joen i 1703 * Berethe i 1708, gift med Johan Siminsen Stangerholt. * Ingeborg i 1714, event. gift første gang med Lars Pedersen Berg og andre gang med Paul Jacobsen Sundset.Jeg har sjekka litt med fadderne på barn døpt av de forskjellige foreldresammensettingene, og mye tyder på at det er familiekoplinger mellom alle Nielsbarn nevnt over. Det er også navneoppkallinger på plass når det gjelder Golla/Gollaug navnet - både Lars Pedersen/Ingeborg Nielsdatter og Oluf/Maren får døttre de kaller Golla. Jeg kan dessverre ikke finne skifteopplysninger etter hverken Niels Olsen eller Golla Mathisdatter, derfor er foreldrene til Ingeborg Nielsdatter eventuelt foreløpig vanskelig å garantere helt. Jeg har også litt trøbbel med å finne Golla Mathisdatter innført i kirkeboka/den kilderegistrerte databasen min som død. Jeg finner derimot ei Golla Jonsdatter Brevig død i 1756, innført som 95 år gammel, kanskje en feilskriving av farsnavnet?Jeg må komme tilbake her seinere....Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Even Veie

Har kikka litt mer på kandidatene som jeg fant, Nils Ols Brevik og kone Golla Mathisdtr.Har brukt Mettes arkiver, og da finner jeg følgende barn av Nils og Golla Brevig:Mathis døpt 25-2-1694 Kiersten døpt 27-12-1695 Haldor døpt 1-1-1698 Olaus Nicolai døpt 8-2-1700 Joen døpt 16-6-1703 Berete døpt 22-7-1708 Jørgen døpt 2-11-1710 Ingebor døpt 16-12-1714.Nils Ols Brevig begravet 4-5-.1732, (g m Golla Mathisdtr). Golla er antakelig d etter 1754. Finner ikke skifter på noen av dem..I 1701 manntallet er Nils Olsen oppsitter i Brevig, alder 39 år dvs f.ca 1662.De 3 eldste guttene er nevnt med navn, Mathis 6 år,Haldor 4 år og Ole (Olaus Nicolai) 1 år. Så det er vel vanskelig å påvise noen sammenheng mellom Nils Olsen Brevik og eventuelt Ingebor Nilsdtr som ble g m Jacob Sundset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Det er to barn av Nils Ols og Golla Mathisdtr som dør i voksen alder; Jørgen Nilsen f 2-11-1710,gravlagt 4-5-1732 21 år gml. Joen Nilsen f. 16-6-1703 gravlagt 18-12-1735, 32 år gml.Ser ikke ut som det er skifter på noen av disse.Ingeborg Nilsdtr f 1714 var 1.gang g m Lars Pedersen Berg. han døde i 1742.Begravet 15-4-1742 Mosvik, 35 år gml.Ser at det er eit skifte i denne perioden for en Lars Pedersen Storenget, protk. 7/ 1741-51 s.61. Dette KAN jo være Ingeborg Nilsdtrs 1. ektemann? Det er jo ingen andre Lars Pedersen som er død på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Bjørn EvenJoda, det ser ut som om du har rett. I skiftet etter Lars Pedersen Storenget, husmann under Storegrand, som er datert 20. juli 1742, står det at han etterlot seg kona Ingeborg Nelsdatter og deres felles sønn, Peder Larsen på 1 1/2 år. Enkas laugverge ble Ole Klemetsen Grand. På sønnen, Peders vegne under skifteforhandlingene, ble utstedt Rasmus Wigen og hans farfar Peder Joensen Berg. Formynder for sønnen Peder, ble hans farbror Anders Pedersen Grand. Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Nok ein gong: Tusen takk for din hjelpsomhet, det er insprerende å få så god hjelp!Det ser imidlertid ut til at det er litt kinkig å 'bevise' at det er Nils Ols Brevig som er Ingeborg Nilsdtr sin far (eller event. motbevise det også). Men jeg går ut fra at han som var laugverge for enke Ingeborg Nilsdtr i 1742 hadde/burde ha(?) et slektskapsforhold til henne? Og jeg regner med at denne Ole Klemetsen Grand er den samme som :Oluf Clemetsen Grand, g.m Kirsten Nilsdtr f 1695. Hun er jo event. Ingeborg Nilsdtr sin søster.. Men det er vel bare nok et indisium...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.