Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Per Helge Seglsten

[#65559] England: hvilke kilder finnes?

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Er det noen med erfaring fra slektsgransking i England, som kan svare på om det finnes kilder som kan fange opp mennesker som har befunnet seg i England i kort tid, uten å ha blitt registrert i folketellinger og kirkebøker? Finnes det noe tilsvarende norske lensmenns inn- og utflyttingsprotokoller? Hva med skattelister? Annet? Alle tips mottas med takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristinn Hegna

Hei,Jeg har sett på Land Tax Returns og Poor Rate Tax for å finne mine forfedre i Manchester-området rundt midten av 1800-tallet. Disse er imidlertid ikke digitalisert, så jeg måtte dra til et lokalt arkivsenter for å se på dem med microfilm-apparat. De er heller ikke veldig lett å finne fram i hvis man ikke vet omtrent hvor de bodde. Når den du leter etter er nummer 3780 i listen av 10 000 innbyggere... Du har kanskje vært inne på www.genuki.org.uk hvor alt som finnes av kilder og egne nettsider til ulike distrikter er registrert stort sett? Noen ildsjeler har registrert slike skattelister og kirkebøker slik som i Norge, men det er ikke sentralt organisert slik at man kan finne det lett slik som digitalarkivet har bidratt til her.Hvilken periode og hvilket område gjelder det?Kristinn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristinn Hegna

...et lokalt arkivsenter i England, altså :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Helge Seglsten

Takk skal du ha! Jeg har ikke vært inne på genuki.org.uk før. Men det skal jeg nå. Jeg er på jakt etter kilder fra Richmond i/ved London for perioden 1909 til april 1910. Nokså begrenset i forhold til både tid og sted, altså.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.