Gå til innhold
Arkivverket

[#65563] Østenbøl,Store Auen og Vestby i Akershus


Gjest Jan Nordum
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Nordum

I følge opplysninger jeg har fått, skal en av mine forfedre Paul Iversen Vold (ca 1595 - 1682),ha eid hele eller parter i Vestby,store Auen og Østenbøl alle i Enebakk. Østenbøl skal han hatt som pant. Vestby skal også ha vært pant. Parten i Store Auen skal ha vært kjøpegods. Er det noen som vet hvem som pantsatte disse partene til Paul Iversen Vold( Bærum) ? Eller hvem som innløste disse pantede partene ? Hvem kjøpte Paul Iversen Vold gården store Auen av ? Noen som vet ? Det er vel ikke tilfeldig at en storbonde i Bærum har parter av gårder i Enebakk.Det ville være mer naturlig for en mann i Bærum å kjøpe gårdsparter i nærområde.Disse pante og kjøpsforholdene tyder på en slektstilknytning til Enebakk. Er det noen som ser noen sammenheng mellom disse gårdene som kan antyde en slektssammenheng ? Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Østenbøl var utgangspunkt for en større artikkel av Sten Høyendahl i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift for få år siden (ca. 2004). Jeg husker ikke nå detaljene i denne artikkelen, men den kan være et godt utgangspunkt for å orientere seg i eierforholdene omkring Østenbøl på 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Rett referanse er: Sten Høyendahl: 'Østen Østenbøl i Enebakk og hans jordegods', NST XXXIX, hefte 2 (2003), s. 147ff.Du bør nok også kikke på: Sten Høyendahl: 'Søkelys på Vestby i Enebakk', NST XL, hefte 4 (2006), s. 307ff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.