Gå til innhold
Arkivverket

[#65565] Etterkommere Kaspara Sofie Hansdatter og folkeskolelærer Kristian Beyer Sørensen


Gjest Ove Haugrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Haugrud

Min fars tante Kaspara Sofie Hansdatter (fra Sultindvik, Lenvik, Troms)bodde i 1900 i Lebesby som 'lærerfrue', gift med Kristian (Beyer) Sørensen (fra Kongsjord, Valberg, Borge i Lofoten). De fikk i 1901 en sønn som ble døpt Sverre Sigurd (sannsynligvis med Sørensen som etternavn). Er det noen som vet om de hadde flere barn, og evt. etterkommere etter Sverre Sigurd (og evt. søsken) ? Jeg vet ikke om Kaspara og Kristian ble boende i Lebesby eller om de flyttet videre, jeg finner dem ikke gift verken i Lenvik, Borge eller Lebesby, og de hadde ingen barn i FT1900.Jeg har funnet en Sverre Sigurd Sørensen født 02.06.1927 og død den 28.07.1995. Ettersom Sverre Sigurd er en temmelig sjelden kombinasjon av fornavn lurer jeg på om denne muligens kan være en sønn (eller nevø / annet slektskap) med Sverre Sigurd født i 1901 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Norske skolefolk utgitt 1934: Kristian Beyer Sørensen, lærer, Tromsø, f.27-8-1865 i Vaberg, Lofoten. Foreldre: Søren Berntsen og Sofie Eidissen. Eks. Troms lærerskole 1898. Vikar 2 1/2 år ved Haukland og Kvalnes 2-delte skoles 2nden klasse i Borge, Lofoten, før lærerskolen. Lærer Lebesby, Finnmark, 15-6-1897 til 31-12-1932. Form. i Statens prisråd for Lebesby. Medlem av Kjøllefjord menighetsråd, Lebesby tvistenevnd og kom. revisor i flere år. Rodeforstander og form. i Vanførenevnden. Gift med Kaspara Sofie Hansen Haugrud. Foreldre: Hans Mathisen og Leonanna. 1 sønn og 2 døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Tusen takk til Carsten for nyttig informasjon ! Jeg håper kanskje det er noen der ute som kjenner til døtrene til Kaspara og Kristian ? De har inntil nå vært helt ukjente for meg, og jeg vet ikke navn eller fødselsår for noen av dem, men de må være født etter 1902 (ettersom sønnen Sverre Sigurd ble født i 1901). Dersom noen har opplysninger om dødsår for Kaspara, Kristian eller Sverre Sigurd er jeg også interessert i det - i tillegg til alle eventuelle etterkommere etter de tre barna til Kaspara og Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Ove Haugrud

Jeg løfter fram igjen min etterlysning etter opplysninger om barna til Kaspara og Kristian (samt evt nye opplysninger om Kaspara og Kristian). Sønnen Sverre Sigurd må være deres førstefødte, ettersom de i FT1900 tydeligvis ikke har barn (de giftet seg i 1899 som det framgår av Carstens lenke ovenfor). Begge døtrene må derfor være født etter 1902, skannet kirkebok for Lebesby finnes bare fram til og med 1902, og derfor finner jeg ingen av døtrene der. Håper noen vet noe om døtrene (og også sønnen Sverre Sigurd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.