Gå til innhold
Arkivverket

[#65571] Mikael Larsen, Alstahaug


Gjest Anita Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Henriksen

Nå har jeg lett og lett i alle mulige kirkebøker jeg kan tenke meg å finne opplysningene jeg er ute etter, men erkjenner nå at jeg trenger hjelp. Jeg prøver å finne dødsfallet på Mikael Larsen, født i 1831, nr.8 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16578&idx_id=16578&uid=ny&idx_side=-61>Lenke I 1831 gifter han seg med Ane Elisabeth Arntsdatter, også her nr.8 LenkeAne Elisabeth dør i 1912 nr.9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Steinar Olsen

heiStatistisk sentralbyrå som holder på tellingen gir deg pplysningene om tellingene på gården/ne du ønsker opplysninger om. Det står vel en del om det i boken 'Tore på spore' skrev om å lete i nyere arkiv.Kanskje kirkevergen og kan hjelpe hvis de har boken med ioversikt over hvor på kirkegården folk er begravet.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Takk for tips, Steinar.Nå har jeg vært i kontakt med kirkekontoret i Sandessjøen, som har den avgjørende kirkeboka (blir ikke frigitt før 2025). Og der finner de Mikael Larsen død 18.12.1918, gravlagt 23.12.1918, mens jordpåkastelsen ikke fant sted før 03.08.1819. Han bodde på Tro da han døde. Der står også hans kone Ane E. Arntsdatters dødsfall, men her er hun oppført som fhv. husmannskone/ fattiglem. Jeg lurer på flere ting i denne sammenheng:1. Hva kan være grunnen for at presten og klokkeren gir en og samme person ulik 'sivilstatus' slik som Ane har fått? Kan det være fordi de tydeligvis har kommet på legd på hver sin gård/øy (Ane på Hestøy og Mikael på Tro)?2. Hvor vanlig var det å 'dele' ektepar på denne måten? Hadde de simpelthen ikke noe valg, eller kan det ha vært etter deres eget ønske (Ane som fhv. husmannskone)?3. Jordpåkastelse så lenge etter begravelsen, hva kan være grunn til det? (han er begravet på Tøtta)? Håper noen kan hjelpe meg å belyse dette.Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

1. Det er nok en skrivefeil i klokkerboka når hun kalles enke. Hadde hun vært enke, hadde vel ikke ektemannens navn vært oppført i neste kolonne.2. Det er ingenting som skulle tyde på at ekteparet bodde hver for seg. Det er 6 år mellom dødsfallene, og Mikael kan ha flyttet rundt mange ganger før han døde på Tro.3. Det var fortsatt vanlig å foreta nedsettelse/begravelse uten presten til stede, men det er litt merkelig at det skulle gå så lang tid før presten kastet jord, særlig hvis han ble gravlagt på Tjøtta.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Heisann GeirJeg har også tenkt på at det er skrivefeil i klokkerboka, da faller jo også spørsmål 2 nesten bort. Men når det står 'fhv. husmannskone' i kirkeboka? Jeg går da ut i fra at det betyr forhenværende?Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Fhv. må bety forhenværende. Jeg forstår husmannskone som en tittel, og dermed at hun har vært husmannskone, ikke at hun nødvendigvis er enke. Dersom det står forhenværende husmann, trenger det ikke bety at vedkommnede er enkemann.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.