Gå til innhold
Arkivverket

[#65574] Geografiske spørsmål.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

I hvilken komune finner jeg folketellingen av 1801 for Solør under?og hvilket kirkesogn blir dette?Vår Frelsers kirke i Oslo kring 1820, blir det Domkirken i dag?Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Gransæther

Hva området Solør omfatter er ikke så enkelt som en kan tro og har skiftet over tid. I tellingen fra 1801 vil jeg søke på Hoff, Grue og Winger. Strøm (Odal) var en del av Romerike og det var også den sørvestre delen av Winger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

I riktig gamle dager ble Vinger med Eidskogen regnet til Solør, mens Odalen (t.o.m. Øyset-bygda i Vinger) ble regnet til Romerike (Øvre Romerike).Før 1631 ble Solør sorenskriveri skiftende styrt sammen med Hedemarken eller Østerdalen, alt ettersom hvem som var sorenskriver virker det som.Men i 1631 ble 'Solør og Østerdalen sorenskriveri' fast. Og omfattet også Vinger og Eidskog.Odalen tinglag ble i 1762 overført fra Øvre Romerike til sorenskriveren i Sølør og Østerdalen.I 1772 ble så dette store sorenskriveriet delt i to. Østerdalen ble eget sorenskriveri, og Solør og Odalen ble et annet sorenskriveri.Så, i 1847, ble Solør og Odalen sorenskriveri delt i to: Solør sorenskriveri og Vinger og Odal sorenskriveri.Så sånn helt offisielt hørte altså Vinger og Eidskog til Solør fram til 1847. Men etter at Kongsvinger festning ble bygget skilte Vinger og Eidskog seg gradvis fra Solør, og i 1801 var det nok svært få som tenkte seg Vinger og Eidskog som en del av Solør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Hjertelige tusen takk til dere alle, som har tatt dere tid på nyttårsaften og gi meg informasjon. Dette hører egentlig til et annet tema jeg hadde inne for 4 år siden 10433.Der det fortelles om et skifte i Solør i 1791. Når en er ukjent i geografien på disse trakter, kan det derfor være greitt å få avklart noe av dette. Tusen takk igjen. Og ha en fin nyttårskveld.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.