Gå til innhold
Arkivverket

[#65575] Frolands jernverk, Aust-Agder


Gjest Lisbeth Akerholt
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg sitter med kopier av et sjelemanntall for Frolands jernverk fra 1793 foran meg.Er det noen med slekt derfra som tror slekta finnes i dette manntallet?MvhLisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei Lisbeth.Jeg er akkurat nå iferd med å avslutte kveldsvakten på lesesalen på Aust-Agder kulturhistoriske senter. Vårt arkiv har en del arkivsaker fra Froland jernverk, men jeg kan etter en rask titt i katalogen over arkivet ikke se at vi har dette sjelemantallet. Er det mulig at vi kan få låne det for kopiering?Med vennlig hilsen Kjell Knudsen Arkivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Hei!Jeg vil gjerne vite om det finnes noen Peder/Per Andersen Qvichne/Kvækne i sjelemanntallet. Han var 47 år gammel i 1793 og kan ha hatt en 8 år gammel datter Dorthe Malene. Hans kone kan ha hett Helge Helgesdatter eller Kirsten Danielsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Hei StigJeg kan ikke finne din familie ved første 'øyekast' men jeg skal lete mer.Hei Kjell og OddbjørnJeg har kun kopier hos meg, og disse har jeg fått av Gunnar Molden ved Næs Jernverksmuseum. Han har også bare kopier, men de jeg fikk var veldig fine og ganske greie å lese.Hvor originalen befinner seg er jeg usikker på, men jeg går ut fra at den befinner seg på Riksarkivet i Oslo. Jeg har sendt forespørsel dit om flere typer manntall fra flere bergverk. Så får vi se hva som dukker opp. Dersom det er mulig for meg å lese/tyde teksten er det aktuelt å sende database over til Digitalarkivet for å gjøre materialet søkbart på nett. Vel å merke dersom Digitalarkivet vil ha det........Ellers vet jeg at Bergverksmuseet på Kongsberg har litt forskjellige manntall for Sølvverket.MvhLisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei Lisbeth.Han som har forsynt deg med kopier, kan nok avse noen til AAks også. GM er en hyppig gjest på vår lesesal. Da jeg kom hjem fra jobb i går kveld, tenkte også jeg på hvor originalen kunne befinne seg. Sjeleregistre var det ofte kirken som sto bak, så jeg tenkte registeret var en del av prestearkivet for Øyestad prestegjeld som dengang også omfattet nåværende Froland og Fjære. Dersom det er riktig, skulle Statsarkivet i Kristiansand være rette adresse. Men det kan jo selvfølgelig være bergverksmyndigheter som var oppdragsgiver for et slikt register.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Bare en liten tilføyelse. Hisøy prestegjeld var også en del av Øyestad prestegjeld. Øyestad prestegjeld var så stort at det ble kalt 'Det lille bispedømme'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Hei KjellJeg har vært i kontakt med arkivet i Kristiansand, Statsarkivet altså. De kunne ikke hjelpe så mye, men mente Riksarkivet var riktig adresse. Muligens også Bergverksmuseet. Jeg har bestilt et manntall fra Bergverksmuseet vedr. Sølvverket. Det kommer i postoppkrav etter nyttår tenker/håper jeg. Det blir spennende å se. Forsto det slik at Bergverksmuseet kun hadde noen manntall vedr. Sølvverket.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Schrøder Havstad

Til dei som er interessert i personalhistorie omkring Frolands Værk:I tillegg til forslaga ovafor, er det også god grunn til å ta seg ein tur til Landsarkivet for Sjælland på Jagtvej i København.Spør etter registratur for 'Det Classsenske Fideicommis’ Arkiv'. Der finn du 8 pakkar med Frolands Værk-saker. Dei dekker perioden 1768-1790 – den heller trange, men fargerike startfasen til Verket, då den norskfødte generalkrigskommisær og gründer Johan Frederik Classen som hovudinteressent fekk regelmessige rapportar om stoda. (Også J.F. Classen var for øvrig ein fargerik og uhyre allsidig person, kanon-teolog er eit av tilnamna hans.)Det fører alt for langt her å referere innhaldet i pakkane. Her er rekneskapar med interessante vedlegg og forklaringar, her er f. eks. ei synfaring og taksering frå 1779 (bare det 164 sider), her ligger spesifiserte oversiktar over leveransar til verket, liste over og mellomrekneskap med kolbøndene, oppgjør med arbeidarane og andre handverkanar, her liggger ein serie rapportar frå forvaltar Jens Gram og 'betænkninger' frå sorenskrivar og seinare eigar Hans Smith, med klagar over folk og forhold, og her ligger brevkopibøker og mottatte brev osv. osv.Med helsing og ønske om godt nyår Johannes S.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Godt Nytt År!Det var veldig interessant dette med Landsarkivet for Sjælland. Alt dette materialet burde også finnes i Norge. Litt av en skatt spør du meg. Det må kunne gå an å få tak i kopier til arkivet til Aust-Agder kulturhistoriske senter ev. andre. Det blir nok for stor oppgave for meg, men andre med mye mer faglig tyngde burde kunne nå fram.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lisbeth Akerholt

Hei igjenDa er et sjæle-manntall for Froland snart ferdig for oversendelse til Digitalarkivet. Det gjenstår kun korrekturlesing. Så får vi håpe Digitalarkivet er fornøyd med jobben jeg har gjort, og legger det søkbart ut på nett.Etter som jeg forstår fikk de mye materiell før jul, slik at det er et etterslep. Men den som venter på 'noe godt' venter aldri forgjeves........Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.