Gå til innhold
Arkivverket

[#65577] Levanger (NT)/Bø Vesterålen (Nordl.): Otto Olsen (f. ca. 1812)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Har hatt dette temaet inne lokalt for Levanger, men ikke fått noe svar. Derfor prøver jeg her.I 1834 fikk Otto Olsen et uekte barn med ? Nicolaisdtr. - Jensmine Iverine Loss Ottesdtr. (f. ca. 1834 i Buksnes i Lofoten).Ved FT 1875 fikk vi Otto i Bø i Vesterålen i Nordland, gift med Ovedia Hansdtr. (f. ca. 1822) fra Bodø. Der bodde de sammen med deres felles sønn Esaias (f. 1843). Her står det også at Otto Olsen var født i Levanger (i Nord-Trøndelag?)Det jeg er ute etter, er å finne hans forfedre, samt finne ut hva kvinnen het som han fikk Jensmine med. Er det noen der ute som har denne mannen i sine arkiver?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ikke mye til hjelp,men legger inn litt info:Vielsen til Jensine Iverine Loss Ottesdatter.Viet 28 okt 1860,Gimsøy, med Johannes Larssen: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100286029439&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Nlan&juris2=Nlan&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Nordland&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeVielsen i kirkeboken: LenkePå tellingen i 1865 kalles Jensine(Jensmine)Iverine for Mina Ottesdatter,født i Buksnes.Bor sammen med ektemannen på Gjændalen.Mina's mor kalles Elen Nikolaisdatter,født 1800,Vågan: LenkeKonfirmasjonen til Jensine Ottesdatter Vinne,17.Født i Buksnes.(nr 9)Mora kalles da for Lorntine Nikolaisdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Ann-Mary. Jeg hadde nok dette.Ved dødsfallet til Otter Olsen 10. febr. 1895 i Bø, sto det at han var født i Levanger. Kona Ovedia døde jo 25. nov. 1903.Det jeg ikke finner, er hva mor til Jensmine het - enten Ellen eller Lorentine? Også hva foreldrene til Otter/Otto het i Levanger? Og også Ellen/Lorentines foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Det finnes jo Alstadhaug i Skogn,Levanger også.Tellingen 1865,sier at Otter skal være født 1812: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1867&kenr=004&bnr=0003&lnr=00>LenkeVed sønnen Esaias dåp i 1852 står Otter Olsen som enkemand: Esias var uektefødt. LenkeVielsen mellom Otter og Ovedia 30 sept 1853.Brudgommens far kalles Ole Amundsen.Det står at Otter er fra Skogn Prestegjeld:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Ann-Mary Engum

Otter Olsen's datter Mette man finner på Munkeby i 1865.Gift med Jonas Johnsen.Deres sønn Søren er født 1862 og datteren Johanna i 1865: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1720&kenr=003&bnr=0065&lnr=000>LenkeVielsen mellom Mette Ottersdatter og Jonas Johnsen,viet 16 april 1861: Lenke Dåpen til Søren,født 5 april 1862: LenkeDatteren Johanne Margrethe ble født 16 jan 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kan det være at Nicolai Elisæussen på Venie i Gimsøe,Vaagens er far til Elen(Lorentine) Nicolaisdatter?Telling 1801.Nicolai er i sitt 4 ekteskap og kona Karen Lorentzdatter i sitt 2 ekteskap: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f11865&gardpostnr=44&personpostnr=839&merk=839#ovre>LenkeFinner en med navnet Nicolai Elisæussen som gifter seg med Berithe Andersdatter 1 feb 1785:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vet ikke sikkert om det er rette mann jeg fant som antatt far til Elen (Lorntine)Nikolaisdatter. Finner Benoni(10 år på tellingen 1801).Han var sønn av Nicolai og Berithe Andersdatter: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100228555013&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Nlan&juris2=Nlan&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Nordland&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeEnda et barn av paret: Rakel Maria,født 18 des 1787,døde i 1789:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Er kanskje riktige familie Hermod.På tellingen(innlegg 13) har Nikolai Elisæussen en sønn som heter Jens Andreas Loss_nicolajen Søn 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen hjertelig takk. Ann-Mary.Jeg la inn et viktig spørsmål for meg før jeg gikk i juleselskap og da jeg kom hjem her, var alt på plass. Skal se mer på dette i morgen tidlig og heller komme tilbake i morgen når jeg får satt meg inn i det.Igjen tusen hjertelig, Ann-Mary.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Jeg takker igjen for informasjonen.Da har vi vel flg. - også ut fra FT 1801:Otter Olsen (1810-95) og Ellen Lorentze Nicolaisdtr. (f. 1801).Otters foreldre: Ole Amundsen Sundesvald (f. ca. 1773) og Marithe Ottersdtr. (f. ca. 1773)Ole Amundsens foreldre: Amund Larsen (f. ca. 1743) og Anna Olsdtr. (f. ca. 1742) på gården Brenne.Marithe Ottersdtr.'s foreldre: Otter Olsen (f. ca. 1742) og Berit Arntsdtr. (f. ca. 1743) på gården Hoem.Er det noen som kan 'utfylle disse personene'?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Barn av Otter Olsen og Marithe Arntsdatter: Ole ,døpt 26 des 1770: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100243800436&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9NTro&juris2=NTro&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Nord-Trondelag&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeTvilingsøsteren Berthe,døpt 26 des 1770: LenkeFra kirkeboken.Barna er født på Syndloen(Sundlo): LenkeArenth,døpt 27 sept 1778: LenkeKirkeboken: LenkeBarn av Ole Amundsen og Marithe Ottersdatter:Anna Martha,døpt 10 jan 1802: LenkeKirkeboken: Lenke Beret,døpt 19 okt 1806: LenkeKirkeboken: Lenke Beret,født 27 mars 1815,død 28 mars 1815: LenkeDød 28 mars(på høyre side):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kan dette være dåpen til 'din ' Ole Amundsen,tro?Faren kalles Amund Dahlen (?) under Støre(?)Kirkeboken,høyre side: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16391&idx_id=16391&uid=ny&idx_side=-77>Lenke FS: Ole,døpt 17 juli 1774: Lenke 2DTrondelag&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Ole's søster Marithe,døpt 20 april 1772: LenkeKirkeboken,venstre side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det finnes bygdebøker for Skogn hvor du kanskje kan finne noe om dine i Sundesvald, Brenne osv. Det er noen bygdebøker før 1801 og noen etter 1801. Du kan kanskje ta det opp som eget emne og spørre om hvilke bind det står om Sundesvald,Brenne osv. Jeg har noen bygebøker for Skogn, men ikke de riktige her. Det er mulig du skal på bind 2a eller 2b av Skogn Historie, men kan ikke si det sikkert. Det kan være helt andre nummer av Skogn Historie som er de riktige. Det eneste jeg kan si at det ikke er bind 6, bind 8 eller 11(det er disse jeg har for andre deler av Skogn prestegjeld). Bind 3 og 4b er rene historiebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.