Gå til innhold
Arkivverket

[#65579] Folketellinger Bergen 1912-1922 - oppslag etter person


Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

Anna Dorthea Nilsen f 24.08.1894, døpt i Domkirken 11.11.1894.Blir deretter 'borte' for meg. Kan jeg anmode om oppslag i FT for Bergen 1912-1922 og evnt utflytterlister for å se om hun finnes i disse. Hvis så,ville jeg satt stor pris på å vite hvem hun evnt bor sammen med, eller reiser med. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her er rimeligvis rett familie i 1912-tellingen i Mowinckelsgaarden 4, 2. etasje:Johannes Olai Nilsen 1857 2007 Fuse Prestegjæld Lagerarbeidet gift, innflyttet 1873, Karen Nilsen 1860 3007 Lærdal Sogn Husmor gift, innflyttet 1867, Ranvald Olai Nilsen 1885 2905 Bergen Sjømand mf, Ovidia Katinka Nilsen 1890 1207 Bergen, Jørgine Marie Nilsen 1892 0407 Bergen Tjenestepike ugift, Anna Dorteha Nilsen 1894 2408 Bergen Trykeriarbeiderske ugift, Henrik Johan Nilsen 1897 1609 Bergen Smedlærling, Sofie Katarina Nilsen 1900 0810 Bergen Skoleelev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hjertelig takk. Da er hun i hvertfall plassert i Bergen i 1912. Hvilke andre aktuelle kilder kan finnes for å spore henne videre i Bergen eller klarlegge om hun forlater Bergen en periode. Familiehistorien sier at hun får barn med en dansk mann og muligens flytter til Danmark. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Johannes Olai Nilsen døde i Bergen 12. desember 1931. Han etterlot seg enken Karen og barna Gjertrud Jordan, Nils Nilsen, Ovidia Moldestad, Jørgine Askeland, Ragnvald Nilsen og Sofie Mathiesen, mens datteren Anna Rasmussen var død, og hadde etterlatt seg fire barn i Danmark: Arthur Rasmussen, 16, Odd Rasmussen, 14, Rolf Rasmussen, 12 og Hans Aksel Rasmussen, 10 år.Jeg fant ikke utflytting for Anna Dorethea Nilsen fra Bergen 1912-1920, men hun må vel ha giftet seg Rasmussen allerede rundt 1914-15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Anna Dorethea Nilsen flyttet til Årstad 23. april 1914, og giftet seg der 11. september 1914 med sjåfør Hans Aksel Rasmussen, født 1892. Årstad ble del av Bergen i 1915, men jeg finner ikke utvandring for paret registrert i Bergen opp til 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Jeg har funnet at Anna Dorthea Rasmussen dør i Bergen den 25.3.1923.Hun begraves fra Korskirken iflg databasen og er ved sin død bosatt i Nikolaikirkealmenning 3. Finnes det tilgjengelig adressebøker for Bergen for 1923, slik at det kan være mulig å finne om hun bor alene der ved sin død, eller om resten av familien også er bosatt der. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hun va 'chaufførs kone' og etterlot seg enkemann Hans Aksel Rasmussen, Nikolaikirkealmenning, og fire sønner Arthur, født 1915, Odd, født 1917, Rolf, født 1918 og Aksel, født 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.