Gå til innhold
Arkivverket

[#65582] Fallentin/Fallentinsen på Grutsæter og Svorkmo


Gjest Vidar Elda
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Elda

Kan følge mine aner tilbake til Falentin Nilsen på Svorkmo. Han er oppført som beboer på gården Brækken i Orkdal i ft 1801. Det er feil, det virker som alle beboere på berserom, på Svorkmo og Skjølberg tilhørende Værket, er registrert der. I Gardtales i Orkland av K.M Elda er plassen nemnt som Faltein-rommet s.s.169.En bekk på Grutseter heter Falteinbekken, og ved å søke på 1701 manntall i Meldal, fant jeg Enken Fallentin Hartung og to sønner Anthonus og Just Fallentinsen Hartung.Er det en kobling her?Eller er navnet Fallentin en fornorsking av titel på grube/smelteverksarbeider da både Svorkmo og Grutsæter har vært områder med innflytte spesialarbeidere? Vidar Elda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Bersrom og husmannsplasser er normalt ikke angitt ved navn i 1801. Om de er det i originalutgaven av tellingen, skal jeg ikke uttale meg om. Men det er relativt få prestegjeld hvor navn på plasser finnes i den digitaliserte utgaven, f. eks Stjørdal i NT og Holtålen i ST.Navnet Fallentin er en variant av Valentin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

AstridDet er stor sjanse for det, ser også at dåpen er utført ved Grut. Mener å vite at det var kirke ved smeltehytta på Grutsæter.Klarer du å tyde den øvrige teksten? Sliter litt med deler av den.MvhVidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Foreldrene har du i innlegg 3. Fadderne: Wilchen Wilchensen, Lovis (?) Grusetter, Petter Franzen, Sara Arne Sverchers qv (qvinde), Siri Hosten (?). Som du ser, er jeg ikke helt sikkert på alt.Dåpen fant jeg på FS. Videre at Fallentin Nielsen og Kari Olsdatter ble gift 12/6-1774 i Meldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

Hei!Kari Olsdatter født 1751, datter av Ole Olsen Lillenæve. Litlnæve ligger i Meldal kommune men har mest tilknytting til Hølonda idag.Den tida det var smeltehytte på Grutsæter var det nok stor trafikk her mellom Meldal og HølondaDet er mye informasjon om denne ætta i Hølondaboka skrevet av Per O RødMvhVidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tredje fadder i (5), Petter Frantzen, er nok en Francke fra Svorkmo. Det ganske sannsynlige er vel at barnefaren Nils Frantzen er hans bror. Deres far heter i så fall helst Frantz Pettersen Francke, som mest sannsynlig er sønn av garmaker Petter Pettersen og oldebarn av garmaker og hyttemester Petter Frantzen Francke. Dette bør kontrolleres mot kirkebøker og folketellinger på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Vidar Elda

Etter å ha studert kirkebøker fra Meldal og Grut kirke har jeg funnet bare en Franz som mulig kandidat til å være Nils sin far. Finner Frantz Maggoe og Frantz Maggos qv første gang i 1726 siden er de nemt i den kronologiske føringen frem til 1733 med jemne mellomrom. I 1731 døper Nils Frantzen sitt første barn Frantz, Frantz Maggoe er da fadder.Er det noen som har vært borti navnet Maggoe eller Maggo, vet at det er person med det navnet i tilknytting til Lesja Jernverk, Jackob Maggo ellers er det blanke ark.Nils Frantzen sin kone Lisbet Arnsdt begraves ved Grut i 1752, 42 år gammel, mener å ha funnet hennes dåp i Grut Kirke i 1710 men klarer ikke å tyde annet en navnet til barnet, kanskje det er noen der ute som kan hjelpe meg med det.Vida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Det står Arn Efvenss. Lisbeth. Introd: Qden samme tid. Dette bekreftes på FamilySearch: Faren til Lisbeth het Arn Efvensen, og dåpsdagen var 2/11 1710 i Meldal.(Dvs Pladsen, som er Grutseter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

I 1635 var det innvandring fra Sachsren til Kvikne.Deriblandt kullbrenneren Frants Jagow fkr 1600.Kan det tenkes at navnet Maggoe = Magow = JagowForvansking i løpet av 100 år ? ? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Kan nevne at en datter av Frants Jagow vokste opp med navnetMaren Frantsdatter.Hun ble g m major Curt von Coppelow med navnetMaria Jachobi - mere standsmessig - men dårlig husk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Jeg gjør nok en gang oppmerksom på fadderen jeg nevner i (11). Navnet tyder på at han helst er sønnesønn av garmaker Petter Pettersen (Francke) på Hongslo i Orkdal, som er 42 år i 1701. Når Petter Frantzen er fadder til en Nils Frantzen, så er det mest tenkelige av alt at han er broren!Et råd: I stedet for 'å rote rundt i en haug av folk' så prøv heller å følge de mest sannsynlige linjene med en gang! Er de feil, så blir de i alle fall da raskt 'sjekket ut'. Er en av dem riktig, så er en jo da ferdig med problemet.Her virker det altså som om Francke er inne i bildet som opphav, men det utelukker ikke at Jagow evt. også kan være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tar med at Alvdalsboka nevner Peder Frantzen Frank som smelter ved Lovise hytte i Alvdal fra 1750 og utover. Det er ikke utenkelig at det er den samme som fadderen her. Han har gitt navn til gården Frankplass i Alvdal, og faren døde i Alvdal i 1762, 67 år gammel. I tid passer han da godt som en sønn av Petter på Hongslo, men i så fall burde han vel være nevnt der i 1701. Evt. kan han være litt yngre, slik at han ikke er kommet med. (Slike feil i alder er jo vanlige.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Se innlegg (29) her -- andre linje i navnelisten: LenkeFrantz Pettersen nevnes her i en leiermålssak i 1712. Dette kan evt. være faren til Nils og Petter Frantzen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ifølge Leivs slektsside er Peder Frantzen i Alvdal sønn av Frantz Johansen Francke. Han er nok da en annen enn fadderen Petter Frantzen her, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Korrektur til (18): Det dreier seg her om at Petter Frantzen er fadder hos Nils Frantzen, ikke for. Han kan altså tenkes å være farbror til dåpsbarnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda
LenkeDenne lenken viser, tolker jeg, at nyttårsdagen 1728 er det begravelse for Franz Maggos 8 år gamle barn. Til stede i kirken er Nils Frantzen og Maren Franzdt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Her er det nok en lenke som er gått ut på tid. Kan det ikke være en tanke å sjekke om disse virker? Det er jo en fordel hvis du ønsker kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Navnet Maggo er i alle fall ikke særlig vanlig i strøket, så jeg er enig med Leiv i (16) at det godt kan tenkes å være en forvanskning av Jagow (Jakobsen). En annen mulighet er at det kan være (en forvrengning av?) et gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.