Gå til innhold
Arkivverket

[#65585] Anne Karine Østensdtr Tvedt Født ca 1842 i Ulvik i Hardanger


Gjest Villy Rune Marktun
 Del

Recommended Posts

Gjest Villy Rune Marktun

Anne Karine Østensdtr Tvedt Født ca 1842 i Ulvik i Hardanger. Hvem var hennes foreldre og slekt fra garden Tvedt i Ulvik.Er det noen som kan ha svar på det ?Hun hadde en sønn med Ole Eriksen Bygnæs,men bodde med Torsten Olsen Myklebust født 2 Jun 1833 i Vågå i Gudbrandsdalen, men de bodde i Bergen / Lindås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Har du litt meir opplysningar her? Kan ikkje sjå at det er nokon gard i Ulvik som heiter Tvedt. 2 personar ved navn Østen i Ulvik i folketeljinga 1865. Ein på 6 år og ein på 18 år. Ingen av dei kan vera far til Anne Karine. Kor tid skulle denne sonen ho hadde med Ole Eriksen Bygnæs vera fødd? Kor tid budde ho og Torsten Olsen i Bergen/Lindås?Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villy Rune Marktun

Til Marianne Gamle veien til Ulvik går over et fjell, og ikke som nå gjennom tunnel,men du er vel mer kjent i området en jeg er. Da veien ned fra Voss går forbi gamle veien til Ulvik. På den fjellsiden som ligger mot Granvin tror jeg garden Tvedt ( ellet Tveit) har vært, og den delen hørte med til Ulvik Herad. Som du ser så har Berit Knudsen ( og takk for det til henne !!) funnet det andre som du lurte på. Tror at han skulle ha en bror, men har ikke fått det stadfestet.Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Horvei

Garden Tvedt i Ulvik kan vera Tveit i Simadalen, Eidfjord som var sokn under Ulvik prgj. Sjekk bygdeboka Gards- og ættesoga for Eidfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villy Rune Marktun

Kan Dette være Anne Karina Østensdatter men her fra 1841. Jeg er ikke flink til å tyde gamle skrifter så jeg kan ikke se hva foreldrene og fadderne heter.Fant det i Ulvik skannede kirkebøker fra 1839 - 1853. Fant ikke Eidfjord skannede kirkebøker som går tilbake til 1840 årene.Villy

bilete6166.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tvilsomt, faren heter Ommund Christophersen. Ommund og Amund ble ofte skrevet om hverandre, men jeg har ikke sett Østen / Øystein / Øisten skrevet som Ommund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ingen Ø(i)sten som kan være hennes far i 1865 i Ulvik, men det dør en Østen Olsen der på Sæbbe i 1862. jef vet ikke hvor det er i forhold til Tveit: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Jeg fant Sæbø nedenfor Tveit i Måbødalen i Eidfjord kommune. Han som dør på Sæbø er barnløs. Jeg finner ikke familien på Tveito i Ulvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villy Rune Marktun

Det er merkelig at det står oppført i folketellingen fra 1900 at hun er fra Ulvik når vi ikke kan finne henne noen plass. Finner dessuten ikke noe vielseattest for Torsten og Anna. Ellers Godt Nytt År til alle som har vært bejelpelig frem til nå !!Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

I 1900 hørte deler av Austrheim til Lindås. I Austrheim 1 side 354 står det: '5. Torstein Olson Myklebust f. 1833 Vågå i Oppland g.m. Anna Maria Øysteinsdatter Brie f. 1843 Ulvik var innlosjerte på bnr 7 Neset i folketeljinga 1900. Dei var truleg omreisande par, han var fiskar og blekkarbeidar.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

En del av Ulvik gikk over til Granvin i 1891. I ættarbok for Granvin side 413 Gnr 119 Tveito finner jeg som nr 22 : Øystein Olavson Tveito. Nemnd husmann 1772-1773. Olav Øysteinson Tveito d. 1835, 80 år gammel. Etterkommere ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villy Rune Marktun

Hei og Godt Nytt år til Alle som er inne her på Webdebatt. Takk til alle så langt !!. Ser at Agnar har funnet at 'paret' var innlosjert på bnr 7 Neset i folketellingen 1900, har da fått endret navn som jeg tror har funnet igjen i skannnede bøker - Ulvik 1839 - 1853 årstall 1843 side 30 der står det en som heter Anne Maria og jeg mener at det kan være Brie som står innimellom, men som jeg skrev over at tyding av slike bokstaver ikke er min sterkeste side, så hvis det er noen som kan se hva som står der, så er jeg evig taknemelig for det,det være den jeg er på jakt etter,føler at vi kan ha kommet en del nærmere nå. Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villy Rune Marktun

Hei og Godt Nytt år til Alle som er inne her på Webdebatt. Takk til alle så langt !!. Ser at Agnar har funnet at 'paret' var innlosjert på bnr 7 Neset i folketellingen 1900, har da fått endret navn som jeg tror har funnet igjen i skannnede bøker - Ulvik 1839 - 1853 årstall 1843 side 30 der står det en som heter Anne Maria og jeg mener at det kan være Brie som står innimellom, men som jeg skrev over at tyding av slike bokstaver ikke er min sterkeste side, så hvis det er noen som kan se hva som står der, så er jeg evig taknemelig for det,det være den jeg er på jakt etter,føler at vi kan ha kommet en del nærmere nå. Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da har du nok funnet den rette, her er lenken til dåpen: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Ulvik, Ministerialbok nr. A 12 (1839-1853), Fødte og døpte 1843, side 30. Permanent sidelenke: LenkeMoren heter Anna Andersdtr fra Kinservig pr.gj og jeg synest det står Østen Torbjørnsen for farenGodt nyttår til dere og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.