Gå til innhold
Arkivverket

[#65590] Berg i Østfold, bopæl ved død - trenger tydehjelp


Gjest Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Halvorsen

Johanne Marie Halvorsen død 11 april - begravet 15 april 1915 i Halden Lenke nr 31 Kvindekjøn. Kan noen lokalkjente eller andre tyde hva som er oppgitt som bopæl ved død samt anmerkningen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk til Gunnar og Tore.Ja, det var disse to betegnelsene jeg har fundert over sjøl også. Jeg håper Gunnar ikke har for store motforestillinger, men jeg velger i første omgang å godta at det er 'Sardinfb.' som er oppgitt som bopel, basert på utsagnet til Tore om at det fantes boliger for de ansatte der.Da er det jo sannsynlig at enkemannen - min oldefar Johan Peter Halvorsen, som på det tidspunkt var pensjonert toller - også var bosatt samme sted og da har jeg et nytt spor å følge til å finne ham også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Flott med flere innspill og begrunna synspunkter, Grete ! Jeg skal ikke motsi deg - ved å kikke på stor ’S’ i navn på bopel umiddelbart foran og bak, samt alle de som var ’G’ift (kolonne 5) – peker det i retning av ’G’ardin.Klokkeren har vært gjennomført nøyaktig med å markere med punktum etter forkortelser, så da blir spørsmålet: ’Gardinfl’ punktum eller ’Gardinfb’ punktum ? Sjøl synes jeg det står ’Gardinfl’ punktum.Hvis stedet/adressen ’Gardinfl’ hadde tilhørt Sponvigen, ville vel det ha blitt oppgitt og ikke Berg, slik det står ? Et gårdsnavn er det vel heller ikke ? Jeg har kikket i den siste boka om gårder i Berg, Rokke og Asak uten å finne noe som ligner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det står tydelig Gardin og ikke Sardin.Gardinfabrikken var tidligere i Halden en noe større fabrik. Etter den ble nedlagt ble det en boligbrakke og inneholdt også kontorer for Saubrugs. Denne fabrikken lå i en av ytterkantene i gamle Berg kommune. I dag er dette området inne i Saubrugsforeningens fabrikkområde, ganske nær sentrum av byen. Når selve gardinfabrikken ble boligbrakke vet jeg ikke sånn i farta. Men jeg husker bygningen, den lå inntil elva Tista på veien opp til Tistedal ved Skonningsfoss bro.Sponvika som også tidligere lå i Berg, ligger langt unna.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk for den endelige avklaringen, Liv og nok en gang takk til dere andre som har bidratt her !Det som for meg så ganske uforståelig ut tidligere idag, gir mening når en får innlegg hvor lokalkunnskap kombineres med tydehjelp !Ønsker Godt Nytt År.Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.