Gå til innhold
Arkivverket

[#65591] Einar Viktor Lindblom f . i Oslo 1892 - rätt far?


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Min morfar Arne Roald Lindblom föddes och döptes (4/10-1914) i Oslo - Sagene. Finns på sid 268 i Sagene Min. bok 1905-1915, födda 1914, överst till vänster.LenkeJag har alltid trott att fadern var Einar Viktor Lindblom, född i Oslo år 1890 och som jag gått vidare bakåt på när jag forskat (om det är fel person så faller hela forskningen bakom min morfar...). Som far till Arne Roald står här istället en blikkenslager Einar NORKVIST född 1890. Vid namnet A.R. står en 1:a och längst till höger står en hänvsning ditskriven 15 år senare (1929) av 'Dep. skr.' (=departementsskrivelse?) som säger att A.R. har rätt till namnet Lindblom. Har dock inte kunnat kolla konfirmationen då den boken inte är skannad. Mamman gifte sig med E.V. Lindblom 2 år senare och fick också 3 barn med honom, alla födda i Sagene 1916-1927. Einar Viktors yrke sen var antingen assurandör eller kontorist vilket jag tycker verkar var ett stort hopp från blikkenslager!? Undrar nu om nån har nån idé hur jag ska göra för att få reda på om dessa två Einar är samma person eller inte? Finns det nåt register över namnändringar? Konstigt om han först skulle ändrat från Lindblom för att sen ändra tillbaka igen. Lindblomssläkten kom till Norge mellan 1830-1850 och lustigt nog låter Norkvist också svenskt men jag har aldrig sett det nån annanstans i släktforskningen så jag undrar var han fått det ifrån om det nu är så att han bytte. Eller är det faktiskt två olika personer? Jag tyckte först det verkade osannolikt att Margit skulle träffa två män med samma födelseår och samma förnamn och dessutom två svenska namn, men nu börjag jag tveka och undra ifall det ändå är två olika? Tyvärr finns ju inga folketellingar från dessa år annars kanske det hade hjälpt. Har tittat i folketellinga 1900 men där finns ingen Einar Norkvist. Skulle vara jättetacksam för alla tips hur jag ska gå vidare och kanske få ett svar! Mvh, JörgenPS. Noterade vid A.R s födelse att alla faddrar verkar vara från mammans släkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Kan tillägga att vid vigseln 1916 så stod det olika hemadresser på M. E. Folvell och E. V. Lindblom, men det kanske inte betyder så mycket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I folketellingen 1900 heter jo Einar Viktor Lindblom: LenkeJeg tor det her er snakk om to forskjellige som heter Einar. Du må nok lete etter en Nor(d)kvist / Nordquist for å finne Arne Roalds biologiske far vil jeg tro. Dertil, er som du selv sier, yrkene deres helt forskjellige. Han er nok sikkert adoptert av Einar Victor Lindblom.Navnet kan være skrevet forskjellig i ft 1900, det kan være Nordkvist, Nordquist, etc. .. Fant noen i Oslo og Østfold som het Nordquist, men ingen hadde en sønn som het Einar, så det er godt mulig at han var svensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Ja, det här var inte lätt att reda ut, högst förvirrande. Finns det offentliga register man kan titta i för att hitta adoptioner och namnändringar? Jag har också sett i en hel födelseböcker där man ändrat namn att det är godkänt av departementet. Vilket departement är det? Har de arkiverat sådana tillstånd? Hur gör man när man släktforskar om det visar sig att någon är adopterad, fortsätter man bakåt på dess adoptiv,- eller biologiska föräldrar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Stort sett finnes slik informasjon på Riksarkivet og statsarkivene. Problemet er at en må vite nokså nøyaktig når tingene har skjedd for å finne noe. Materialet er stort og nokså vanskelig å lete gjennom.En kan lete gjennom felleskatalogen til Arkivverket for å finne ut hvor materialet ligger.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Har du vært på Oslo Byarkiv ?Sjekke adr.bøkene for 1913-14 og 15 på navnet Einar Nork(q)ist for om mulig å finne ham i de kommunale folketellingene.Fødselsmeldingen på Arne Roald kan du også se på der,kanskje den inneholder noen opplysningerMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Tack för tipset om Oslo byarkiv! Ska dit så fort det passar med öppettider. LÄste på deras hemsida och det verkar ju lovande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Ifølge Håndbok for Riksarkivet (1992)s.110: I perioden 1920-34 lå diverse familiesaker (ekteskap,bidrag,skilsmisse,adopsjon,navnesaker etc.) under Justisdepartementets 3. sivilkontor. Et besøk på RA burde derfor avklare dette, men det er nok som Kjellaug sier (6).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Har idag varit på Gamle Akers mighetskontor (familjen flyttade från Sagene på 1920-talet visade det sig) och fått svar på frågan! Arne Roald var tydligen adopterad av Einar Viktor Lindblom. Vid konfirmationer før Arne Roald står det skrivet att han fått justitiedepartementets bevilling til å bruke sin stadfars slektnavn: Lindblom. Så då torde det inte längre vara något tvivel. Detta betyder alltså att jag får børja från børjan bakåt i tiden från morfar och fortsätta från Norkvist istället.... Ja, ibland ger släktforskningen oväntade resultat :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jörgen Ingman

(11) Hej Solveig!Ang. födselsmeldinger, kan jag bara fråga efter det på byarkivet och vilket register år de i isåfall? Finns de för 1914?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiFødselsmeldinger f.o.m.1909 er det 100-års klausul på,men siden dette er din morfar vil jeg tro en av personalet kan se på den og fortelle hva som står der. Du må oppgi fødselsdato(som er 1 mars)år 1914 og morens navn. I fødselsmeldingen kan det også stå hvor foreldrene bodde og om moren har født barn tidligereLykke til !Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Jörgen Ingman

Har børjat forska på denna svåra nøt igen.Har tittat på fødselsmeldingen men där nämns fadern øverhuvudtaget inte :-(Har också läst lite bevarade brev som finns bevarade från morfars mor (Margith) till min mormor och som skrevs på 40- och 50-talen. Där nämner Margith på ett ställe Einar Norkvist (utan namn dock) och att han ska ha varit från Kiruna. Einar var enligt uppgift fødd 1890 och då fanns inte Kiruna så då tolkar jag det som att antingen han eller hans føräldrar måste ha varit inflyttade dit. Har kollat folkräkningarna før 1890 och 1900 i Kiruna (Jukkasjärvi heter førsamlingen) men det fanns inte en enda Einar där fødd 1890 då så isåfall måste han/hans familj flyttat dit efter 1900. Det fanns heller ingen Norkvist (eller med stavningsvarainter). Kollade førresten hela Norrbottens län men inte heller där fanns nån Norkvist som stämde.Så nu har jag kørt fast .... En annan uppgift som kom fram i breven var att morfar som liten hade lite svårt att hålla isär norskan/svenskan vilket tyder på att Margith och Einar N. måste ha haft kontakt eller umgåtts eller varit ihop. Hon gifte sig dock med den andra Einar två år efter att morfar føtts. Margith skrev också att Einar N. dog ung och då hoppas jag inte allfør ung før nu står mitt hopp att hitta honom i kommunala tellingen før Kristiania 1923. Eventuellt landstellingen från 1910 om han kanske fanns här redan då.Undrar førresten hur det funkade när man fick barn utan att vara gift 1914 - hade fadern underhållsplikt? Kan man isåfall få fram uppgifter om sånt?Undrar också om det finns nåt invandringsregister før Kristiania då? Har før mig att jag hørt att polisen kanske hade sådana? Var kan de finnas bevarade tro?Mvh, Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Ved dåpen 1914 står det uten tvil Einar Norkvist. Er det muligheter for at det skulle stått Einar Nykvist? I 1900 bor en Einar Nykvist, født 1890, i Fredrikstad Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Tack för inspel!Till (20) Mats. Namnet kan förstås vara felskrivet, kan inte utesluta nånting när jag har så lite uppgifter, men om han fanns här som barn 1900 (=10 år då) så borde han 13 år senare isåfall ha pratat norska. Såvida han inte flyttade från landet och kom tillbaka igen. Enligt Margith pratade han svenska.Till (21) Solveig. Vet du om dessa listor är sorterade på år eller bydelar? Är de lätta att leta igenom, jag menar är de bra sorterade/strukturerade? Finns det separat för invandringen? Jag kan ju ringa och fråga förstås men ifall du vet?Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiJeg har ikke brukt disse protokollene selv (Har sett andre bruke de)så hvordan de er sortert på menighet/gater vet jeg ikke Men det så ut som en ganske omfattende oppgave så jeg tror man må beregne god tid når man skal lete i de !Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Tack! Låter som att jag får ta till den metoden om inget annat kan ge nån ledtråd, men jag ska ringa och höra hur det funkar att leta i inflyttade (och om det finns egna immigrantregister). Folkräkningen 1910 kommer ju nästa år och även den kommunala folkräkningen 1923 (hoppas han leve då!)så de kanske kan ha nåt svar. Sen hoppas jag den svenska folkräkningen 1910 blir tillgänglig snart.Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Finner denne gutten Johan Ferdinand Norkvist ,døpt i Sverige 1892,konfirmert i Norge 1906,med far Lars Johan Larsen Norkvist.Verdt å sjekke om han har en sønn Einar født to år tidligere ? De bor i Borge i Østfold 1906,men kan jo ha innvandret fra Sverige til en annen kommune først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.