Gå til innhold
Arkivverket

[#65591] Einar Viktor Lindblom f . i Oslo 1892 - rätt far?


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Tack! Onekligen värt att kolla upp! Här är konfirmationen överst till vänster. Men står det verkligen Norum Nora Nyeds församling som Fødested? Vilket av de ställena ska man välja ?:-) Alla tre namnen är nämligen församlingar på olika ställen...LenkeMvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Står faktisk det! Kjenner ikke så godt til prgj. i Sverige. Beklager forresten at jeg glemte lenken til dåpen,måtte stikke avgårde kl-21 :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Skulle jo også skrive i innlegg (25) at jeg fant kun 1 svenske med navnet Nordkvist innflyttet fra Sverige til Østfold mellom 1812-1820,og det var den mannen med familie:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Her er innflyttingen i kirkeboka nr 71-74 Da kan det se ut som de hadde 2 barn Kildeinformasjon: Østfold fylke, Borge i Borge, Ministerialbok nr. I 8B (1887-1902), Innflyttede 1902, side 357. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Detta var ju riktigt spännande ett tag!! Tänkte ifall hela familjen var inflyttad att kanske Einar som ung vuxen var i Kiruna ett tag före Oslo. Tack för att ni tar er tid! Det finns så mycket källor och omöjligt för en själv att hålla reda på alla så därför är det så bra med detta forum!Såg i alla fall i inflyttningslängden att församlingen var Nyed i Värmland...Tyvärr 'sprack' denna familj nu i och med att andra barnet kom fram, han heter inte Einar och var född 1794.Men, men, jag räknar med att denna nöt blir svårknäckt så ett blindspår eller fler tar jag :-)Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Kan berätta att jag tittat på 'fødselsmeldingen' för Arne nu, men tyvärr så nämns inte fadern alls. 'Meldingen' var skriven samma dag som Arne föddes. Nästa steg är att jag kontaktat byarkivet och frågat om det finns nåt underhållsutslag som kanske kan ge en adress till Einar Norkvist. Vet dock inte om det fanns underhållsbidrag på den tiden?Mvh, JÖrgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Jörgen Ingman

Kan nu meddela att jag äntligen löst denna gåta vem morfars far var :-)Denna fick vila länge då jag haft fullt upp med annat att forska på men så skickade jag iaf ett mejl till Riksarkivet nyligen och frågade om det fanns något bidragsärende i denna saken. Fick först ett negativt svar - det fanns inget, det närmaste var ett med en Ernst Erik Einar Nordquist som fick ett oäkta barn i nov 1913, alltså fyra månader innan min morfar föddes. Reagerade först inte så mycket på det utan tänkte att då får jag fortsätta leta på annat sätt.Mejlade efter ett tag iaf tillbaka och frågade om det möjligen fanns en adress på denna E.E.E. Nordqvist och nämnde att min Einar Norkvist (enligt dopboken för min morfar Arne Roald) hade bott på Wilses gate 6 en period.Svaret var en total överraskning!! Denne E.E.E. Nordquist bodde 1913 på Wilses gate 6 och borde rimligen inte vara nån annan än den jag letade efter :-) Fick också veta att han föddes 10/9-1890 (f-år stämde alltså också på min Einar!) i Högsjö i Härnösand och att han bodde i Oslo 1911-1917 (där hade en landsfolketelling alltså inte hjälpt mig). Det framkom också Einars föräldrars namn och att han efter Oslo flyttade till Stockholm och åtefanns där iaf i slutet av 1920-talet. Fick också veta att han bytte bostadsadress och jobb extremt ofta.För ro skull slog jag upp födslarna på Rikshospitalet (ren chansning...) och hittade den andra födseln direkt; längst ner på höger sida föds Arne Wiljam: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1883&idx_id=1883&uid=ny&idx_side=-60>LenkeHär står han som elektriker istället för som blikkenslager när morfar föddes. Även här står bara ett av förnamnen, Einar så det var väl vad han kallade sig för.Har sen hittat honom i folkräkningarna 1890 och 1900 och även i dopboken för Högsjö och på alla tre ställena stavas Einar med j, dvs Ejnar. Hade tidigare sökt i dessa folkräkningar men utan resultat men jag hade aldrig kommit på tanken att skriva Einar som Ejnar :-(Här är han i folkräkningen 1890:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiSå flott :-)) Dette viser at man ALDRI må gi opp å lete Bra at du deler dette med oss andre som leter og leter .....Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Husforhör i Högsjö 1887-1894, side 287. På Rö. Her finnes fødselsdato og fødested til familien.

bilete9357.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Här hittade jag Einars far när jag googlade och där står arbetare i Kiruna så den kopplingen verkar stämma också :-)http://robkre.com/jukkasjarvi/default.htmlErik Nordqvist Arbetare i Kiruna. Blev 68 år.Far: Jakob Nordqvist (1789 - 1868) Mor: Kajsa Magdalena Israelsdotter (1816 - 1882)Född: 1858-11-25 Skogs socken Döpt: 1859-12-01 Skogs socken Död: 1927-06-13 Stora Tuna----------------------------------------------------- Familj med Edla Katarina Selander (1860 - 1938) Vigsel: 1886-09-12 HärnösandBarn: Edit Elfrida Nordqvist (1888 - ) Emil Nordqvist (1888 - 1956) Ernst Erik Einar Nordqvist (1890 - 1947) Emmy Evenia Nordqvist (1893 - 1935) Elof Engelbert Nordqvist (1897 - 1964) Wanda Edvina Nordqvist (1899 - 1902) Och här är en av systrarna till Einar som dog i Kiruna (Jukkasjärvi socken som det heter): Emmy Evenia Nordqvist Blev 42 år.Far: Erik Nordqvist (1858 - 1927) Mor: Edla Katarina Selander (1860 - 1938)Född: 1893-04-18 Säbrå sn Död: 1935-08-16 Jukkasjärvi snOch här hittar jag Einar, han dog tydligen 1947, 56 år gammal: Ernst Erik Einar Nordqvist Blev 56 år.Far: Erik Nordqvist (1858 - 1927) Mor: Edla Katarina Selander (1860 - 1938)Född: 1890-09-10 Högsjö sn Bosatt: Fleminggatan 42, Stockholm Död: 1947-03-06 StockholmDet jag läste i ett brev från morfars mor till min mormor var att Einar ska ha dött ung, tycker personligen inte att 56 är SÅ ungt men det är väl relativt....Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej Eva!Ser du tydligen har tillgång till de svenska kyrkböckerna? Undrar om du kanske har tid att kolla en födsel? Ser nämligen att Einars mamma som heter Edla Katarina Selander ska ha varit född i Sundsvall 2/5-1860 men i denna länken: Edla Katarina Selander Blev 78 år.Mor: 15 Katarina Sjödin (1836 - )Född: 1860-05-02 Död: 1938-05-27http://robkre.com/jukkasjarvi/default.htmlstår bara Edlas mors namn Katarina Sjödin men inte faderns. Blir förstås nyfiken om det redan är en oäkta till :-( Och var kommer då Edlas efternamn Selander ifråm.Jag bara frågar om du har tid och lust. Det kan vänta också tills jag själv har tillgång till de svenska kyrkböckerna.Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Det stemmer at mor ikke var gift. nr 55 maj 02 Edla Catharina oäkta Ingen far oppgitt, mor Sjödin, Catharina, piga, 23 år.

bilete9363.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

I innlegg 39 ser det ut til at du har notert at Edit Elfrida og Emil er tvillinger, men ser du på bildet i innlegg 38 viser det at Emil er født tre mnd. før foreldrene ble gift og at han er to år eldre enn søsteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej Eva!Tusen tack før hjälp att kolla denna fødsel! Då fick jag nåt nytt att bita i :-)Ang Edit Elfrida och Emil, jag kopierade bara sidan från den länken och brydde mig inte om att korrigera åldern så den som registrerat dessa barn har nog bara skrivit fel i hastigheten.. Om jag hittar en e-postadress till denne så ska jag påpeka misstaget.Mvh, Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Ser at mor Edla hadde skiftet navn ved Emils dåp i Högsjö 06-06-1886. Det var pigan Edla Selander, Hernösand. Ved vielsen i Härnösand 12-09-1886 var detNordquist, Erik arbetare, f. 25.11.1858Selander, Edla Kattarina, f. 02.05.1860Det er en henvisning til husforhør på henne, men jeg finner det ikke igjen. Der hadde det kanskje vært mulig å finne navnebyttet? Det står 4:390, men bøkene i Härnösand har ikke så mange sider. Det kunne vært nummer fra gateadresse eller rode, men jeg finner det som sagt ikke. Kanskje noen andre med tilgang kunne hjulpet til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Edla flyttet mye. Hun kom til Härnösand 10.11.1884 fra Löfvik i Mora, dit hun kom 03.11.1883 fra Högsjö, dit kom hun fra Wede 16.10.1883. Tidligere var hun utflyttet fra? til Säbra 15.10.1881. Er det noen som kan tyde hvor hun kom fra? Börsle? Finner ikke noe sted med det navnet. Hun heter Selander her også.

bilete9369.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Nøyaktighet er en dyd. Det skal være Nora, ikke Mora og Säbrå og ikke Säbra. Beklager fingerfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Jättestort tack för ditt engagemang Eva!Tur att det var Nora och inte Mora för Mora ligger lite väl långt bort för att hatta fram och tillbaka till på den tiden :-)Ang flytten 15/10-1881, du skriver till Säbrå, men visst menar du väl Högsjö? Åtminstone om det är rätt bild.Orten hon flyttar från ser onekligen ut som Börsle men undrar om det inte ska vara Bötsle som ligger i Säbrå socken? Området är helt nytt för mig men det kan ju vara så att det hette Börsle då men idag är det enda Börsle jag hittar i södra Sverige och jag har svårt att tro att hon hamnade där en kort period och sen hem igen.Stämmer det att hon finns i flyttlängder två gånger på 2,5 vecka? '03.11.1883 fra Högsjö, dit kom hun fra Wede 16.10.1883'? Wede vet jag inte var det ligger men troligen i närheten.Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Det tok 2,5 uke å bli registret ut fra ett sted og inn i et annet. Det var kanskje ikke nødvendig å stille til registrering første dag? Skal sjekke flyttingene mer i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej igen!Kanske är det jag som missförstår men står det inte att hon flyttade från Wede 16.10.1883 till Högsjö och redan 2,5 veckor senare 03.11.1883 från Högsjö till Härnösand? Jag tolkar det som att hon den gången endast bodde 2,5 veckor i Högsjö?Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Edla kom fra Sundsvall til Högsjö 19.07.1867. Siden det ikke finnes utflyttingsregister i Sundsvall for det året, eller innflytting til Högsjö heller, kan vi ikke se hvem hun kom sammen med. Jeg finner henne på Sela i Högsjö i 1877. (der navnet Selander er tilføyd med annen penn)Derfra flytter hun til Säbrå i 1878. Så drar hun til Högsjö i 1881. I 1883 drar hun til Nora, før hun ankommer Härnösand i 1884. Det var litt flytting imellom gårder, men det blir mindre oversiktlig. Vede/Weda var en gård i Högsjö. Börtsle var en gård i Säbrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.