Gå til innhold
Arkivverket

[#65592] USA: Edwardson i Dickey Co, North Dakota og California


Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

En søster, Kristine Magdalena Pedersdatter, av min tippoldemor emigrerte til USA i 1889 sammen med datteren Johanna etter at hennes første ektemann døde. Kristine f 29. mar 1852 Myklebostad, Tjøtta d 28. jun 1904 Oakes, Dickey, North Dakota. I USA brukte hun Christine. Kristine og Johanna har jeg oversikt over.I USA giftet Kristine seg ca 1890 med Nikolai Sigvard Edvardsen. Også en fjern slektning. Han brukte navnet Nicolai Edwardson i USA. Han var f 20. jul 1854 Myklebostad, Tjøtta d omkring 1900 Dickey, North Dakota. Han ble sparket ihjel av en hest. Når døde Nicolai?Deres barn var:1) Ebba Therisa Edwardson f. 15. des 1890 Dickey, ND d 10. jan 1978 Harbor City, Los Angeles, California. Var i 1930 accountant i Portland, Multnomah, Oregon. Har funnet henne i alle tidligere folketellinger. Ønsker opplysninger om henne etter 1930.2) Clara Edwardson f sep 1892 Dickey, ND. Var i 1920 musiker i Fargo, Cass, ND. Ønsker fødselsdato og opplysninger om henne etter 1920.3) Victor M. Edwardson f. 30. sep 1895 Oakes, Dickey, ND. I 1930 er han snekker i et filmstudio i Los Angeles, California. Ønsker opplysninger om han etter 1930.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det Hanne Line ikke finner, hvem finner det ?Her er en obit fra 1959 på en Lawrence Lobdell som du kansje har sett, hvor enken het Clara H. Edwardson. Men ifølge 1930 census er hun født i Norge i 1894 og tidl. bosatt i Stamford, Vermont, og det stemmer jo ikke.Lenke,2067,2610,2092;2159,2096,2297,2121&pid=502933530&ssrc=&fn=Clara&ln=Edwardson&st=g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Knut, det er mange som finner ting jeg ikke kunne finne. Blant andre du! :)Har søkt i North Dakota death index uten å finne Clara. Men fant jo heller ikke foreldrene der. Morens død har jeg fra en obituary noen fant for meg for noen år siden.Muligens de flyttet til LA alle sammen, men det er bare Ebba jeg har funnet død der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Klarer ikke finne denne Clara, født Edwardson, etter 1920. Hun kan ha dødd mellom 1920 og 1930, eller giftet seg. Jeg har sjekket ut hundrevis av gifte Clara'er som er født i North Dakota, men ikke funnet noen som passer.HVIS hun er i live i 1930 er en 'vill' spekulasjon en fru Clara Giskaas, født 13. sept. 1892 i North Dakota, død i Santa Monica, L.A. den 14. nov. 1975. Men da må det være noen feil i US census 1930 hvis det er din Clara som ble gift med Olav J. Giskaas, født 20. sept. 1888 i Norge, og senere flyttet med ham til L.A.O. J. Giskaas er ført med 4 ste-barn ved navn Erikson i 1930, men kun to av de fire har mor som er født i North Dakota. Det er altså en annen kvinne som tidligere var gift Erikson som er mor til minst to av de fire ste-barna, og som kan ha vært den som var gift første gang som 21-åring (slik det står i census er det Carla Giskaas som var gift første gang som 21-åring.Det yngste Erikson-barnet er 8 år i 1930 så Carla og Olav J. Giskaas må da ha giftet seg etter 1922.Jeg har ikke funnet noen passende Carla Erikson i census for 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.