Gå til innhold
Arkivverket

[#65593] Orkdal/Svorkmo trenger litt hjelp


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Håper noen som har Orkdalbøkene kan hjelpe meg med disse personene jeg har funnet. Iver Olsen garnisonsoldat blir trolovet 13/8-1747 med Ingeborg Eriksdatter.LenkeDe blir gift 9/11-1747.Iver Olsen er ant fra Aamodtsagen, men hvem er Ingeborg Eriksdatter Kjøsalien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

For å finne Ingeborgs opprinnelse tror jeg du skal østover til Svorksjøen og Hølonda. Kanskje Hølondabøkene av Per O Rød kan gi deg svar. Det er ikke langt over til Kjøsen (Kjøsa) fra Svorkmo, men garden ligger i Melhus kommune.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for svar John Tore.Da 'vet jeg' hvor hun kommer fra i alle fall. Men det var ikke mye å hente i kirkebøkene på den kanten. Må vel som du sier se litt i Hølondabøkene. Hadde håpet noen hadde 1701 tellingen for området og kunne ta en titt der. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Etter Meldalsboka,Gard og Ætt bd I side 381 var Iver Olsen sønn av Ole og Anne som kom til Øver-saga under Sørgård Åmot i Meldal rundt århundreskiftet. Plassen lå ut mot Svorksjøen.Iver Olsen (1713-1790) var gift med Ingeborg Eriksdatter født 1708. 4 barn oppgitt, Erik, f.1749, Ole f.1753, Iver f. 1756 og Hans f. 1760 (?) Dette forteller omtrent når Ingeborg var født, men hun var vel rimelig gammel når Hans blir født!!!Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ja det er rett at han er født i 1760, i Orkdal. Se lenke : Lenke Må vel lete etter morend død for å fastslå hvor gammel hun er, hvis det der er notert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

På side 142 I Hølondaboka bind 2 er Kjøsalia nemt, jeg siterer:'Ved Orkdalsmerke, utom Almklevtjønna, har det og vore ein buplass-Kjøsalia, seinare kalt Kjøsalihåggån. Folket her sokna til Orkdalen, som rimeleg var, så nær Svorkmo som det var her. Det skal være mannen i Sundet som kjøpte eigendommen her frå Rektorlia, men han vart selt av Hølonda kommune til Orkdal.'Dette forklarer lenka i innlegg 6 og 7.Mvh VidarGodt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei og Godt nytt År til alle.Takk for hjelpen Vidar. Slik jeg leser disse skiftene, så har Erich Hansen og Ragnhild Pedersdatter to døtre. Begge med navn Ingeborg. Eldste datteren (som jeg regner med ble gift med Iver)f ca 1718 og yngste f ca 1724. Ingen av døtrene er gift da faren dør 1746. Dette passer og bedre med Ingeborgs alder da Hans ble født i 1760. Litt spessielt at begge døtrene fikk navnet Ingeborg.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ett nytt spørsmål dukker nu opp. Hvem var denne 'ærlig og velagte Dannemand' Erich Hansen som holdt til på husmannsplassen Kiøssalien under gaarden Lien udi Ørchedalen og døde der 1746?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei og Godt Nytt År!Jeg kan desverre ikke hjelpe så mye med opprinnelsa til Ingeborg Erichsdatter, men fant tilfeldig en opplysning om eldre beboere på Kjøsalien i Børsaboka bd II side 397. -I 1705 bygslet Elling Olsen Tuflot (ca.1675-1746) garden Hellbekken i Børsa. Han var i 1702 g,m. Kirsti Hallvardsdatter Kjøsalien fra Hølonda, f. ca. 1670, død 1741. I skiftet etter Kirsti oppgis 4 barn. Yngstemann heter Erik, født 1712. Dette tyder på at Kjøsalien var en gammel plass. Kanskje er dette samme folket.Det artige med Kjøsalien er at plassen ligger i nærheten av stedet der dagens kommuner Skaun, Melhus, Meldal og Orkdal møtes. Folket var tydeligvis knyttet til Lien (Hermelia/Rektorlia).Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Vet ikke om det hjelper så mye, men jeg har disse i min base. Den yngste Ingeborg ble 4.8.1748, Svorkmo, gift med Jøsten Knutsen Fagerli, f. 1720, Meldal. De var bosatt på Hongslo (Håkesløkken) og hadde 9 barn som jeg vet av. Hvis du vil, Terje, kan jeg godt sende deg en oversikt over det jeg har.Har vært borti flere fra Kjøsalia som jeg ikke umiddelbart har klart å sette i forbindelse med disse. Har dem derfor ikke i basen min.Et riktig Godt Nytt År til dere alle.Klem fra Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Inger og Godt Nytt År til deg med og takk for oplysningene begge to. Ja du vet jeg er interessert i det meste fra den kanten;-) Jeg regner med at det er fra Erik Hansen og Ragnhild Pedersdatter at Hans Iversen Aamodt(sagen) har sitt Hans navn. Du nevner at den yngste Ingeborg ble gift med Jøsten Knudsen Fagerli. Da må det ,som jeg tippet, være den eldste fra Kjøsalia i trolovelsen, som ble gift med Iver Olsen .Det er tydelig at de ikke er noen 'hvem som helst' folk disse på Kjøsalia. Når Erik dør tittuleres han på lik linje med de øverste herrer på skiftet :'ærlig og velagte Dannemand' Erich Hansen'. Han holdt til på en husmannsplass. Kan han ha vært i militæret? Jeg er meget interessert i alt du har Inger. Jeg vil og 'granske' skiftene mer omhyggelig. Fantastiske bilder.M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Her er lenke til en gård Lien. Lenke Noen som vet om det er denne Lien Kjøsalia ligger under ? Prøver å finne om stedet nevnes i panteboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Det var Paul Olsen Løche som i 1699 og 1700 kjøpte de to gardene Herme og Lien og slo dem sammen til Hermelien. Han ble i 1706 hyttedirektør ved Svorkmo etter at direktørstilligen det året ble delt. Grunnet synkende pengeverdi kjøpte mange av de fastlønnede ved Verket garder for å spe på inntekta. I 1720 var nesten alle Verkets ledere plassert på garder i området.Etter Løche bosatte direktør Hans Rasmussen Müller (ca.1682-1761) seg på Hermelia/Lia og bygde opp representative hus på garden etter tidas mote. Garden ble også kalt Rektorlia.Slik jeg forstår det, var Kjøsalia underlagt denne garden.Jeg tror vel helst at Erich Hansen var knyttet til Smeltehytta på Svorkmo på en eller annen måte. De ansatte her hadde ulik status, noe som klart kom til uttrykk i kirkestolen. Kilde for overnevnte er i første rekke Orkla Grube-Aktiebolags jubileumsbok fra 1954, 'Løkken Verk En Norsk Grube gjennom 300 år'. De som er interessert i dette området, eller bergverkshistorie og bergvergsslekter generellt,vil ha stort utbytte av å låne denne boka på omtrent 500 sider.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei og takk igjen for opplysninger John Tore.Den boken du nevner vil jeg prøve å få lånt her i Bergen. Jeg ser en Jørgen (Olsen) Herme er fadder på Hans Iversen Aamodtsagen i 1760. Og jeg regner med at på denne tiden er faddere litt slekt. Jeg har og regnet med at det er gruvefolk av ett eller annet kaliber.Og hvis alt henger rett sammen, blir de gift inn med andre gruvefolk fra Røros. Fugel slekten bl annet og Ryen/Aasen. Synd kirkebøkene ikke går så langt tilbake.Men 1701 telling for området, skulle det ikke finnes en sådan ? Jeg bare spør.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.