Gå til innhold
Arkivverket

[#65594] Skipper Anders Christian Brinch, Tromøy (A-A) - 1863-1917


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Min morfars firmenning, Anders Christian Brinch, ble født på Sandå, Tromøy i 1863. Foreldrene var skipper og reder Stian Christoffer Jørgensen (1825-1906) og Helene Marie Tengelsdtr.( 1839-1925). Helene Marie var datter til min oldemors fetter, styrmann Tengel Andersen Torp (Holt s.) og Ragnild Tomine Kjøvaldsdtr. Sandå. Stian Christoffer var sønn til Jørgen Stiansen Vågsnes og Birthe Andrea Christophersdtr.Spørsmål: Er det noen som kjenner denne familien - og som kan fortelle meg hvor Andreas Christian hadde navnet Brinch fra? Han var døpt med det navnet, og brukte det som slektsnavn (hvilket også mange av etterkommerne gjorde).Ellers - en liten kuriositet (hentet fra boken Arendals Sjømandsforening 1849-1999 av Kristen Taraldsen:

bilete6163.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

PS. En liten forklaring på relevansen av det bildet jeg la inn i forrige innlegg: Barken 'Leda' (opprinnelig rigget som fregatt/fullrigger) var, som oversikten viser, i perioden 1889-1900 eid av S. Jørgensen. Han er identisk med ovenfor nevnte Stian Christoffer Jørgensen - og skipperen i samme periode (A. C. Brinch) er Andreas Christian Brinch, altså personen nevnt i denne trådens overskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Dette har du kanskje fra før Oddbjørn, men i Norges skipsførere utgitt 1935, fant jeg en sønn av Anders Christian: Stian Chr. Brinch, Tromøy pr. Arendal, f.15-12-1887 i Tromøy. Til sjøs 1903 med s. 'Leto' av Arendal, tilh. Smith & Thommesen. Styrm.eks. 1906 i Risør og skipsf.eks. 1909 i Arendal. Dispachøreks. 1916 i Oslo. Styrm. bl.a. med bk. 'Vasco de Gamo', d. 'Chr.Knudsen', d. 'John Blumer' og d. 'Ravn'. Blev i 1923 fører av m. 'Marie Margaretha' av Oslo, tilh. Per Holm. Har senere ført d. 'Annfin', m. 'Steingrim', begge av Oslo, d. 'Material', Porsgrunn, m. 'Oplandet', d. 'Ringfond', d. 'Enare' (ex. 'Ringfond'), og fører nu d. 'Jorunn', tilh. Louis Wetlesen, samtl. av Oslo. Drev agenturforr. i 1920-21. - Gift. 4 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Noe av dette visste jeg, men detaljene hadde jeg ikke - så takk skal du ha!Mht. navnet Brinch, fantes det en stor og dominerende familie i Arendal som bar det navnet. De fleste (kanskje alle?) var etterkommere etter Lars Pedersen Brinch (død 1703) g.m. Kirsten Ellefsdtr. Havsøen (enke etter Anders Søffrensen på Langsæ). Jeg kan imidlertid ikke finne den mulige linken til Anders Christian Brinch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg legger inn et fotografi av Anders Christian Brinch. Han var for øvrig gift med Åse Bergitte Tomine Lindstøl fra Søndeled, søster til den kjente lokalhistoriker og slektsforsker Tallak Lindstøl (som igjen var g.m. Anders Christian Brinchs søster Johanne Cathrine):

bilete6165.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har tenkt meg at Brinch-navnet muligens kan ha kommet fra Anders Christians farmor, Birte Andrea Christophersdtr, men har foreløpig ikke funnet konkrete holdepunkter for det. Hun ble døpt i Tromøy (sammen med tvillingsøstera Birte Oline) 15. mars 1795: LenkeForeldre: Christopher Olsen i Barboe og Ingebor Nilsdtr. Bør....? (hva står det egentlig der?). Litt morsomt, forresten, at en av fadderne var Jens Jensen Biørneboe - som var en av forfatteren Jens Bjørneboes forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Brinch-gåten er løst! Detaljene kan jeg ta senere, men et kombinert søk i Fritjof Foss' gamle Arendals-historie og Gunnar Moldens gårdshistorie for østre Tromøy viser at Andreas Christian Brinchs oldemor var gift to ganger - først med skipper og borger Niels Christian Brinch fra Havstad, deretter med Kjøvald Thorsen fra Kolbjørnsvik. En halvbror av Andreas Christians mormor, Christian Nielsen Brinch (f. 1790) flyttet for øvrig til Christiania, der han drev skipskran, verft og rederi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Andreas Christian Brinchs mor, Helene Margrethe Tengelsdtr. Sandå (1839-1925) var altså gift med skipper og reder Stian Christoffer Jørgensen (1825-1906) fra Vågsnes. Helene Margrethe var igjen datter til styrmann Tengel Andersen fra Torp i Holt (1809-1887) og Ragnhild Tomine Kjøvaldsdtr. Sandå (1806-1882). Hun var så datter til Kjøvald Thorsen (f. 1784 i Kolbjørnsvik på Hisøy) og Helene Margrethe Andersdtr. Sandå (1767-1837). Dette var Helene Margrethes Andersdatters 2. ekteskap. Hun hadde tidligere vært gift med skipper og borger Niels Christian Brinch (død 1804) fra Havstad. I dette ekteskapet hadde hun bl.a. sønnen Christian Nielsen Brinch (1790-1873 - se forrige innlegg).Når det gjelder Brinch-linjen videre bakover, så var Niels Christian Brinch sønn til kaptein i Infanteriet Christian Brinch (1720-1787), som først hadde bodd en del år i Setesdal, og som senere flyttet til Havstad i Tromøy sogn. Hans foreldre var jf. Fritjof Foss en U. F. Brinch og hustru A. M. Schrøder (gift 1720). Det er uvisst om denne Brinch-linjen har noen forbindelse med den kjente kjøpmanns- og reder-slekten Brinch i Arendal.Jeg kan jo ellers føye til at Andreas Christian Brinchs oldefar, Tengel Andersen Torp (1761-1844), var bror til min tipp-tippoldefar Peder Tengelsen Langang (1758-1830). Mange av Peder Tengelsens etterkommere hadde også en sterk maritim tilknytning, som skippere, styrmenn og partsredere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.