Gå til innhold
Arkivverket

[#65598] Janetta Olson, fødd Noreg 28.12.1884 - utvandra 1889/1890 - kven kan ho ha vore?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Dette er vel ein skikkeleg ''nyårsnøtt'' som eg etter kvart er frista til å gje opp å finna, men eg gjer ein siste freistnad i Digitalarkivet, for kanskje einkvan saknar nettopp denne jenta?Janetta OLSON vert oppgjevi fødd i Noreg 28.12.1884 og skal ha utvandra i 1889 (ifølgje dødsattesten) eller 1890 (ifølgje FT1910). Ho skal vera flytt til Spokane, WA i 1899 og gifte seg truleg der alt kring 1901 med Thomas T. Throndson (1877-1910). Janetta gifte seg sidan att og døydde i Spokane, WA 30.11.1945. Enkjemannen Carbin Y. Graham kunne då ikkje opplysa kven foreldri hennar var!Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips om det norske opphavet til Janetta Olson!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Grethe Flood

Hei Lars!Hei Lars!Litt seint å løse nyttårsnøtter. Men jeg var på jakt etter en annen perseon, da jeg tilfeldigvis fant denne Johnette, født 28.12.1883, døpt 5.1.1884 i Elverum. Hun var datter av ungkar Ole Nilsen Sønstehaugen og arbd. ugift Johanne Jensdatter - Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 13 (1880-1890), Fødte og døpte 1884, side 53. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070112620535.jpg>Lenke. Selve fødseldatoen stemmer, men hun er året yngre enn din Janetta.Blant utflyttede fra Elverum i 1888 finner jeg så Johanne Jensdatter Lindberg og hennes uekte datter Jonette Olsdatter –se nr. 36 og 37 på høyre side i kirkeboka - Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 12 (1880-1893), Utflyttede 1888, side 111. Lenke. Her er de blant emigrantene over Kristiania i 1888:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Lars!Hei Lars!Litt seint å løse nyttårsnøtter. Men jeg var på jakt etter en annen perseon, da jeg tilfeldigvis fant denne Johnette, født 28.12.1883, døpt 5.1.1884 i Elverum. Hun var datter av ungkar Ole Nilsen Sønstehaugen og arbd. ugift Johanne Jensdatter - Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 13 (1880-1890), Fødte og døpte 1884, side 53. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070112620535.jpg>Lenke. Selve fødseldatoen stemmer, men hun er året yngre enn din Janetta.Blant utflyttede fra Elverum i 1888 finner jeg så Johanne Jensdatter Lindberg og hennes uekte datter Jonette Olsdatter –se nr. 36 og 37 på høyre side i kirkeboka - Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 12 (1880-1893), Utflyttede 1888, side 111. Lenke. Her er de blant emigrantene over Kristiania i 1888:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser jo nå at Johanne Jensdatter var bosatt på Lindbergshagen da datteren Johnette ble døpt. Faren til jenta het vel Sønsthagen og ikke Sønstehaugen som jeg skrev i forrige innlegg, men han bodde på Jordet.I dåpsinnførselen står det at det var barnefarens 1. leiermål og morens 2. leiermål. Ole Nilsen var født 1851 og Johanne Jensdatter var født 1860.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er Johanne Jensdatter med foreldre og søsken og besteforeldre i 1865 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60427&gardpostnr=869&personpostnr=5379&merk=5379#ovre>LenkeI 1900-tellingen for Elverum finner jeg denne Ole Sønsthagen Lenke. Her er det henvist til krets 23, liste 14, og ved oppslag på dette, gjenfinner jeg Ole Sønsthagen på Jordet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Grethe; du er eit geni! Det kan vel ikkje vera mykje tvil om at du har funne rette jenta; fødselsdatoen stemmer (med eitt års avvik), utvandringsåret stemmer (med eitt års avvik) og ikkje minst namnekombinasjonen! Elles var mannen til Janetta ein bror av han som gifte seg med Victoria Rustad, med far frå Elverum (sjå tema #50317), og mor til dei to gutane er Olina Martinusdotter Moe, som òg skal vera frå same område, men som me ikkje kan finna opphavet til (sjå tema #23397)!Kanskje no ogso Olina kan sporast opp??Nok ein stor takk og klem til Grethe!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Beklager at enkelte av innleggene min kommer to ganger, men jeg får av og til feil i hovedløkka...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Mener du da at Oline Martinusdatter var mor til den første mannen til Janetta, Thomas T. Throndsen, eller den andre ektemannen hennes?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Yes, Olina Martinusdotter ''Moe'' gifte seg i Jackson Co., MN 18.11.1869 med Thrond L. Throndson (Senior), fødd i Hafslo i Sogn 22.8.1841. Dei fekk seks born fødde mellom 1870 og 1878 (dei hadde det tydeleg ''travelt''!).Eg lever i voni....Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Lars!Hva het barna til Olina og Thrond? Jeg har lett og lett blant døpte og konfirmerte i Elverum, Trysil, Grue, Hof, Åmot, men har foreløpig ikke funnet spor av noen Olina Marthinusdatter. Mange jenter som heter Olia, Oline, Olivia, men har ikke sett noen med far Martin, Morten, Martinus....Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Jau, du har funne rette folki i FT1880. Foreldri HANS heitte Trond Trondson og Britha Trondsdotter, medan borni til Thrond og Olina var:* Bertha Marie ''Mary'' (1870-1949)* Theolina ''Linny'' (1872-1926)* Britha ''Bessie'' (1874-1949)* Thomas (1877-1910)* Marthina ''Minnie'' (1877-1949)* Hans Martinus ''Henry'' (1878-1950)Det er ikkje godt å verta klok på desse namni, men eg TRUR at Theolina kan vera oppkalling for Trond, og at Bertha Marie (eller Marie) KAN vera ei oppkalling på hennar side... Britha er jo heilt klårt oppkalling etter mor hans...Elles er det jo eit ''ekstra'' probløem at alderen til Olina er so usikker...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Nå har jeg følelsen av at jeg har lett med ”lys og lykte” etter ei jente som heter Oline Martinusdatter, født mellom 1830 og 1840, i de fleste prestegjeld i Hedmark, men uten hell. Kom over ei jente som var født og døpt i Gaular i 1836 med far Martinus Olsen og mor Sara Johannesdatter. Foreldrene til denne Oline var ikke gift, moren var fra Øyra, faren fra Bergen. Med fødselsdatoen til Oline stemmer med det du har fått oppgitt: Lenke. Fant at moren, Sara Johannesdatter Øren, giftet seg i Bergen i 1847 med en Jacob Olai Jacobsen, men jeg har ikke funnet noen flere opplysninger om Oline. Så da er nok dette også et skudd i blinde og antakelig også på helt feil side av landet.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner denne jenta i født 24.1.1839, døpt 3.2.1839 i Fana , datter av husmann Martinus Olsen og Berthe Andersdatter Øyjord - Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 8 (1829-1851), Fødte og døpte 1839, side 60. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070221620403.jpg>Lenke Oline ble konfirmert i Fana i 1854 - Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 11 (1851-1862), Konfirmerte 1854, side 105. Lenke, men så er det vel henne jeg finner gift og bosatt på Fanehammeren i Fana i 1865.Finner også en Oline Marthea Martinsdatter, født 24.2.1843 i Åmot, datter av Martin Johnsen og Margit Olsdatter Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 6 (1842-1861), Fødte og døpte 1843, side 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Sikkert bare et skudd i det blinde,men jeg merket meg denne Oline Martiniusdtr f ca 1834 far Martinius Nielsen og mor Birthe Marie i fanteregisteret for 1845174 174 Martinius Nielsen Oustadeie noget over 30 Aar gammel m Vævskebinder. Denne Familie er bosiddende paa Oustadeie i Ullensaker, hvor de eie et Huus, og de vandre ei saaledes om, 175 175 Birthe Marie Christensdatter k en Datter av Guri-Dorthe (se Guri-Følget). Disse have følgende Børn: 17 176 176 Oline Martinusd.* 11 Aar gl. k DatterenFikk ikke til lenken så jeg prøver å lime inn noe.Det kan jo være at disse dro til Amrika,eller bare datteren Oline ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hun ble iallefall konfirmert ser jeg, nr 19. Da var hun f i Eidsvoll ser jeg LenkeHar ikke klart å finne dem igjen i 1865 tellingen ved søk på hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Her flytter hele familien tilbake til Eidsvoll,til Sagmoen, da er det vel ikke utenkelig at hun kaller se Moe senere ?Lenke Nr 49 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Grethe, Arne og særleg til Else Kari for svært spennande opplysningar! Denne Olina Martinusdotter Oustadeie frå Eidsvoll ser SVÆRT interessant ut. Både fødselsdato og -år ligg nær det som eg har fått opplyst frå Amerika, og ikkje minst likte eg at mori heitte BERTHA MARIE!Men kvar kan ''mi'' Olina ha fått namnet Moe ifrå? Kanskje finst det ein Mo-gard i Ullensaker eller Eidsvoll der ho kan ha tent før ho utvandra til Amerika?Uansett, eg har god tru på at dette må vera rett person, og eg er berre svært so lykkeleg over denne oppdagingi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Som jeg nevnte bodde de på Sagmoen i Eidsvoll,der Martinius var selveier. Sagmoen/Sagmon er jo lett å forkorte til Moe,tror du ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

For jeg håper da at innlegg 20 der jeg henviser til flyttingen tilbake til Eidsvoll vises hos alle, var noe feil i hovudløkka da jeg la det inn !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Ein ny stor takk til Else Kari. Eg hadde ikkje enno sett innlegg #20 då eg arbeidde med mitt innlegg #21, men du har nok heilt rett! Sagmoen er vorte til Moe!!Kan me seia at problemet er løyst?Det som då står att er å finna opphavi (føde- eller oppvekststad) til foreldri Martinus Nilsson og Bertha Marie Christensdotter...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Som det står i fanteregisteret var Birte Marie datter av Guri Dorthe, i Guri følget, men på Martinius sto det ikke noe om hvor han kom fra. Det finnes kanskje en vielse på dem enten i Eidsvoll eller i Ullensaker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.