Gå til innhold
Arkivverket

[#65598] Janetta Olson, fødd Noreg 28.12.1884 - utvandra 1889/1890 - kven kan ho ha vore?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Else Kari for nye spennande innlegg. No har eg ogso funne huslyden i FT1865 for Dalen austre på Eidsvoll:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Martins Nielsen g Selv. Vævskebinder 1815 UllensakerB. Marie Xstensdatter Kone g* 1815 UllensakerCarine Martinsd.* Datter ug* 1849 EidsvoldJohan Martins.* Søn ug* 1855 EidsvoldAndreas Martins.* Søn ug* 1858 EidsvoldMaren Martinsd.* Datter ug* 1861 EidsvoldBernt Martins.* Søn ug* 1852 Eidsvold~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Vevskeibittar var ikkje noko uvanleg yrke mellom omstreifarane, men desse folki har nok vore meir eller mindre fastbuande. Som me ser, er Olina borte, men ho skal jo ha utvandra til Amerika i 1860(?).Eg finn ikkje nokon stad på Eidsvoll som heiter Sagmoen, men kanskje dette var ein PLASS under Dalen austre?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Plassen staves bare Sagmon i ft 1865 hvis jeg ikke husker feil.Her er dåpen til Birthe Maria i Ullensaker jamfør de opplysningene vi får i fanteregisteret. Moren er der nr 100 Dorthe Cristophersdtr(fanteregisteret altså) LenkeSynd det ser ut til å mangle kirkebøker for den aktuelle perioden hvor Oline da skal ha flytter ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ved konfirmasjonen til broren Bernt Christian 19/10 1862 opplyses det at han var født på Ø.Dokken 1848 men at han bor på Sagmon. Så da ser det ut til at de flyttet litt frem og tilbake mellom de to plassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Hei. 'Kaster' meg inn i debatten med en liten opplysning: Sagmoen er et lite område på Eidsvoll Verk i Eidsvoll kommune. Området ligger i nærheten av sagbruket til Mathiesen - Eidsvoll Verk. Vet ikke om navnet Sagmoen har noen forbindelse med sagbruket, men det vil være nærliggende å tro det. Kan kanskje finnes noe om det i bygdebøkene for Eidsvoll, men det kan jeg ikke få sjekket før til helgen hvis ønskelig :) Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg er imponert, Else Kari; hjarteleg takk for nye gode opplysningar.Når det gjeld stadnamnet Sagmoen, so finst ikkje dette på Eidsvoll i 1865, og eg meiner det står ''Ø. Dahlen Sagmoen'' då Bernt vart jkonfirmert i 1862.Elles sit me att med spørsmålet om opphavet til Martinus Nilsson. Vigsli frå Ullensaker frå 1836 fortel oss at han var son av Nils Paulson og fødd i Rødnes (Austfold) 1815. Nokon Martinus Nilsson døypt i Rødenes finn eg ikkje, og ved leiting hjå FamilySearch finn eg berre ein som høver, men han er døypt på Toten 24.3.1816 med mor Maria Johannesdotter ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9320&idx_id=9320&uid=ny&idx_side=-30>Lenke). Bustaden er oppgjeven som ''Helgedalen Hadeland'', men eg finn ikkje nokon slik gard på Toten(!). Var dei kanskje omstreifarar? Då søsteri Pernille vart døypt 4.12.1814, var foreldri innerstfolk på Dyste, Toten (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Heidi for spennande innlegg, som kom, medan eg skreiv mitt! Jau, kan du kasta ljos over Sagmoen og plasseringi, er eg interessert i det, og kanskje har bygdeboki supplerande opplysningar om Martinus Nilsson og huslyden hans?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Beklager men plassen med Sagmon i seg kalles Tyskerud%Sagmon% gnr 339b i ft 1865.Syntes det ser lovende ut med denne karen f på Toten,at Martinius er reisende regner jeg med siden han er med i fanteregisteret.Prøvde på et landsdekkende søk på Nils Paulsener,men da fikk jeg ikke opp noen treff,så mange av dem var det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Trekker tilbake den siste uttalelsen, et litt nøyere søk ga svært så mange treff, 138 for å være nøyaktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Helgedalen,ligger nok på Gran på Hadeland. Finnes ihvertfall en gard med det navnet der i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Hei Lars (og dere andre som har vært innom her)! Tok en stopp på biblioteket på veg hjem fra jobb i dag og 'rasket' med meg bygdebøkene for Eidsvoll. Til Lars: hvis du ser på lenka som Else la ut (innlegg 20) står det at de flyttet til 'Sagmoen paa Eidsvoll Værk'. Så da er det nok i det området jeg snakket om i mitt innlegg 30. I bygdeboka, gardshistorien, bind III står det om Sagmoen under Venjer: 'Nils Bergsvensen kjøpte denne parten fra Østgarn (bruk I) i 1812. Det var da ikke oppført hus på denne eiendommen, som gikk 'tvers over det stykke Østgarn hadde fått tildelt av moen'. Delet for Østgarns mo tok til ved Venjerfossen og gikk opp etter dalen og bekken til enga Grønlia, som var dele i vest. I nord var bygdevegen dele. Sagmoen må altså ha ligget ved den nedre saga. Nils fikk skjøte i 1814 for 1400 dlr. (krigsmynt) og solgte året etter fra halvparten til Lars Olsen for 720 rbdlr. Han overdro den i 1831 for 100 dlr. til Hans Larsen, som la den til Dalen. Nils Bergsvensen var salmaker, f. 1780 og g m Kirsti Kristiansd., f. 1782. Alt 1823 solgte han den andre halvparten for 300 dlr. til Mattias Pedersen. Han la den til Mattises.' Elses innlegg 19 har en lenke på Olines konfirmasjon. Der står det at hun var født på 'Bergereie i Eidsvold'. Har sett på plasser under Berger uten å finne noen husmann Martinius Nilsen. Har også sett på plasser under Tyskerud (innlegg 33) uten å finne noe av interesse, samme med Øvre og Østre Dokken og Dalen. Men fant en plass under Østre Dokken som het Moen, dog uten å finne navnet Martinius nevnt der. Det kan se ut som om denne familien har flyttet en del rundt omkring selv om fanteregisteret 1845 sier 'hvor de eie et Huus, og de vandre ei saaledes om' (innlegg 18).Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Hei Lars. Har sett litt på Martinus og Berthe Marie og satt opp en 'tidslinje' på hvor de har vært bosatt: Martinus Nielsen f. 1815, Rødenæs (Østfold?). Berthe Marie Christensd. f 8/2 1816 (iflg minist. s 31, Ullensaker - uekte). Far: gift mann Christen Oudensen, Gardermoen og mor: Birthe Larsd., Sand. Viet 26/12 1836, Hovind krk. Han var ungkar, 21 år, f. Rødenæs, bosatt Sandseie og hun var pike, 21 år, f. Ullensaker, bosatt Knappe?.* Oline f. 31/3 1835, dp 16/4 (uekte?), F på Bergereie, Eidsvoll (iflg konf.) * Pauli f. 12/6 1837, Sandseie, U.saker (mini s 14 nr 87 - synes det står 'død før daab'?) * Niels f. 1838 i Eidsvoll (iflg FT 1875: Handelskar, bor hos foreldrene med sine to barn) * Karn (Karin?) f. 15/5, dp 30/5 1841 Hovind, U.saker (mini s 54, nr 55 * Marthe Marie f. 23/11, dp 10/12 1843 Hovind, U.saker (mini s 96 nr 145) * 1845: Bor på Oustadeie, Ullensaker iflg fantereg. * Ane Dorthea f. 2/9, dp 4/10 1846 Hovind, U.saker (mini s 140 nr 146 * Bernt f. 1848 på Ø. Dokken, Eidsvoll (iflg konf 19/10 1862) * Carine f. 1849 i Eidsvoll (i FT 1900 står det U.saker) * Johan f. 1855 i Eidsvoll * Andreas f. 1858 i Eidsvoll * 1859: Flytter fra Oustadeie, U.saker til Sagmoen, Eidsvoll Verk. * Maren f. 1860 i Eidsvoll. FT 1865: Bor på Dalen Østre m/Bernt, Carine, Johan, Andreas og Maren. FT 1875: Bor på Dalen Nordre m/Niels og Maren 2 barnebarn. Carine, Johan og Andreas bosatt i Christiania. FT 1900: Carine bor på Dalen Nordre, håndverkerkone. ?En mulig søster: Anne Marthea, f. 1856 i Eidsvoll, bosatt Korslundbakken, gift husmannskone (i FT 1900)? (Trekker en fra Pauli, som døde like etter fødsel, men legger til Anne Marthea, skulle det bli 10 barn, se innlegg 37)Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Else Kari, Heidi og Trond for nye spennande innlegg. No er størstedelen av denne huslyden bra kartlagd, og det einaste spørsmålet som no står att i mine notat, er:* Opphavet til Martinus Nilsson?No har me i alle fall to kjelder (vigsli i Ullensaker og FT1875) som seier at Martinus var fødd i Rødenes i Austfold, men eg kan ikkje sjå at han er med i kyrkjebøkene der. Kanskje er det han eg fann på Toten, men korleis kan me prova dette...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei igjen. Det ser ut til at den Martin (for det var jo det han var døpt) fremdeles bor på Toten i 1831 da han bli konfirmert der Lenke nr 37.Da tror jeg kanskje ikke det blir rett mann, ville vel husket at han var født på Toten hvis han bodde der til etter konfirmasjonen,her bruker han jo også bare Martin Nielsen.Kanskje det finnes en Martinius Nilsen med far Nils Paulsen, konfirmert i Rødenes ? Det har ikke jeg sjekket ennå iallefall.Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.