Gå til innhold
Arkivverket

[#65600] Hva døde folk av på slutten av 1700 tallet?


Gjest Sidsel Pihl Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Jeg skriver av kirkebøker for Langestrand kirke. Her begynner presten å notere hva dødsårsaken var allerede fra 1786. I tillegg til at skriften er vanskelig å tyde savner jeg kunnskap om hva de kalte lidelsene. Jeg tenkte at det kanskje er noen som har satt seg så godt inn i dette at det er som fot i hose, kan dere hjelpe meg? Jeg ser Vattersot, Slaug, Kikhoste, ellers er det uklart. Mvh hilsen og Godt år til alle. Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her er det noe stoff som kan være til hjelp:Hans Strøm: Kort Underviisning om De paa Landet, i Bergens Stift, meest grasserende Sygdomme, og derimod tienende Hjelpe-Midler. [url="http://home.online.no/~fndbred/hstrom1.htm>http://home.online.no/~fndbred/hstrom1.htmOg'Bidrag til epidemienes historie i Norge i eldre tider' av S.W. Brochmann,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Tusen takk for hjelpen. Nå har jeg interessant lektyre en tid framover, og sikkert nyttig.Jeg ser at presten i Langestrand bruker ordet 'Slaug', kan det være Slag? og kan han virkelig ha skrevet om småbarn at dødsårsaken var 'Vanrygt og Uselhed? eller leser jeg det galt? Og Liv-syge, hva er det? Mvh Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

'Slaug' er rimeligvis prestens skrivemåte for 'slag', og vanrøkt og usselhet kunne nok både framstå som, og faktisk være medvirkende, til spebarnsdød. 'Liv-syge' har jeg derimot ikke støtt på før, men ser at to av de døde barna 1786-87 i Langestrand står oppført med 'Liv-Syge' som dødsårsak, og Norsk Ordbok forklarer det med 'diare'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.