Gå til innhold
Arkivverket

[#65601] Hilda Henriksdotter från Ertemark. Flyttade 1893 till Norge


Gjest Thomas Björk
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Björk

HejJag söker efter Hilda Henriksdotter född 7/7 1872 i Ertemark. Den 22 april 1893 flyttar Hilda till Norge, Holand. Jag vet att hon senare flyttar till Göteborg eftersom hon finns med i en flyttlängd 1906 i Göteborgs Haga. Min far var i slutet av 1940-talet någonstans i Norge tillsammans med sina föräldrar. Jag tror att de hälsade på en halvsyster till min farfar.Finns det någon som vet mer eller som kan hjälpa mig vidare. Med vänlig hälsningThomas Björktb@bytecode.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei,Thomas Jeg ser av andre innlegg på nettet at du også nevner en datter RosaFolketelling 1900 viser en ugift Hilda Wikström bosatt i Rygge i Östfold med en datter Rosa Alvilde I kirkeboken (ministerialbok) for Rygge fremkommer at Hilda Vikström (Wikström) f. 1872 Sverige fikk en datter Rosa Alvilde f. 11.juni 1899, döpt 23.juli 1899. Faren var handelsbetjent Nils Antonsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Björk

Hej.Tack för snabba svar. Jag ska försöka leta mig fram igenom de norska kyrkböckerna så fort jag får möjlighet.Dottern Rosa som jag känner till föddes 1910 i Göteborg. De andra barnen som är kända är Henry (1907), Anna Margareta (1908) och Alf (1912)Jag har skrivit lite mer om Hilda på min hemsida LenkeTack för inläggen så här långt Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hallbäck, Sigrid Märta RosinaToftaåsg 83 421 47 V FrölundaDöd 13/12 1987.Kyrkobokförd (1988) i Västra Frölunda, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1988) på samma ort.Född 28/6 1910 i Göteborgs Gamlestad (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).Kvinna. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Västra Frölunda, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: GAMLESTAD (Göteborgs och Bohus län)Källor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Kan dette være broren???Björk, Erik Bertil HenryKarl Johansg 86 414 51 GöteborgDöd 19/11 1980.Kyrkobokförd (1967) i Göteborgs Karl Johan, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän). Mantalsskriven (1967) på samma ort.Född 15/2 1907 i Göteborgs domkyrkoförs (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).Gift man (14/3 1953). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Göteborgs Karl Johan, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: GUSTAVI (Göteborgs och Bohus län)Källor: RTB 80 / SPAR 90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

????Ambing, Alf Helge EmanuelTräkilsg 59 416 78 GöteborgDöd 4/2 1989.Kyrkobokförd (1988) i Härlanda, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1988) på samma ort.Född 15/9 1912 i Göteborgs Gamlestad (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).Gift man (28/6 1971). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Härlanda, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland) Björkekärr, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: GAMLESTAD (Göteborgs och Bohus län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Henriksson, HildaRiddareg 10Död 27/3 1963.Kyrkobokförd i Göteborgs Gamlestads kbfd, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).Född 7/7 1872 i Ärtemark (Älvsborgs län, Dalsland).Ogift kvinna. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Göteborgs Sankt Pauli, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: Ärtemark (Älvsborgs län)Källor: DB, PA / DOR 63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Her er Eriks koneBjörk, Helga LinnéaKarl Johansg 86 414 55 GöteborgDöd 13/11 1995.Folkbokförd (1985) i Göteborgs Karl Johan, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Född 6/12 1906 i Lysekil (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Änka (19/11 1980). -------------- Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Göteborgs Karl Johan, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: LYSEKIL (Göteborgs och Bohus län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

NORSK FOLKETELLING 1900: Høland : Ingen Hilda, født 1872, Sverige Øvrig Akershus og Østfold: I norsk folketelling 1900 finner jeg 2 stk Hilda født i Sverige 1872a)Nordre Røer i Rygge: Hilda Wikstrøm, ugift. Datter Rosa Alvilde, f. 1899, Rygge.b)Sarpsborg : Hilda (gift Blomgren) f 1872, Sverige gm Aksel Blomgren, f. 1867 Sverige med sønn Einar Theodor Blomgren, f. 1898 SverigeOSLO (Kristiania):a) Hilda Foss, f. 1872 Ødeborg, Dalsland (dvs ikke Ärtemark)b) Hilda Mathilde (gift Cederquist), f. 1872, Sverige gm. Cafevert Severin Bernhard Cederquist, f Ski 1868 flere barn (Solveig Margit f.1895, Synøve Haldis f. 1896, Carsten Chales f.1898, Rolf (Silvanius))c)Hilda Rehnstrøm, f. 1872, Sverige, ugiftd)Hilda (gift Ols.(son)) f. 1872, Sverige gm Frans Ols(son ), f, 1869, Sverige, med datter Ragnhild Ols(son) bosatt St.Olafs gt 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Ja, HanneMen, se Lenken på innlegget fra Thomas, (siste del) vedr besøk i 1940-årene hos sannsynlig etterslekt fra Hilda i Norge......Det er fortsatt ikke avklart hva som skjedde med Hilda i Norge 1893-1906 i den vanskelige perioden da mange svenske ungjenter fra Vestre Värmland og Dalsland søkte arbeid over grensen til Norge og mange fikk barn i denne perioden..... Torrskog, Trankil og Ärtemark var blant grenseområdene der slik utvandring skjedde. Noen av ungjentene som vandret over til Norge ble kalt for barfot-jentene, da de tok av seg skoene underveis for å spare disse.Det er derfor interessant å klarlegge alle svenskfödte kalt Hilda som var födt i 1872 og oppholdt seg i sör-öst Norge 1893- 1906.Hilda Henriksdotter ble tydeligvis ikke boende i Høland... Jeg holder fortsatte en mulighet åpen for at hun kan väre Hilda som bodde i Rygge 1900, og fikk en datter Rosa Alvilde (Nilsen) i 1899. Dette forutsetter at Hilda kan knyttes til Vikström-navnet, som går igjen flere steder på svensk side av Kjölen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.