Gå til innhold
Arkivverket

[#65606] Søking i kirkebøker / husforhörslängder i Sverige


Gjest Ingjerd van Bruggen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei! Er det noen der ute som tilfeldigvis har abonnement til Genline? Jeg skulle så gjerne ha gjort oppslag på en person i Gävleborgs län, Hudiksvall, men kommer ikke til det selv. Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Apropos husforhør. Har noen kjennskap til hvor utbredt husforhør var i Norge tidligere, hvilke saker som ble behandlet, hvem som deltok osv.? Jeg vet at hjemme hos mine foreldre ble det holdt husforhør i en farskapssak der moren/jenta var 14! Dette var i 1926 eller 1927.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er nok ikke den slags husforhørslengder de har i Sverige. Der ble vel folk forhørt i kristendomskunnskap, og samtidig ble det holdt en slags folketelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Så forleden kveld en film om et svensk husforhør, og det er nok riktig som Berit sier, men husforhør ble også brukt i Norge - om enn i andre forbindelser enn i Sverige (eller?). Jeg burde kanskje ha laget en egen tråd ? men det var så lettvint å 'slenge seg på' Ingjerds innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.