Gå til innhold
Arkivverket

[#65618] Holmedal prestegjeld i Bergen stift.


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Hvilke kirker ligger i Holmedal prestegjeld i årene 1760 -1800? Håper noen med lokal/historisk kunnskap kan hjelpe meg med dette spørsmålet.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Hvilke prestegjeld er det du tenker på? Indre Holmedal (Gaular) eller Ytre Holmedal (Fjaler)??Eneste kirke i disse prestegjeldene i perioden du ønsker er Guddal kyrkje i dagens Fjaler kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Jeg leter etter en person som sies å være født i 'Holmedal prestegjeld i Bergen stift' engang i 1770-årene. Jeg har gått gjennom en mengde skannete kirkebøker uten å finne ham og siden vi er kommet over i 2009, får jeg begynne jakten på nytt igjen. Hvilken kirkebok skal jeg kikke i?Godt nyttår!Hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg får gå gjennom skannet kirkebok for Fjaler på nytt. Finnes det andre kirker på den tiden som ligger i rimelig nærhet til Guddal kyrkje (denne hadde jeg ikke hørt om tidligere - takk for forslaget) som kan være aktuelle. Det er ganske vanskelig å lete i et totalt ukjent område og når navnene er forskjellige slik som her med Guddal kyrkje og Fjaler kirkebok, føler man seg fortapt.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Det er bygdebøker både for Fjaler og Gaular. Hvis du oppgir navn og andre opplysninger du har, så er det håp om at andre kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg tør nesten ikke si at jeg ennå strever med å finne Elling Hansen (Høyer). Jeg har debattinnlegg om ham fra før, denne debatten for eksempel: 16907 (lenken jeg laget så ikke bra ut), men jeg kan jo ikke gi helt opp heller. Som man skjønner, det er gjort mange forsøk av mange personer. Mannen er en gåte så langt.Jeg har lånt en haug bygdebøker fra området, men siden jeg mangler lokal kunnskap kan jeg ha oversett viktige kilder.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Hei Inger! Det er enkelte som en aldri finner. Det ser ut til at du kjenner til livet hans i Troms ? I Engenesboka står det at Anne Sofie ble gift 2. gang ca 1828 med Elling Hansen Keiprødplass i Lavangen. I folketellingen for Lavangen i 1845 står det at han er 67 år og fra Bergen. Anne Sofie er født på Kråkrød og er 57 år. 2 barn fra 1. ekt bor også her 3 fra 2. ekt. På samme sted bor også en annen familie: Isak Hansen født i Sverige, 65 år med hustru Beret Tomesdtr, født i Bergen, 63 år. De har sønnen Bertheus Isaksen, 19 år. Kan hun være en slektning av Elling ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, livet til Elling i Nord-Norge er kanske kjent. Han var gift to ganger og hadde barn i begge ekteskapene. Han bodde på gården Marskard/Skånland i sitt første ekteskap.I 1800-tellingen opptrer han sannsynligvis her: Lenke - og den første konen Ellen Nilsdatter Rasch.Denne Beret Tomesdtr, født i Bergen, 63 år har jeg ikke lagt merke til før. Kan jo være et spor. I det hele er det mange fra Bergensdistriktet i dette området så Elling er neppe kommet alene nordover.Jeg har gått gjennom kirkebøkene for Fjaler, Gaular og Askvold. Vil likevel prøve å gå gjennom dem ennå en gang.Takker for din interesse og hjelp så langt.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du bør i det minste sjekke alle bøker for Gaular og Fjaler, og Holmedal, sjølvsagt - med underkyrkjer - og dei er det fleire av. Dessutan bør du sjå etter skifte i Sunnfjord, om du finn sletningar som kan høve. Mykje spanande!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Ja, jeg har tumlet med dette poroblemet i lang tid. Jeg prøver via denne tråden å få klarhet i kirkene. Underkyrkjer - skulle gjerne ha hatt navn på dem siden jeg er totalt på viddene i forhold til geografien i Sogn & Fjordane.Når det gjelder kirkebok for Askvold mener jeg å huske at det var flere sider som var svært utydelig og derfor vanskelig å lese.Jeg har prøvet skiftene også uten å komme nærmere løsning. Har kanskje en ide om at Ellings familiebakgrunn kan være noe flokete: uekte barn, tidlig døde foreldre eller noe lignende. I andre tråder som jeg har fulgt med på, er det ugifte mødre som reiser langt av gårde for å føde et såkalt uekte barn. Ellings mor kan være kommet fra Bergen for eksempel - eller vice versa.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Jeg har ikke fulgt med i debattene du har hatt om denne karen, men jeg ser av Sogn og Fjordane sitt fylkesarkiv på nettet at det blir født en Elling Hansen den 20.11.1774 på gården Dysseland (Dysjeland) i Indre Holmedal. Er dette en kandidat som bør undersøkes nærmere? Kan ikke se at han bor der i 1801.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til siste innlegg - da skulle vel dåpen til denne Elling Hansen være ført i Fjaler kirkebok som jeg gikk gjennom i natt - skal se gjennom på nytt. Finnes det bygdebok der gården Dysseland er nevnt?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Gaular kommunes bygdebøker kom ut i 6 bind fra 1990 til 2000. Jeg har dessverre ikke disse bøkene, men det vil være rart hvis ikke denne gården er nevnt.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det ble også døpt en Elling Hansen på gården Unneland i Gulen 21.05.1772. Far Hans Unneland. Se nest nederste posten på høyre side i kirkeboka. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg kan ikke finne den Elling som er nevnt i innlegg 11 i skannet kirkebok for Fjaler. Hvilken kirkebok kan være et alternativ til Fjaler?Når det gjelder den Elling Hansen som nevnes på Unneland i innlegg 16, så nevnes han i skifteregister for Ytre-Sogn 1782 - 1791.Jeg må gå noe til og fra PCen i dag, men skal følge opp så godt det lar seg gjøre. Er takknemlig for alle innspill, alt må prøves.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg har ein kopi frå bygdeboka for Gaular akkurat for Dysjeland gnr 85 (Jan Anders Timberli 1999. Bygdebok for Gaular, Gardar og folk. Sande sokn B 5).I tidsromet 1761 til 1794 var det ein brukar der som heitte Hans Gregoriusson f. ca 1724. Denne Hans var gift med Mari Ellingsdotter f. 1739 på Bjørvik.Dt er nemnd 5 born til ekteparet; a) Gregorius f. 1762 b) Anders f. 1764 c) Mons f. 1767 d) Synneva f. 1769 e) Hans f. 1771.Altså er det ingen Elling nemnd i denne barneflokken. Likevel,- når ein ser på farsnamnet til mora, så burde det ha vore ein Elling der. Truleg er han utegløymd eller oversett. Det står heller ikkje særleg mykje i bygdeboka om dei andre syskena, anna enn at Gregorius vart gift til Alværen og at Synneva vart med garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det kan ikkje vera særleg tvil om at Terje (20) har funne den Elling som er nemnd i innlegg (11) av Bent Grotle. At han er bror til den søskenflokken som eg reknar opp i innlegg (21) må vel også reknast som ganske visst. Det er nok den utydelege kyrkjeboka som gjer at han har falle ut i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Står det noe om forfedrene til Hans Gregoriusson og Mari Ellingsdotter?Her er Ellings Hansens (Høyer) to ekteskap og barn - ikke noe navn peker på oppkalling, men ...Barn av Elling Hanssen Høyer og Elen Kirstina NilsdatterNella Margrete Ellingsdatter Høyer f. 1805, d. 1805Helena Ellingsdatter Høyer f. 1806, d. 1840Mikkel Ellingsen Høyer f. 1808, d. 1840 Barn av Elling Hanssen Høyer og Anne Sofia SørensdatterJonetta Høyer f. 1826Svend Olai Høyer f. 1829Ingeborg Kristina Ellingsdatter Høyer f. 1832, d. 1904 IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det står kva foreldra til Hans heitte, nemleg Gregorius Lasseson og Marte Lassesdotter.Elles hadde også Synneva (ho som vart med garden) ei dotter som heitte Helena. Truleg var denne Helena oppkalla etter far til Synneva. Hans Dysjeland døydde nemleg i 1794, to år før denne Helena vart fødd. Som ein kurositet kan ein jo også nemna at eldste son til Synneva, Mons f. 1794 (men før Hans døydde) var oppkalla etter mora som døydde i 1793. På grunn av at borna hadde 'feil' kjønn kom det dermed to framande namn inn i slekta.Nella Margrete kan jo ha andre namnet sitt etter mor til Elling, Mari, medan Helena kan vera attkalla etter faren, Hans.Men spørsmålet er likevel kvar Høyer-namnet kom frå. Ein må også setja spørjeteikn ved alderen til denne Elling Hansson Dysjeland. Om han var den rette, så burde han vel helst ha vore fødd kring 1777-1778.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

I FT 1801 er Elling Hansen tjenestekarl på Ibestad nedre. Han er 23 år. Jeg finner han igjen i 'Det gamle Astafjord og Ibestad' på side 107 i 'annet bind'. Han er oppført som nr 4 av tjenestekarle på Ibestad Prestegård. Det står Elling Hansen Høyer f 1778. Det var også 5 tjenestepiker. Nr 3 var Elen Nielsdatter f 1776. (Kone nr 1 ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.